Svacka!

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

robban7073 skrev:Hej o välkommen till klubben Golfsvacka.

Det jag försöker tänka på är att spela efter min plan. Att har jag bestämt mig för tex slå ut med spoon på en par 5 så gör jag det oavsett. Att försöka sikta mitt på green. Ta en 2 putt, förhoppningsvis. En bra dag så sitter vl nån längre.

För mig har det gett resultat. Håller i stort mitt Hcp. Kan kanske verka lite tråkigt. Men måste ju försöka med nåt.
Det har jag börjat göra också. Har även försökt fundera på åt vilket håll jag missar oftast och det är höger. Står pinnen till höger siktar jag på mitten av green och vid ett bra slag landar jag just på mitten eller närmare flaggarn.
Står den till vänster siktar jag mer på flaggan.

Har inte varit så noga med statistiken sista tiden då det är trist att läsa när det går dåligt (jag vet, det är vansinne) men det känns som att inspel och utslag på par treorna har blivit bättre.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:
Hollowind skrev:Men för er som bara har ett fåtal slag är det ju förstås lättare hänt att man har koll oavsett om man vill eller inte, vad man ligger på i förhållande till banans par.
Fan vad dryg jag känner mig men just när det ligger runt 4 slag är det tufft att inte hålla koll.
Precis det jag skrev ju ;)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Loekfan
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 aug 2016, 10:45

Jag tycker att stor del av försäsongen innebär att närma sig mer och mer det som är bra golf för mig.
Någonstans i Juni känns allting bra och det brukar kännas som att den där första rundan under par börjar närma sig.
Sen kommer det en tävling... YES, sänkning - I år är det mitt år.
Nästa tävling: Allt man litat på och allt man försöker med (brukar börja med att gå tillbaka till mina tryggaste slag) går åt skogen och sedan har man en månads svacka som heter duga.

Utan att ha bestämt att detta är min strategi så kan jag nu i efterhand se att detta är mitt sätt att bearbeta en svacka:

Jag tittar mycket på golf, främst PGA-touren då en lokal förmåga spelar där. Jag brukar också hjälpa min sambo samt mina vänner när de upplever en liten svacka. Så mycket olika svingar är det som passerar ögonen.
Ibland ser jag något som jag får för mig att testa, typ: "Jaha, gör han så.. undrar hur jag känner för det".
Ett exempel är hur Stenson startar sin sving.. Han glider lite tillbaka på den högra foten innan han lyfter klubban. små saker som ändå får en att sluta fokusera på svingspår och sättning osv.

Ett annat exempel är när jag hade en extrem svacka med puttningen, då värmde jag upp med att bara slå raka 1-1,5 m puttar för att veta att jag startade bollen rätt.. Sen gick jag stenhårt på min läsning och slog puttarna så gott jag kunde.. OK, det blev några längre returer, men jag visste ju att jag var bra på att sätta 1-2metersreturerna mitt i hål.. Problem solved :)

Och efter lite testande så brukar jag oftast hitta tillbaka till en känsla som gör att det iallafall blir kul att spela igen, och det är grunden för att det skall gå bra att spela.. Att det är kul.

Sedan lever jag på glädjen att spela lite bättre golf igen tills jag helt plötsligt hittar tillbaka till glansdagarna innan svackan. Då är oftast de saker jag testat borta och jag har hamnat i min trygga gamla dugliga sving.

Så gör jag iallafall:)

Annars kan ett tips vara att inte ta in för många olika tips från höger och vänster, eller ha för många olika svingtankar. Då kan man knappt lyfta klubban till slut. Börja med max 1-2 grejor som verkligen behövs förbättras..
Driver: Cobra FlyZ+9° - Matrix VLCT ST S
Spoon: Ping G 15,4° - Tour 80 S
Hybrid: Titleist 909H - Graffalloy Pro launch Red S
Järn: Nike vapor PRO combo - KBS Tour S
Wedgar: 52°/8 , 56°/10, 60°/12 Titleist SM4,5
Putter: Scotty Cameron GoLo S Centerskaft
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4725
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Loekfan skrev:
Annars kan ett tips vara att inte ta in för många olika tips från höger och vänster, eller ha för många olika svingtankar. Då kan man knappt lyfta klubban till slut. Börja med max 1-2 grejor som verkligen behövs förbättras..
Svingtankar håller jag SÅ mkt med om. De dagar jag går ut och tänker hur jag vill slå bollen går den aldrig dit. Snarare är det de dagar jag inte tänker så mkt på svingen som bollen går dit jag vill.
Skriv svar