Spela utan hanske

Här snackar vi allmänt om golf...
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Okej! Varför håller du så hårt i klubban då? Känns det tryggare?[/quote]

Snarare en reflex, eftersom jag har tendensen att ta i mycket. I alla andra idrotter brukar jag ju kunna kompensera bristande teknik med mer kraft. Svårt att få min hjärna (eller kropp?) att begripa att det inte funkar likadant i golfen. Alltså nyper man hårt och drar till för allt vad tygen håller. Dålig idé… men svårt att vänja sig av med.
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Puttermannen skrev:Jag ställer mig helt oförstående till varför du spelar utan handske, och dessutom tycker om det: 1. Du får sämre grepp för att dina händer svettas, vilket gör 2. du kan tappa klubban och skada medspelare, och 3. att dina grepp blir lortiga, samt 4. du får blåsor och kanske till och med valkar på händerna. Sedan skall även tilläggas 5. att det ser väldigt ovårdat ut - som att du inte bryr dig om hur du presenterar dig för övriga medspelare eller motståndare.

Spela med handske, men var noga med att ta av den efter varje slag så lovar jag att den håller längre. Köp ett annat märke om du inte är nöjd med de du provat.Jag tycker att både Footjoy och Titleist är bra.
Jag använder ingen handske just på grund av att jag inte ser någon särskild vits med det. Att man skulle tappa klubban ser jag som mycket osannolikt. Jag ser heller inte varför greppen skulle bli mer lortiga om man väljer att köra utan handske, tycker du att din högra hand, som förmodligen inte har någon handske lortar ner greppen nämnvärt? Problem med valkar och blåsor är också något man slipper om man är van att arbeta med sin kropp, man behöver ju inte hålla stenhårt i klubban.

Sen, varför skulle det se ovårdat ut att inte använda någon handske? Om ens medspelare orkar irritera sig för något sådant trivialt har de antagligen större problem själva, då förstör jag med nöje deras runda genom att skippa handsken. :D
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Jag kan tycka att handske på vänsterhand är värdelöst då de 90% högerhänta högerspelare borde ha starkare högerhand, styra klubban osv = högerhandske eller handske på båda händer.
Puttermannen
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 aug 2015, 13:52

ricky skrev:
Puttermannen skrev:Jag ställer mig helt oförstående till varför du spelar utan handske, och dessutom tycker om det: 1. Du får sämre grepp för att dina händer svettas, vilket gör 2. du kan tappa klubban och skada medspelare, och 3. att dina grepp blir lortiga, samt 4. du får blåsor och kanske till och med valkar på händerna. Sedan skall även tilläggas 5. att det ser väldigt ovårdat ut - som att du inte bryr dig om hur du presenterar dig för övriga medspelare eller motståndare.

Spela med handske, men var noga med att ta av den efter varje slag så lovar jag att den håller längre. Köp ett annat märke om du inte är nöjd med de du provat.Jag tycker att både Footjoy och Titleist är bra.
Jag använder ingen handske just på grund av att jag inte ser någon särskild vits med det. Att man skulle tappa klubban ser jag som mycket osannolikt. Jag ser heller inte varför greppen skulle bli mer lortiga om man väljer att köra utan handske, tycker du att din högra hand, som förmodligen inte har någon handske lortar ner greppen nämnvärt? Problem med valkar och blåsor är också något man slipper om man är van att arbeta med sin kropp, man behöver ju inte hålla stenhårt i klubban.

Sen, varför skulle det se ovårdat ut att inte använda någon handske? Om ens medspelare orkar irritera sig för något sådant trivialt har de antagligen större problem själva, då förstör jag med nöje deras runda genom att skippa handsken. :D
Jag hävdar inte att risken är stor att tappa klubban när man spelar utan handske, men gissningsvis större än när man har det. Sedan får man givetvis själv välja att mitigera risk efter sin egen prioriteringslista. :)

Angående lortet så borde det lortas hälften så mycket när en handske används, givet att den är ren då. Jag tror att svettet (och annan lort på handen) inverkar på greppet tämligen negativt.

..och slutligen angående ovårdat: Man kanske vill framställa sig som ovårdad, även om handskens närvaro bara är en marginell del i en sådan helhet. ;)
En ful putter vill du sällan slå.
biles_3
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 feb 2015, 15:10

trippelhej skrev:Jag kan tycka att handske på vänsterhand är värdelöst då de 90% högerhänta högerspelare borde ha starkare högerhand, styra klubban osv = högerhandske eller handske på båda händer.
Möjligen att många nybörjare håller i klubban hårdare med sin dominanta hand (höger för många av oss) men som "bättre" spelare lär man sig tillslut att vänster hand har ansvar för "hinge" och själva handledsrörelsen igenom slaget, medan höger hand bör i min mening var där som ett stöd som guidar/stöttar åt vilket håll klubbansiktet pekar vid bollträffen. Den kan inte göra detta som effektivast om du håller för hårt...Allt är förvisso relativt!
Driver: Nike Vapor Fly DI 7x Tippad 1" 3W CallyXR 15 Blacktie 7M3 Järn: Nike VR Pro Blades 4-P Pro MODUS 120TX alt Nike Vapor Pro Blades DG X100 Wedgar: Nike Engage 52SS/58DS DG X100 Putter: Nike Method Mod 30 Boll: RZN Black
Skriv svar