Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Hej på er!

Den här dagboken skapas som ett sätt att för egen del dokumentera hur det går med golfen, i allt från träning, resultat från spelade rundor, utrustningsinköp, resor, men också för att dela med mig av mitt spel i hopp om lite tips och råd. Jag tänkte inleda med en kort beskrivning av mig själv.

Johan heter killen bakom det gamla onlinespelsnicket Hollowind. Jag är en 27-årig kille bosatt i Göteborg. Om dagarna studerar jag företagsekonomi och är nu inne på andra terminen av fyra på min masterutbildning inom innovation på Handels i Göteborg. Utöver det arbetar jag ungefär halvtid på ett av de stora försäkringsbolagen. Utöver golfen tycker jag om musik, film, sport, matlagning och resor. Jag är en sån person som anser att "livets goda" handlar om hobbys och fritidsintressen, gärna utövat tillsammans med goda vänner. Att dessutom bli bra på det man gör, och att ha så kul som möjligt under tiden, är lite av en självklarhet för mig ;)

Första kontakten med golfen hade jag sommaren 2001, då jag och några jämnåriga kompisar från hockeylaget ville hitta på något roligt under sommarsäsongen. Efter att ha spelat två säsonger hade de flesta redan tröttnat och när vi började högstadiet kom mopedåkande och tjejer in i bilden, vilket gjorde att det dog ut helt och hållet. Sommaren 2014 provade jag golf igen av en ren slump och bestämde mig genast för att återuppta denna underbara fritidssysselsättning. Under vintern 14-15 handlades grejer successivt in, och suget efter att få sätta igång golfandet på allvar lät inte vänta på sig.

Nu efter säsongen 2015 kan jag summera den till att ha gått från 36 till 15 i hcp efter ungefär 40 spelade rundor. Mina styrkor i spelet har varit förhållandevis bra längd i kombination med bra inspel och skapligt bra korta wedgar runt greenerna. Svagheterna har varit en sporadisk slice med drivern, snaphooks med övriga klubbor och en mycket ojämn bollträff. Antalet treputtar har också varit en faktor som tidvis ätit upp scoren rejält.

Inför 2016 är målsättningarna, i grova drag, följande:

- Träna upp en mer "korrekt" sving som möjliggör en renare och jämnare bollträff och ett brantare svingplan som minskar hookspinnen
- Träna mycket närspel för att både minska antalet chippar och puttar
- Spela smartare med mer planering bakom slagen och undvika chansartadeslag med dålig risk/reward ratio
- Ta ett antal lektioner och få hjälp delar som jag inte löser på egen hand med hjälp av drills/tricks från YouTube/böcker
- Spela en massa spännande banor med gamla och nya golfvänner

Handicapmässigt är målet, som för många andra på min nivå, att komma ner på singel. Jag tror att detta skall kunna uppnås redan innan midsommar, lite beroende på hur vårvädret artar sig och hur mycket tid jag behöver lägga i skolan. När säsongen är över hoppas jag kunna ligga runt 8,5.

Jag är också nybliven medlem i Partille GK efter att ha spelat förra säsongen på St Jörgen Park GC. Anledningen till bytet är främst av ekonomisk art, men även för att jag varit med och tecknat ett tätt samarbete med dem för skolans räkning, varför valet av hemmabana blev extra naturligt för mig.

Den här dagboken kommer att ha högt i tak och jag själv kommer att vara såväl självkritisk som transparent i mitt sätt att skriva. Om ni ser något ni undrar över, tycker jag borde testa eller ändra - kommentera gärna.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Varför göra en "korrekt" sving. Det handlar väl om att på något sätt leverera klubban till bollen på ett bra sätt. Brant, flackt, höger, vänster. Det finns det mesta på tourerna. Jämför jimenez och furyk och allt som finns där emellan. Gör din grej men gör det bara bättre med träning.

Trodde själv att mycket var fel i min sving för att den är flack. struntar numera helt i det och jobbar nästan enbart på rygg och impactpositioner sen får svingen se ut som den gör.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Varför göra en "korrekt" sving. Det handlar väl om att på något sätt leverera klubban till bollen på ett bra sätt. Brant, flackt, höger, vänster. Det finns det mesta på tourerna. Jämför jimenez och furyk och allt som finns där emellan. Gör din grej men gör det bara bättre med träning.

Trodde själv att mycket var fel i min sving för att den är flack. struntar numera helt i det och jobbar nästan enbart på rygg och impactpositioner sen får svingen se ut som den gör.
Det är inte av estetiska anledningar som jag försöker "fixa" det utan för att börja prestera bättre och jämnare. Idag är den är väldigt långt under önskat svingplan, och eftersom klubban idag inte laggar efter händerna över huvudtaget, på grund av för spända handleder genom hela svingen, resulterar det i att klubbhuvudet kommer väldigt flackt in på bollen. Det resulterar i alldeles för hög andel slag med oren bollträff, samt en ballongande bollbana vilket ger både tappad längd och backspin. Så i just mitt fall handlar det om att "gör om gör rätt" med svingen för att få bättre prestation med samtliga järn. Drivern har fungerat förhållandevis bra med den svingen jag haft under 2015, vilket förstås blir en utmaning att försöka bibehålla, trots ändrad teknik.

Jag har redan börjat få upp svingplanet lite, även om det är sjukt svårt utan att det känns som att man står och hugger ved :D Att slappna av mer i handlederna är också svårt, men det går. Kombinerat ger det genast en renare bollträff än jag är van vid, samt att draw/hook-spinnen uteblir nästan helt. Det ska bli intressant att se hur det känns att ta med förändringarna ut på gräset, då jag bara har slagit från matta under hösten/vintern.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
Mikael316 skrev:Varför göra en "korrekt" sving. Det handlar väl om att på något sätt leverera klubban till bollen på ett bra sätt. Brant, flackt, höger, vänster. Det finns det mesta på tourerna. Jämför jimenez och furyk och allt som finns där emellan. Gör din grej men gör det bara bättre med träning.

Trodde själv att mycket var fel i min sving för att den är flack. struntar numera helt i det och jobbar nästan enbart på rygg och impactpositioner sen får svingen se ut som den gör.
Det är inte av estetiska anledningar som jag försöker "fixa" det utan för att börja prestera bättre och jämnare. Idag är den är väldigt långt under önskat svingplan, och eftersom klubban idag inte laggar efter händerna över huvudtaget, på grund av för spända handleder genom hela svingen, resulterar det i att klubbhuvudet kommer väldigt flackt in på bollen. Det resulterar i alldeles för hög andel slag med oren bollträff, samt en ballongande bollbana vilket ger både tappad längd och backspin. Så i just mitt fall handlar det om att "gör om gör rätt" med svingen för att få bättre prestation med samtliga järn. Drivern har fungerat förhållandevis bra med den svingen jag haft under 2015, vilket förstås blir en utmaning att försöka bibehålla, trots ändrad teknik.

Jag har redan börjat få upp svingplanet lite, även om det är sjukt svårt utan att det känns som att man står och hugger ved :D Att slappna av mer i handlederna är också svårt, men det går. Kombinerat ger det genast en renare bollträff än jag är van vid, samt att draw/hook-spinnen uteblir nästan helt. Det ska bli intressant att se hur det känns att ta med förändringarna ut på gräset, då jag bara har slagit från matta under hösten/vintern.
Ett starkt tips från coachen är att eventuellt lag ska skapas av kroppens rörelse och inte av lösa handleder - det sistnämnda låter som en stor risk att bli inkonsekvent i hur du slår bollen!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Ett starkt tips från coachen är att eventuellt lag ska skapas av kroppens rörelse och inte av lösa handleder - det sistnämnda låter som en stor risk att bli inkonsekvent i hur du slår bollen!
Starka tips från coachen är mycket uppskattat! Just den biten är mer jag som provat mig fram efter att ha hört att jag har för krampaktiga handleder. Hittills har mina handleder nästan varit exakt samma hela vägen från adressering, genom bak- och nersving och genom impact. När jag provar att ha mer avslappnade handleder och låta klubbans tyngd "styra" lite mer, märker jag, som du säger, att kontrollen på klubbhuvudet blir sämre, men jag trodde att det var en fråga om arbeta in en vana.

När vi ändå berör ämnet, hur menar du att handlederna är tänkta att arbeta genom främst nedsvingen och genom impact? Hur ska man tänka när man tränar? Har du någon video, egen eller från någon annan coach, som berör den delen på ett bra sätt?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
MaxP skrev:Ett starkt tips från coachen är att eventuellt lag ska skapas av kroppens rörelse och inte av lösa handleder - det sistnämnda låter som en stor risk att bli inkonsekvent i hur du slår bollen!
Starka tips från coachen är mycket uppskattat! Just den biten är mer jag som provat mig fram efter att ha hört att jag har för krampaktiga handleder. Hittills har mina handleder nästan varit exakt samma hela vägen från adressering, genom bak- och nersving och genom impact. När jag provar att ha mer avslappnade handleder och låta klubbans tyngd "styra" lite mer, märker jag, som du säger, att kontrollen på klubbhuvudet blir sämre, men jag trodde att det var en fråga om arbeta in en vana.

När vi ändå berör ämnet, hur menar du att handlederna är tänkta att arbeta genom främst nedsvingen och genom impact? Hur ska man tänka när man tränar? Har du någon video, egen eller från någon annan coach, som berör den delen på ett bra sätt?
Ursäkta att jag tjatar men har ändå en bestämd åsikt om att jobba på det som behövs inte det som fungerar. Jag tror inte dina handleder är problenet om de är statiska, kolla på en sån som stricker, inte mycket hinge, lag eller release. Han får även iväg bollen bra. Tror det kan vara mycket rörlighet som gör att du inte får upp svingplanet. Hur ser flexibiliteten i bröstryggen ut?
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
MaxP skrev:Ett starkt tips från coachen är att eventuellt lag ska skapas av kroppens rörelse och inte av lösa handleder - det sistnämnda låter som en stor risk att bli inkonsekvent i hur du slår bollen!
Starka tips från coachen är mycket uppskattat! Just den biten är mer jag som provat mig fram efter att ha hört att jag har för krampaktiga handleder. Hittills har mina handleder nästan varit exakt samma hela vägen från adressering, genom bak- och nersving och genom impact. När jag provar att ha mer avslappnade handleder och låta klubbans tyngd "styra" lite mer, märker jag, som du säger, att kontrollen på klubbhuvudet blir sämre, men jag trodde att det var en fråga om arbeta in en vana.

När vi ändå berör ämnet, hur menar du att handlederna är tänkta att arbeta genom främst nedsvingen och genom impact? Hur ska man tänka när man tränar? Har du någon video, egen eller från någon annan coach, som berör den delen på ett bra sätt?
Det vanligaste problemet med spelare som "släpper" handlederna är att de aldrig får möjligheten att kontrollera dem igen, av min erfarenhet innebär släppta handleder oftast en early release och dålig bollkontakt.
Jag kommer att spela in ett par videos vad gäller lag och vinklar när kylan lagt sig lite grann, tyvärr vet jag ingen bra video direkt i huvudet. Men jag ska leta lite och återkomma.

Vart är det du upplever att du har krampaktiga handleder? Många av oss har en förutfattad mening om att vi måste ha visst mycket lag i bakksvingen eller på toppen av svingen när faktiskt den mesta handledsvinkel skapas under nedsvingen. Jag tränar en spelare på scratch som har praktiskt taget ingen handledssättning på toppen av baksvingen, men en klubbhastighet runt 8 mph högre med driver än mig. Och jag har ganska mycket sättning från start.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Ursäkta att jag tjatar men har ändå en bestämd åsikt om att jobba på det som behövs inte det som fungerar. Jag tror inte dina handleder är problenet om de är statiska, kolla på en sån som stricker, inte mycket hinge, lag eller release. Han får även iväg bollen bra. Tror det kan vara mycket rörlighet som gör att du inte får upp svingplanet.
Hur menar du att det fungerar idag? För att jag lyckas få iväg bollen med bra längd? Jag vet inte om jag har varit otydlig i min formulering kring själva anledningen till min träning. Det är ju för att min bollträff är extremt dålig. Jag får allt från lite till mycket mark före bollträffen med järnen i en majoritet av slagen. En clean bollträff är ytterst sällsynt, utom från pegg förstås. Jag förstår inte hur detta inte kan vara något att arbeta på. Jag får ju dessutom ingen hävstångseffekt som accelererar klubbhuvudet genom bollträffen idag, eftersom klubbhuvud och händer i stort sett har samma hastighet p.g.a. mina stela handleder, även om längden i slagen absolut inte är ett problem idag.

Direkt jag arbetar med mer handleder, d.v.s. mer wrist cock och release, så får jag genast en renare bollträff. Dock sprider jag förstås bollarna lite här och var, eftersom det är så nytt för mig. Jag ser det som work in progress, men tänker självklart ta lite lektioner och se om coachen håller med om mina problem, eller om jag får en helt ny träningsplan.

Jag hoppas att det framgår bättre nu att jag inte sitter och tänker "jag vill att det ska se ut som proffsens svingar!" som vissa andra kanske gör. Jag kan leva med en sving som inte är klassisk eller snygg, men jag vill inte att min helt hemmabyggda sving (efter min första golfsäsong) ska arbetas in i ryggmärgen mer än nödvändigt, om den visar sig vara ett stort hinder för att kunna prestera på banan.
Mikael316 skrev:Hur ser flexibiliteten i bröstryggen ut?
Det vet jag faktiskt inte. Förutom en professionell mätning, hur kan jag göra för att uppskatta/testa det?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:
Hollowind skrev:
MaxP skrev:Ett starkt tips från coachen är att eventuellt lag ska skapas av kroppens rörelse och inte av lösa handleder - det sistnämnda låter som en stor risk att bli inkonsekvent i hur du slår bollen!
Starka tips från coachen är mycket uppskattat! Just den biten är mer jag som provat mig fram efter att ha hört att jag har för krampaktiga handleder. Hittills har mina handleder nästan varit exakt samma hela vägen från adressering, genom bak- och nersving och genom impact. När jag provar att ha mer avslappnade handleder och låta klubbans tyngd "styra" lite mer, märker jag, som du säger, att kontrollen på klubbhuvudet blir sämre, men jag trodde att det var en fråga om arbeta in en vana.

