Är 14 klubbor för komplicerat för golfare?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

trippelhej skrev:
MaxP skrev:
trippelhej skrev:
Är det verkligen så, enligt mig är inte problemet att de väljer fel klubba utan att de träffar för dåligt för att få ut den längd de kan få ut(om de träffar bra).
Så längden är problemet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Delvis ja, över 140m så skulle jag säga att många väljer för låga klubbor men under 140m så är det inte klubbvalet som jag ser som det stora problemet utan träffen. Dom utgår från bra träff med max längd.

Så vad jag säger är att folk vet hur långt dom slår men träffar för dåligt för att få ut det dom förväntar sig.
Varför ska man förvänta sig något annat än sitt bästa trippelhej?



Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
MaxP skrev:
trippelhej skrev:
Är det verkligen så, enligt mig är inte problemet att de väljer fel klubba utan att de träffar för dåligt för att få ut den längd de kan få ut(om de träffar bra).
Så längden är problemet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Delvis ja, över 140m så skulle jag säga att många väljer för låga klubbor men under 140m så är det inte klubbvalet som jag ser som det stora problemet utan träffen. Dom utgår från bra träff med max längd.

Så vad jag säger är att folk vet hur långt dom slår men träffar för dåligt för att få ut det dom förväntar sig.
Fast hur kan spelaren veta hur långt hen slår om de inte slår så långt som de tänkt sig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

MaxP skrev:
Fast hur kan spelaren veta hur långt hen slår om de inte slår så långt som de tänkt sig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Folk utgår från sina bra slag = de slag de slagit från förr. Mycket handlar om träffen. Desto lägre ner i hcp man kommer desto stabilare blir slagen och längden.

Så visst kan man säga att medel/hög hcpare inte vet sina längder men det är för att de är för ostabila i träff/sving. Jag ser inte detta som ett stort problem då det felet borde man ha.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
MaxP skrev:
Fast hur kan spelaren veta hur långt hen slår om de inte slår så långt som de tänkt sig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Folk utgår från sina bra slag = de slag de slagit från förr. Mycket handlar om träffen. Desto lägre ner i hcp man kommer desto stabilare blir slagen och längden.

Så visst kan man säga att medel/hög hcpare inte vet sina längder men det är för att de är för ostabila i träff/sving. Jag ser inte detta som ett stort problem då det felet borde man ha.
Nu förstår jag. Men jag håller ändå inte med dig.
Alla tester som gjorts och den erfarenhet jag har så slår spelare kortare än de tror, ofta mycket kortare. Det är från låga singelhcp och uppåt inte bara medelgolfare.

Så en bra fråga kan ju vara, hur långt slår du din j7, j5 och driver?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag satt precis och funderade på det som Trippelhej tar upp. Jag utgår själv alltid ifrån en optimal träff trots att jag sällan får det.

Anledningen är väldigt enkel. Att stå med "fel" klubba i handen gör mig väldigt osäker. Tankar som att om jag träffar bra kommer jag att gå förbi flaggan med 10 meter känns inte så bra. Däremot så kommer jag vi ett flertal tillfällen att vara kort för att jag inte fick en bra träff men det känns ändå bättre.

Så jag håller med både Trippelhej och Max. För få vet hur långt deras klubbor går och för många träffar bollen dåligt :D
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Sandstream skrev:Jag satt precis och funderade på det som Trippelhej tar upp. Jag utgår själv alltid ifrån en optimal träff trots att jag sällan får det.

Anledningen är väldigt enkel. Att stå med "fel" klubba i handen gör mig väldigt osäker. Tankar som att om jag träffar bra kommer jag att gå förbi flaggan med 10 meter känns inte så bra. Däremot så kommer jag vi ett flertal tillfällen att vara kort för att jag inte fick en bra träff men det känns ändå bättre.

Så jag håller med både Trippelhej och Max. För få vet hur långt deras klubbor går och för många träffar bollen dåligt :D
Jag räknar också med att alltid få en perfekt träff. Av den enkla anledningen att jag aldrig skulle få för mig att tänka negativt innan ett slag. Men sen slår dem flesta för kort inklusive mig själv in lite green.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Men även om vi utgår från en bra träff så är de flesta spelare helt fel i sin längd. För många gånger är det ett perfekt slag en gång som de går efter. Gärna med medvind och nedförsbacke också.

Har du möjligheten att slå i en launchmonitor, slå 10 bollar med samma klubba. Ta bort de två kortaste och de två längsta och du har en väldigt bra idé om hur långt du slår.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

Bild

Här e mina "nördiga anteckningar" jag använder mig av för att komma ihåg vad jag ska utgå ifrån. Men sen tycker jag det är så mkt mer att hålla reda på, höjd, vind och annat skoj.

Ju mer jag skriver desto mer inser jag att jag kanske borde lägga ett bud på en kikare på ebay.. Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Rasmus Mildek skrev: Här e mina "nördiga anteckningar" jag använder mig av för att komma ihåg vad jag ska utgå ifrån. Men sen tycker jag det är så mkt mer att hålla reda på, höjd, vind och annat skoj.

Ju mer jag skriver desto mer inser jag att jag kanske borde lägga ett bud på en kikare på ebay.. Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Har du stenkoll på dina längder så gör du dig en otjänst om du inte har stenkoll på hur långt du ska slå ;)
Användarens profilbild
Rasmus Mildek
Inlägg: 329
Blev medlem: 09 aug 2015, 06:46

MaxP skrev:
Rasmus Mildek skrev: Här e mina "nördiga anteckningar" jag använder mig av för att komma ihåg vad jag ska utgå ifrån. Men sen tycker jag det är så mkt mer att hålla reda på, höjd, vind och annat skoj.

Ju mer jag skriver desto mer inser jag att jag kanske borde lägga ett bud på en kikare på ebay.. Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Har du stenkoll på dina längder så gör du dig en otjänst om du inte har stenkoll på hur långt du ska slå ;)
Ja. Men e det inte därför det här forumet finns bl.an? För att man ska kunna utvecklas och lära sig av sina misstag? Jag kanske ska gå över till den "mörka" sidanBild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
WITB
Driver Cleveland Launcher (9)
Fw3 Cobra F8 (13)
Fw5 Callaway Alpha 816 (18)
Hybrid 5 (23) & 6 (27) Callaway BigBertha 19
Järn 6 Mizuno mp-h5 (30)
Järn 7-PW Titleist AP2 (34,38,42,48)
Wedgar Mizuno T-20 (54+60)
Putter Cleveland HB soft 8,5
Skriv svar