Är 14 klubbor för komplicerat för golfare?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Rasmus Mildek skrev:Just därför det bara skulle få finnas 150 pinnar så man ska slippa traskandetBild men det skulle gå emot allt denna fina prylsport ändå ärBild
Lite tufft när man har 300 meter kvar på en par 5 och inte ens ser pinnen :D

Största fördelen med kikaren tycker jag är att man kan mäta till hinder, träd osv och sen enkelt välja en klubba som inte når fram :)
Sen är det ingen större nackdel att man slipper gissa sig till vart flaggan står på green när den är svår att se.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:
Rasmus Mildek skrev:Just därför det bara skulle få finnas 150 pinnar så man ska slippa traskandetBild men det skulle gå emot allt denna fina prylsport ändå ärBild
Lite tufft när man har 300 meter kvar på en par 5 och inte ens ser pinnen :D

Största fördelen med kikaren tycker jag är att man kan mäta till hinder, träd osv och sen enkelt välja en klubba som inte når fram :)
Sen är det ingen större nackdel att man slipper gissa sig till vart flaggan står på green när den är svår att se.
Du har självklart en poäng till det och jag håller med dig om att kikaren i princip har bara fördelar.

Enda nackdelen jag ser är att jag personligen förlorar känslan av hur jag skall slå ett visst typ av slag en viss längd jag uppfattar det som att det är och jag då blir mekanisk.

Ju mer jag funderar på det så kanske hickory vore något för migBild

Nej men skämt å sido så är nog en kikare bra i det stora hela Bild

Frågan om hel eller halvset är fortfarande intressant eftersom det gör i alla fall att du måste utmana dig själv oavsett om du sen väljer att spela med x antal klubbor i bagen.

Man kan ju se det som en typ av träning?

Ex. Match första 9.e mot en kompis där båda får ha udda klubbor halva matchen för att sen byta till jämna klubbor sista 9.o




Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev: Du har självklart en poäng till det och jag håller med dig om att kikaren i princip har bara fördelar.

Enda nackdelen jag ser är att jag personligen förlorar känslan av hur jag skall slå ett visst typ av slag en viss längd jag uppfattar det som att det är och jag då blir mekanisk.

Ju mer jag funderar på det så kanske hickory vore något för migBild

Nej men skämt å sido så är nog en kikare bra i det stora hela Bild

Frågan om hel eller halvset är fortfarande intressant eftersom det gör i alla fall att du måste utmana dig själv oavsett om du sen väljer att spela med x antal klubbor i bagen.

Man kan ju se det som en typ av träning?

Ex. Match första 9.e mot en kompis där båda får ha udda klubbor halva matchen för att sen byta till jämna klubbor sista 9.o




Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Rasmus, Rasmus, Rasmus. Om jag ändå fått en femma för varje gång en spelare sagt till mig att de skulle tappat känslan om de började använda kikare så hade jag nu varit miljonär tror jag. Konstigt nog har de jag fått över till "den mörka sidan" insett att det går bättre när du går från känsla till riktig fakta ;)

Hela klubbdiskussionen kommer däremot konstant landa i om du har koll på längderna eller inte. Vet jag inte hur långt min j7 går så behöver jag inte heller veta hur långt jag har kvar.
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

MaxP skrev:
Rasmus Mildek skrev: Du har självklart en poäng till det och jag håller med dig om att kikaren i princip har bara fördelar.

Enda nackdelen jag ser är att jag personligen förlorar känslan av hur jag skall slå ett visst typ av slag en viss längd jag uppfattar det som att det är och jag då blir mekanisk.

Ju mer jag funderar på det så kanske hickory vore något för migBild

Nej men skämt å sido så är nog en kikare bra i det stora hela Bild

Frågan om hel eller halvset är fortfarande intressant eftersom det gör i alla fall att du måste utmana dig själv oavsett om du sen väljer att spela med x antal klubbor i bagen.

Man kan ju se det som en typ av träning?

Ex. Match första 9.e mot en kompis där båda får ha udda klubbor halva matchen för att sen byta till jämna klubbor sista 9.o




Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Rasmus, Rasmus, Rasmus. Om jag ändå fått en femma för varje gång en spelare sagt till mig att de skulle tappat känslan om de började använda kikare så hade jag nu varit miljonär tror jag. Konstigt nog har de jag fått över till "den mörka sidan" insett att det går bättre när du går från känsla till riktig fakta ;)

Hela klubbdiskussionen kommer däremot konstant landa i om du har koll på längderna eller inte. Vet jag inte hur långt min j7 går så behöver jag inte heller veta hur långt jag har kvar.
Haha älskar ditt svar! Kritik utvecklas jag av. Skall ut och spela strax så jag kanske beställer en kikare ikväll om det går dåligt med mina få klubbor i bagenBild



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Man har ju spelat med folk som kör driver på alla utslag utom korthålen, J7 på alla slag som är 140m eller mer och PW på alla som är inom 90m. Och sedan putter förstås. Men ofta tror jag att skon klämmer på den punkt som MaxP betonar, nämligen att de har så dålig koll på sina längder att det bara rör till det i skallen att fundera kring om det är J6, J7 eller J8 när det är 140m kvar. De slår sin J7 och är okej med att hamna någonstans runt eller på green. Vilket förstås är att "keep it simple" för någon som säkerligen inte spelar ofta nog för att komma närmare sanningen än så, och kanske inte heller känner ett behov av det.

I övrigt håller jag med Erikxson. Ju fler desto bättre, i synnerhet om man inte bär sin utrustning. Men det är ju för att jag drivs av viljan att, likt proffsen, att en vacker dag kunna slå ett fullslag, trekvartsslag och halvslag från i stort sett varje tänkbart avstånd och lägga bollen där jag vill ha den. Att man sedan kanske aldrig når ens i närheten är en annan sak, men till dess tänker jag kämpa med det målet i bakhuvudet :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

uploadfromtaptalk1442427825139.jpeg
uploadfromtaptalk1442427825139.jpeg (96.29 KiB) Visad 6645 gånger
Bilden och scoren kanske inte hör hemma i den här tråden men jag spelade iallafall idag med 10 klubbor på kyssinge.

Driver, spoon, 4,6,8,9,pw, 54*60*+putter
Så egentligen det ända jag saknade idag var hybrid, j5&j7, 48*

Så på det stora hela så funkar det att spela helt ok golf med blandad kompott men allt är ju relativt. Dock måste jag säga att mitt streck på 10.an var först en slice och sedan en hook. Så efter en stor suck så gick jag vidare till nästa hålBild

I fortsättningen så kommer jag varva hel och halvset för jag tror ändå jag utvecklas av båda två. Men som Max sa att riktigt fakta alltid är det bästa så får jag nog hålla med tillslutBild Bild Spelar jag en tävlingsrond så blir det helset och kanske t.om att jag lånar en kikare av någon polare.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev:
Driver, spoon, 4,6,8,9,pw, 54*60*+putter
Så egentligen det ända jag saknade idag var hybrid, j5&j7, 48*

Så på det stora hela så funkar det att spela helt ok golf med blandad kompott men allt är ju relativt. Dock måste jag säga att mitt streck på 10.an var först en slice och sedan en hook. Så efter en stor suck så gick jag vidare till nästa hålBild

I fortsättningen så kommer jag varva hel och halvset för jag tror ändå jag utvecklas av båda två. Men som Max sa att riktigt fakta alltid är det bästa så får jag nog hålla med tillslutBild Bild Spelar jag en tävlingsrond så blir det helset och kanske t.om att jag lånar en kikare av någon polare.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Jag håller med dig i mycket från trådstarten Rasmus:

- Medelgolfaren skulle troligen varken gynnas eller missgynnas av att skala ner ett par klubbor, även om jag står kvar vid min ståndpunkt att visste de hur långt de slog bollen så vore fler bättre. Men medelgolfaren har ingen aning.
- Jag tror verkligen du har huvudet på spiken med speltempot återigen om vi ser till medelgolfaren där ute (HCP-mässigt).
- Golf skulle för min del bli tråkigare om utrustningen inte var en lika stor del. Men om vi går tillbaka till medelgolfaren så är det ju ett fåtal som har den senaste utrustningen och jag tror sällan de skulle bry sig i det.

Att det går att spela bra golf med få klubbor är det inget snack om, jag precis som många andra spelare med ett färre antal ibland av en eller flera anledningar. Är det så att scoren skjuter i höjden? Absolut inte. Hade jag spelat ännu bättre med alla klubbor, troligen men såklart inte garanterat.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
även om jag står kvar vid min ståndpunkt att visste de hur långt de slog bollen så vore fler bättre. Men medelgolfaren har ingen aning.

Är det verkligen så, enligt mig är inte problemet att de väljer fel klubba utan att de träffar för dåligt för att få ut den längd de kan få ut(om de träffar bra).
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
MaxP skrev:
även om jag står kvar vid min ståndpunkt att visste de hur långt de slog bollen så vore fler bättre. Men medelgolfaren har ingen aning.

Är det verkligen så, enligt mig är inte problemet att de väljer fel klubba utan att de träffar för dåligt för att få ut den längd de kan få ut(om de träffar bra).
Så längden är problemet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
trippelhej skrev:
MaxP skrev:
även om jag står kvar vid min ståndpunkt att visste de hur långt de slog bollen så vore fler bättre. Men medelgolfaren har ingen aning.

Är det verkligen så, enligt mig är inte problemet att de väljer fel klubba utan att de träffar för dåligt för att få ut den längd de kan få ut(om de träffar bra).
Så längden är problemet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Delvis ja, över 140m så skulle jag säga att många väljer för låga klubbor men under 140m så är det inte klubbvalet som jag ser som det stora problemet utan träffen. Dom utgår från bra träff med max längd.

Så vad jag säger är att folk vet hur långt dom slår men träffar för dåligt för att få ut det dom förväntar sig.
Skriv svar