Kratta i spelriktning

Här snackar vi golfregler...
LarssonOskar
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 apr 2015, 20:13

Har en fundering mer gällande etikett än en regel: om en kratta i en greenbunker (pin high till höger eller vänster) ska placeras i spelriktningen, ska den då placeras pekandes mot flaggan eller i "fortsatt riktning" från fairway?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det är som du säger nog inte en regel utan med en fråga om att använda sitt vett.
Jag lägger den på så sätt att den kan påverka bollar allra minst, och då är det i fortsatt riktning av fairway. Jag tänker att om man lägger den tvärs över bunker i riktning mot hål kan den bli som en vägg till farande bollar. Så tänker jag iaf.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Det är som du säger nog inte en regel utan med en fråga om att använda sitt vett.
Jag lägger den på så sätt att den kan påverka bollar allra minst, och då är det i fortsatt riktning av fairway. Jag tänker att om man lägger den tvärs över bunker i riktning mot hål kan den bli som en vägg till farande bollar. Så tänker jag iaf.
Så tänker jag också.

En helt annan fråga, som berör ämnet: Får man förbättra läget om den före tex krattat upp en stor hög som stör min boll?
En kompis nämnde en ny regel men det är inget jag läst om.
LarssonOskar
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 apr 2015, 20:13

Tack så mycket för era svar, med sunt förnuft kommer man långt, men det allra bästa är nog ändå att hålla sig borta från bunkrarna! ;)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Det är som du säger nog inte en regel utan med en fråga om att använda sitt vett.
Jag lägger den på så sätt att den kan påverka bollar allra minst, och då är det i fortsatt riktning av fairway. Jag tänker att om man lägger den tvärs över bunker i riktning mot hål kan den bli som en vägg till farande bollar. Så tänker jag iaf.
Så tänker jag också.

En helt annan fråga, som berör ämnet: Får man förbättra läget om den före tex krattat upp en stor hög som stör min boll?
En kompis nämnde en ny regel men det är inget jag läst om.
Så här ett halvår senare. Nej det får du inte. Du får inte göra något för att förbättra läge eller stans i bunkern. Eller flytta lösa naturföremål eller så. Kan vara bra såhär på hösten. Det får inte flyttas löv och kvistar! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Så här ett halvår senare. Nej det får du inte. Du får inte göra något för att förbättra läge eller stans i bunkern. Eller flytta lösa naturföremål eller så. Kan vara bra såhär på hösten. Det får inte flyttas löv och kvistar! :)
Bättre sent än aldrig :)
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Om man säger en sån där förhöjd kratta där skaftet inte ligger på marken. Den brukar det ofta sitta ett klistermärke på med en pil som pekar framåt och med texten "Lägg krattan i spelriktningen". I min värld så stör krattan mer om man lägger den i spelriktningen än om man lägger den tvärsför. Hur gör ni?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Erikxson skrev:Om man säger en sån där förhöjd kratta där skaftet inte ligger på marken. Den brukar det ofta sitta ett klistermärke på med en pil som pekar framåt och med texten "Lägg krattan i spelriktningen". I min värld så stör krattan mer om man lägger den i spelriktningen än om man lägger den tvärsför. Hur gör ni?
Att den läggs i riktning med fairway och inspel stör ju minst och minst effekt på inspelet. Hur den ligger sen spelar ju ingen roll då man tar bort den.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Får man alltså inte flytta löv nu på hösten?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Får man alltså inte flytta löv nu på hösten?
Inte om bollen ligger i ett hinder.
På övriga spelfältet får man alltid flytta på lösa naturföremål :)
Skriv svar