Fördel slå åt höger som högerhänt?

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Icebabe skrev:Jag höll på med gymnastik i en massa år, och lärde mig där att varje människa har ett naturligt "skruvhåll". Vi har ett håll, antingen höger eller vänster som vi helst roterar åt (ställ ett gäng med ungar med ryggen mot dig en bit bort, och säg till dem att vända och springa mot dig så snabbt som möjligt när du klappar i händerna. En del av ungarna kommer att vända medsols, andra motsols. Det är ditt naturliga skruvhåll).
Det här tror jag är mer avgörande för vilket håll vi ska spela ifrån än högerhänt/vänsterhänt. Mitt naturliga skruvhåll är rotation motsols - alltså är jag en naturlig högerspelare.

Däremot hade jag som golfspelare innerligt önskat mig en mindre dominant högerhand.
Detta var väldigt intressant. Jag har aldrig hört det tidigare men jag tror att vi verkligen skulle kunna ta till oss något av detta inom golfen...
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Icebabe skrev:Jag höll på med gymnastik i en massa år, och lärde mig där att varje människa har ett naturligt "skruvhåll". Vi har ett håll, antingen höger eller vänster som vi helst roterar åt (ställ ett gäng med ungar med ryggen mot dig en bit bort, och säg till dem att vända och springa mot dig så snabbt som möjligt när du klappar i händerna. En del av ungarna kommer att vända medsols, andra motsols. Det är ditt naturliga skruvhåll).
Det här tror jag är mer avgörande för vilket håll vi ska spela ifrån än högerhänt/vänsterhänt. Mitt naturliga skruvhåll är rotation motsols - alltså är jag en naturlig högerspelare.

Däremot hade jag som golfspelare innerligt önskat mig en mindre dominant högerhand.
Inte heller tänkt på detta tidigare men det är ganska naturligt att man har en tendens att föredra något. När jag testade själva kom jag fram till att jag helst snurrar motsols men min tanke var mest att det var för att jag får ett bättre frånskjut då. Högerfoten är min sådana fot och det är ju den jag då skjuter ifrån med.

Blir man isf också inte en naturlig vänsterspelare om man vänder motsols?
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Golfprylar: Där hängde jag inte med i resonemanget…. om du ska rotera motsols behöver du väl "stämma" med vänsterbenet? Hur testar du? Brolin-snurr? ;)

Och den som vänder medsols borde vara en naturlig vänsterspelare, ja. (Av gymnasterna var nog fördelningen någonstans 3/4 höger, 1/4 vänster om jag inte minns helt uppåt väggarna).

xxx

(Sen fattar jag inte hur ni infogar det ni svarar på i kommentaren, så det lite snyggt kommer ovanför. När jag trycker äpple+c blir det bara vanlig text. Men så är jag väl rätt korkad när det gäller teknik också)
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Icebabe skrev:Golfprylar: Där hängde jag inte med i resonemanget…. om du ska rotera motsols behöver du väl "stämma" med vänsterbenet? Hur testar du? Brolin-snurr? ;)

Och den som vänder medsols borde vara en naturlig vänsterspelare, ja. (Av gymnasterna var nog fördelningen någonstans 3/4 höger, 1/4 vänster om jag inte minns helt uppåt väggarna).

xxx

(Sen fattar jag inte hur ni infogar det ni svarar på i kommentaren, så det lite snyggt kommer ovanför. När jag trycker äpple+c blir det bara vanlig text. Men så är jag väl rätt korkad när det gäller teknik också)
Finns en " att trycka på över själva inlägget.

Jag vill ju trycka ifrån med benet som är längst bak vilket blir höger när jag vänder åt vänster.

Varför jag tänkte att medsols borde vara en högerspelare är ju för att rotationen är samma.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Golfprylar skrev:
Icebabe skrev:Golfprylar: Där hängde jag inte med i resonemanget…. om du ska rotera motsols behöver du väl "stämma" med vänsterbenet? Hur testar du? Brolin-snurr? ;)

Och den som vänder medsols borde vara en naturlig vänsterspelare, ja. (Av gymnasterna var nog fördelningen någonstans 3/4 höger, 1/4 vänster om jag inte minns helt uppåt väggarna).

xxx

(Sen fattar jag inte hur ni infogar det ni svarar på i kommentaren, så det lite snyggt kommer ovanför. När jag trycker äpple+c blir det bara vanlig text. Men så är jag väl rätt korkad när det gäller teknik också)
Finns en " att trycka på över själva inlägget.

Jag vill ju trycka ifrån med benet som är längst bak vilket blir höger när jag vänder åt vänster.

Varför jag tänkte att medsols borde vara en högerspelare är ju för att rotationen är samma.

Rotationen medsols är samma som när man svingar från vänster o vice versa. Väl?
Jag vänder ju också åt vänster (motsols), men för mig är det främre benet, alltså det vänstra som är det aktiva i att stämma/rotera.

(och nu hittade jag ". :) Tack för hjälpen!
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Jag tänker att en rotation av överkroppen åt höger som den är vid en högersving blir medsols.

Har aldrig varit snabb i vändningarna och det kanske är för att jag använde fel fot för att skjuta ifrån ;)
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Har läst på flera ställen att man ska ha en vänster dominant sida(kroppen) för att spela höger. Som högerspelare har jag lättare att vrida i nersvingen än baksvingen, men tror att jag skulle spela bättre som vänster vad gäller händer och armar.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Har läst på flera ställen att man ska ha en vänster dominant sida(kroppen) för att spela höger. Som högerspelare har jag lättare att vrida i nersvingen än baksvingen, men tror att jag skulle spela bättre som vänster vad gäller händer och armar.
Hur bra du roterar åt ett håll (inåt/utåtrotation) har att göra med dina fysiska förutsättningar så som rörlighet och styrka i berörda områden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag tror diskussionen om hur man ska spela och så generellt är svår att hålla till bestämda preferenser.

Roterar du medsols i vändningen skjuter du ifrån med vänsterfoten som du ska göra med framsvibgen likt en vänsterspelare, vice versa från höger. Finns en viss logisk faktor.

Sen är ju stenson vönsterhänt och mickelson högerhänt. Så det funkar nog hursom skulle jag säga. Gäller bara att bygga efter individuella prefernser och hitta det som passar för dig. Det handlar ju trots allt enbart om att få bollen i hål
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar