Loft på olika modellserier

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mattisson skrev:Finns säkert många olika motiveringar. Den vanligaste jag har hört är att. Iom att de nya spelförbättrande klubborna är så mycket lättare att få upp i luften, så måste man ändra loften för att klubban ska bete sig som man förväntar sig av dem. Alltså hade en spelförbättrande j7 haft ett klassiskt j7 loft så skulle den klubban gå så högt att man inte skulle uppfatta den som en j7.

Den syniskt lagde kan naturligtvis fråga sig varför man då även gör skaften längre, med tanke på att längre skaft används för att man ska få tillräckligt med klubbhastighet att få lägre loftade klubbor att lyfta ordentligt.
Intressant!

Tycker egentligen att det är lite konstigt att tillverkarna får lofta klubborna precis hur de vill. Många spelare med lite högre handikapp vill ju slå längre och kanske väljer en serie som de läst om och som går lite längre. I själva verket står de då med en J6 i handen när de slår sin J7.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

MaxP skrev:
donballe skrev:
Dom säljer dom från 20 grader till 63, så det beror lite på hur man ser på det. Sen skulle jag inte kalla dom för direkt superspelförbättrande järnklubbor.
Jag missade delen med superspelförbättrande. I min bild av spelförbättrande klubbor tycker jag däremot att det rimmar dåligt med breda sulor, mycket vikt långt ner och lite loft....
Dom är så insnöad på moi. Med den viktplaceringen i huvudet skulle den bara gå rakt upp med högre loft.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev: Det mest idiotiska i hela grejen är att de flesta stora märken som ett resultat har fått sluta sälja J4 för herrar och j5 för damer med beskrivningen "Den är så svår för spelarna att få att lyfta" - ja, tro fan det när det är en j3 de håller i egentligen.
Om det i praktiken är J3 (och J4 för dam) som tas bort, kanske det är logiskt att inte inkludera dem i setten av ovan nämnd anledning? Eller tycker du att det är en principsak att de ska finnas kvar i bagen oavsett loft? För jag menar, om man istället för siffermärkning pratar att "det ska finnas klubbor mellan X och Y grader i ett järnset" så hade det egentligen inte spelat någon roll vad tillverkarna skriver för siffra på dem. Det hade snarare bara varit en fråga om vem som vill lura sin slutkund mest. Vilket kanske precis är vad det redan är tal om i dagsläget?

Problemet uppstår ju dock främst uppe på pitchnivå istället, vill jag hävda. Min PW är 43 grader och jag sitter med en 52-gradare som första separata wedge. Därför måste jag skaffa en 48-gradare för att täcka upp glappet som uppstått som en direkt effekt av de starka loften.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Hollowind skrev:
MaxP skrev: Det mest idiotiska i hela grejen är att de flesta stora märken som ett resultat har fått sluta sälja J4 för herrar och j5 för damer med beskrivningen "Den är så svår för spelarna att få att lyfta" - ja, tro fan det när det är en j3 de håller i egentligen.
Om det i praktiken är J3 (och J4 för dam) som tas bort, kanske det är logiskt att inte inkludera dem i setten av ovan nämnd anledning? Eller tycker du att det är en principsak att de ska finnas kvar i bagen oavsett loft? För jag menar, om man istället för siffermärkning pratar att "det ska finnas klubbor mellan X och Y grader i ett järnset" så hade det egentligen inte spelat någon roll vad tillverkarna skriver för siffra på dem. Det hade snarare bara varit en fråga om vem som vill lura sin slutkund mest. Vilket kanske precis är vad det redan är tal om i dagsläget?
Nej, problemet idag är ju att en j7 kan vara vad som helst, det borde stå grader istället för j "x"

[/quote]
Problemet uppstår ju dock främst uppe på pitchnivå istället, vill jag hävda. Min PW är 43 grader och jag sitter med en 52-gradare som första separata wedge. Därför måste jag skaffa en 48-gradare för att täcka upp glappet som uppstått som en direkt effekt av de starka loften.[/quote]

Skippa j4an och sätt in en gw, tyvärr verkar det vara j4-pw eller j5-pw för det mesta
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Nej, problemet idag är ju att en j7 kan vara vad som helst, det borde stå grader istället för j "x"
Håller med!
Vore mycket enklare för alla (utom marknadsavdelningarna) om man hade J25, J30, J35 osv.
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Kanske minns fel men har för mig iaf att ett av d nyare set Hoganklubbor har graderna istället för klubbnumner på sina järn.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Wolfsheim skrev:Kanske minns fel men har för mig iaf att ett av d nyare set Hoganklubbor har graderna istället för klubbnumner på sina järn.
Stämmer!

http://golfweek.media.clients.ellington ... 73caad164f

Konstigt att vi har det på våra wedgar men inte på alla järn!? :shock:
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Sandstream skrev:
Wolfsheim skrev:Kanske minns fel men har för mig iaf att ett av d nyare set Hoganklubbor har graderna istället för klubbnumner på sina järn.
Stämmer!

http://golfweek.media.clients.ellington ... 73caad164f

Konstigt att vi har det på våra wedgar men inte på alla järn!? :shock:
Gör en custom fit på dina järn så kan du få dom med det loft du behöver.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

donballe skrev:Gör en custom fit på dina järn så kan du få dom med det loft du behöver.
Handlar inte om vad jag behöver utan om att en J7 verkar kunna vara allt ifrån 30 till 40 grader. Lite som att 1 liter mjölk ibland vore 0.8 liter och ibland 1.2 beroende på mejeri.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
MaxP skrev: Det mest idiotiska i hela grejen är att de flesta stora märken som ett resultat har fått sluta sälja J4 för herrar och j5 för damer med beskrivningen "Den är så svår för spelarna att få att lyfta" - ja, tro fan det när det är en j3 de håller i egentligen.
Om det i praktiken är J3 (och J4 för dam) som tas bort, kanske det är logiskt att inte inkludera dem i setten av ovan nämnd anledning? Eller tycker du att det är en principsak att de ska finnas kvar i bagen oavsett loft? För jag menar, om man istället för siffermärkning pratar att "det ska finnas klubbor mellan X och Y grader i ett järnset" så hade det egentligen inte spelat någon roll vad tillverkarna skriver för siffra på dem. Det hade snarare bara varit en fråga om vem som vill lura sin slutkund mest. Vilket kanske precis är vad det redan är tal om i dagsläget?

Problemet uppstår ju dock främst uppe på pitchnivå istället, vill jag hävda. Min PW är 43 grader och jag sitter med en 52-gradare som första separata wedge. Därför måste jag skaffa en 48-gradare för att täcka upp glappet som uppstått som en direkt effekt av de starka loften.
Visst är wedgarna ett problem. Men det jag menar mest och varför det inte går att ta bort i min mening är alla golfare som inte har stenkoll på klubbor och utrustning. Jag har många spelare jag snackar klubbor med som ska ha en j5 eftersom de alltid haft en. De bryr sig inte om loft och annat utan bryr sig om vad som står på.

Jag sålde ett set Cobra AMP till en dam för tre år sedan. Hon spelade då med järnklubbor som gick j3-PW, bladvariant och stålskaft. Denna damen är cirka 150 lång, 70 år och slog sin j3 ungefär 80
Meter. Hon var tvungen att tänka över köpet en vecka eftersom hon inte gillade att inte få j5-j3 i ett nytt set.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar