Klubbhastigheten säger vilket handikapp du har

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En mycket intressant artikel från TrackMan där de tittat på genomsnittsgolfaren i USA och de siffror de presterar i Trackman.
http://blog.trackmangolf.com/performanc ... e-amateur/

Det jag tycker är mest intressant är dem sista grafen:
http://i0.wp.com/blog.trackmangolf.com/ ... =680%2C443

Den visar sambandet mellan klubbhastighet med drivern och spelarens handikapp. Jag tolkar det som att med längre drives får man kortare inspel, fler greenträffar och en lägre score.
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Enligt den där borde jag vara tio slag bättre.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:En mycket intressant artikel från TrackMan där de tittat på genomsnittsgolfaren i USA och de siffror de presterar i Trackman.
http://blog.trackmangolf.com/performanc ... e-amateur/

Det jag tycker är mest intressant är dem sista grafen:
http://i0.wp.com/blog.trackmangolf.com/ ... =680%2C443

Den visar sambandet mellan klubbhastighet med drivern och spelarens handikapp. Jag tolkar det som att med längre drives får man kortare inspel, fler greenträffar och en lägre score.
Tror du tolkar det helt rätt. Ser vi till PGA Touren t.ex. så är det ju grabbarna som slår längst som oftast är i toppen på penninglistorna och där lyder teorin ungefär likadant. Sen är det självklart omöjligt att säga "Du svingar X, du borde ha Y" men att hastighet i klubban är en tillgång finns det inge snack om.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

donballe skrev:Enligt den där borde jag vara tio slag bättre.
Självklart undantag. Har kompisar som slår längre än mig men har högre hcp.

Tycker ändå att det visar att längre drives, som landar på fairway, är något att sträva efter om man vill bli bättre :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
donballe skrev:
Tycker ändå att det visar att längre drives, som landar på fairway, är något att sträva efter om man vill bli bättre :)
No shit
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det intressanta här är ändå att de drar parallellen mellan hastighet och HCP. Intressant eftersom hastighet inte innebär längd. Många spelare som har en högre svinghastighet får sällan ut all kräm så att säga i bollen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Viss sanning är det nog, men jag har bättre HCP än vad min svinghastighet säger. Dock märker jag ute på banan att samtliga utav mina golfvänner nästan alltid har kortare inspel än vad jag har. När jag tvingas slå en J7 in mot green kan de ofta slå J9/P, klart att det blir enklare att scora lågt då =)
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Kan stämma väldigt bra för vissa men inte för andra. För mig stämmer det rätt bra men vet flera som slår minst lika långt som mig men har dubbla hcp(jag e på 10-12). Skillnaden är att de får kanske 1-2 drives som är lika långa som jag, för att de slår betydligt sämre än jag.

Så svinghastighet kan ha väldigt lite med hcp att göra.

"By adding 10 yards to every shot hit by the AMA from 160 yards, the percentage of shots that would hit the green increases from 38.5% to 44.0% and the average distance from the target decreases from 71.8 feet to 60.6 feet."

Hur många medel spelare kan slå en klubba lägre och träffa fler greener, de flesta klarar inte av att slå 150m för att de har för låg klubba inte för hög.

Att slå för långt(över green) är något av det värsta som finns.
Användarens profilbild
NotTheTypicalGolfer
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 apr 2015, 10:29
Ort: Bålsta, Uppsala Län

Jag slår fan alltid en klubba mer än alla dom jag spelar med men har 1,5 - 4.0 lägre Hcp än dom!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver ST180 Driver spelas 9,5* Spoon ST180 Fw3 Spelas 15* Hybridjärn MP-H5 Järn 3* Järn MP-5 4-Pw Wedgar S5 Blue 50*55*60* Putter Mizuno MP-A304 34,5"Boll Pro V1 Hcp 6,2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:No shit
Vad jag menar är att det kanske är något man ska lägga större vikt vid. Många tränar ju mycket närspel, puttning osv och de kanske skulle fokusera mer på längd från tee.
Skriv svar