När vi ändå berör ämnet, hur menar du att handlederna är tänkta att arbeta genom främst nedsvingen och genom impact? Hur ska man tänka när man tränar? Har du någon video, egen eller från någon annan coach, som berör den delen på ett bra sätt?
Det vanligaste problemet med spelare som "släpper" handlederna är att de aldrig får möjligheten att kontrollera dem igen, av min erfarenhet innebär släppta handleder oftast en early release och dålig bollkontakt.
Jag kommer att spela in ett par videos vad gäller lag och vinklar när kylan lagt sig lite grann, tyvärr vet jag ingen bra video direkt i huvudet. Men jag ska leta lite och återkomma.

Vart är det du upplever att du har krampaktiga handleder? Många av oss har en förutfattad mening om att vi måste ha visst mycket lag i bakksvingen eller på toppen av svingen när faktiskt den mesta handledsvinkel skapas under nedsvingen. Jag tränar en spelare på scratch som har praktiskt taget ingen handledssättning på toppen av baksvingen, men en klubbhastighet runt 8 mph högre med driver än mig. Och jag har ganska mycket sättning från start.
Intressant det du skriver om scratch-spelaren. Visst, man färgas av att se videos på duktiga spelare som sätter handlederna helt och hållet på toppen och att skaftet då är parallellt med marken. Men det är inte utseendet av dessa svingar som spelar roll i min värld, utan att jag vill göra rätt, så att mina slag också kan utföras rätt, och på så vis få raka fina slag med bra bollträff.

Idag är mitt svingplan mycket flackt och klubbhuvudet färdas förhållandevis kort i förhållande till bollen eftersom att jag inte sätter handlederna speciellt mycket alls, någonstans i svingen. Handledsvinkeln hålls mer eller mindre konstant från adressering och tillbaka ner mot bollen. Det skapar ju ett otroligt starkt inifrån-och-ut-spår och jag har nästan alltid lite eller mycket draw-spinn på bollen, även med wedgarna. Och det är inte någon härlig, eftertraktad liten draw, utan ibland tar det över utan förvarning och blir en kraftig hook och jag missar greenen kraftigt på ett inspel, till exempel. För den som undrar startar jag alltid bollen rakt mot target, för att sedan skruva den av targetlinjen.

Jag har inga större problem att skapa hastighet i bollen, och det är inte längden i slagen som får mig att vilja träna på detta. Utan för att träffa boll först vid impact och till viss del att få en mer penetrerande bollbana med järnen. Ökad backspinn och mindre rull vid inspel antar jag är ytterligare en del jag gärna hade förbättrat på köpet.

När jag tränar på gräsrange, eller spelar på banan måste jag verkligen koncentrera mig på att lägga vikten extremt mycket på vänsterbenet genom nedsvingen om jag ska träffa bollen någorlunda bra. Vid träning brukar jag markera bollens position på gräset med en penna/pegg och sedan se var torvan/märket börjar i förhållande till pennan. Och det är väääldigt svårt för mig att förflytta märket till vänster om pennan.

Tittar man på videos i slow-mo genom impact så ser jag ju att jag inte har någon direkt forward-press och händerna är ungefär rakt över bollen vid impact. Jag antar att det är att klassa som en early release, men jag har ju inte direkt någon release, eftersom att handlederna inte releasear över huvudtaget? Eller hur ska man definiera det? :lol:

Oavsett har jag problemet att jag tar mark först och med tanke på hur klubbhuvud och skaft kommer in mot bollen om man granskar mina slag, är det väl inte så konstigt antar jag.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
Mikael316 skrev:Hur ser flexibiliteten i bröstryggen ut?
Det vet jag faktiskt inte. Förutom en professionell mätning, hur kan jag göra för att uppskatta/testa det?
Börja med den första versionen jag visar här: https://www.youtube.com/watch?v=N_Pa8fYozRo
Kan du det bra med underkroppen stilla så försök gå så långt du kan, se hur det känns.
Skriv svar