Regelfråga! Vad gäller här?

Här snackar vi allmänt om golf...
aloefgren
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 aug 2015, 13:13

Hej svenskt golfforums medlemmar!

Jag har en regelfråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!

Min boll är pluggad i en bunker, med en gräskant som jag ej kan minnas hur långt ut den nådde ovanför, men väggen är relativt rak. En kamrat påstod att jag kan få fri dropp ovanför bunkern ifall gräskanten hänger över bollen, men jag är osäker. Sanden jag är pluggad i hör till bunkern.

Jag postar en bild för att starta diskussionen! Tack på förhand!
Anton
Bilagor
image.jpg
image.jpg (178.13 KiB) Visad 5319 gånger
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Följer denna.

Jag pluggade min boll i första bunkerkanten på bro hof på amateur masters på 1:an..
Själv så rådfråga jag bollen, men ingen visste så vi tog beslut om att jag kunde förklara den ospelbar, och sedan droppa den i bunkern.
Men om det är rätt eller fel vet jag inte men det lät rätt.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Spontana regelbedömningen är att bollen om den är i sand som tillhör bunkern är pluggad i bunkern. Alltså ska spelas som den ligger alternativt droppas i bunkern. Regelkunskapen är dock lite smått rostig på bunkerdelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Svensk Golf (tidningen) hade ett liknande exempel under sin regelsektion för ett tag sedan. I det fallet låg bollen ett par decimeter in i ett kaninhål i bunkerväggen. Då får man droppa rakt ovanför bollens läge utan plikt.

Däremot får man inte fri dropp för överhängande gräs om bollen ligger i bunkersanden. Man kan dock bestämma att bollen är ospelbar och droppa den i bunkern med ett slags plikt inom två klubblängder.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Svensk Golf (tidningen) hade ett liknande exempel under sin regelsektion för ett tag sedan. I det fallet låg bollen ett par decimeter in i ett kaninhål i bunkerväggen. Då får man droppa rakt ovanför bollens läge utan plikt.

Däremot får man inte fri dropp för överhängande gräs om bollen ligger i bunkersanden. Man kan dock bestämma att bollen är ospelbar och droppa den i bunkern med ett slags plikt inom två klubblängder.
Grävande djur är ju en annan regel så då är det okej.

Angående ovan läge säger Decisions följande: (snabbt översatt)
En pluggad boll anses ligga på den del av banan där bollen gick i marken.

I detta fall skulle det då vara bunkern den är pluggad i. Hade det inte varit sand där bollen legat hade det möjligen varit fri dropp beroende på klipphöjd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erikxson skrev:Följer denna.

Jag pluggade min boll i första bunkerkanten på bro hof på amateur masters på 1:an..
Själv så rådfråga jag bollen, men ingen visste så vi tog beslut om att jag kunde förklara den ospelbar, och sedan droppa den i bunkern.
Men om det är rätt eller fel vet jag inte men det lät rätt.
Var det sand i bunkerkanten eller var det gräs/torv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

MaxP skrev:
Erikxson skrev:Var det sand i bunkerkanten eller var det gräs/torv?
Det var jord och bollen rörde inte vid sanden.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar