Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-03-10: Årets första närspelspass

Idag blev det ett besök på Dormy som hade vårrea. Vad jag kunde se var det främst ett antal erbjudanden snarare än rea, men jag tittade inte så noga. Jag provade en regnjacka som var på 50% som kändes väldigt bra, men den kostnaden får vänta en aning.

Sedan gick jag runt en knapp timme på den lilla wedgebanan med min 56- och 60-gradare och ett par bollar. World of Golf har en liten 9-hålare som är 50-80 meter som är tänkt till just dessa klubbor, samt putting om man vill putta i hål efter inspelen. Just nu är uppenbarligen skicket på banan dåligt, men det är ändå spelbart för den med abstinens. Kul att komma igång i god tid med bollträff med wedgarna och börja slipa lite på längdkänslan med klubborna i fråga.

Själva spelet kändes faktiskt riktigt bra. Nästan alla utslag var rena och fina och satt på greenen (som förvisso var svår att rulla av) inom tvåputtsavstånd. Nån enstaka topp och en tydlig duff, men annars inget att anmärka på. Kändes mycket bra för att vara så tidigt på året.

Jag fick dessutom testa kikaren för första gången och föga förvånande gjorde den sitt jobb. Snabb, tydlig och ergonomisk. Kommer bli en riktigt bra bundsförvant i många år framöver!

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-03-18 När- och inspelsträning på World of Golf

Bild

Mitt i tentaplugget blev det för soligt för att kastas bort i studiernas värld. Jag var tvungen att ta mig ut en sväng.

Det blev en tur till World of Golf, eftersom det är det bästa och närmaste stället från mitt hem. Först började jag med lite greenside-wedgar från olika avstånd och olika lutningar och underlag. Det är fortfarande lite för vanligt att jag både toppar och duffar dessa slag, i synnerhet när jag är lite ouppvärmd, så det måste förbättras för att jag inte ska tappa slag första tredjedelen av rundorna.

Efter cirka 50min runt greenerna gick jag in på wedgebanan och körde 6-7 hål med tre bollar. Struntade dock i puttingen då greenerna fortfarande är någonstans mellan vinter- och sommargreener. Att behöva ta i så mycket på puttarna ger ändå ingen känsla eller utveckling för puttingen. Efter en stund var jag nästan ensam på banan och började frångå hålens ursprungliga layout. Detta möjliggjorde fullslag med 52-gradaren, som annars är lite för lång för även de längsta av hålen (som är typ upp till 75m långa). Mätte upp några hål som var 90-98m bort och funderade över den ganska starka vinden och slog mina tre bollar mot en green i taget. Nästan alla bollar satt på greenerna, vilket kändes väldigt lovande såhär tidigt på säsongen. Tog ganska stora divots, men nästan alla efter bollen, så det kändes också väldigt bra. Jag har ju hittills varit mer av en sweeper av bollen, men efter att ha fått upp svingplanet har jag även börjat ha mer kontakt med marken i samband med botten på svingen.

Jag längtar verkligen efter att få börja spela på riktigt nu. Det är hög tid! Som uppladdning laddade jag all utrustning tillbaka i vagnbagen, lade både den och vagnen i bilen och packade bärbagen med mitt gästset. Det senare är tanken att diverse kompisar kan låna så att man kan få lite sällskap på banan ibland, även om personerna i fråga inte äger egen utrustning (som är alltför vanligt bland oss studenter). Då är det tur man känner en sån utrustningshoarder som mig :lol:

Summa summarum, en trevlig tvåtimmarsrunda i vårsolen som kändes bra och dessutom fyllde på med bra energi för resten av dagens studier.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Gud vad trevligt det låter med de där dagspassen i solen. Minns när jag pluggade i Lund och efter morgonföreläsningen drog ut till Lunds akademiska och bara chippande, puttade och tränade!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Gud vad trevligt det låter med de där dagspassen i solen. Minns när jag pluggade i Lund och efter morgonföreläsningen drog ut till Lunds akademiska och bara chippande, puttade och tränade!
Bomull för själen!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-03-23 - Årets första 18-hålsrunda

Idag hände något ovanligt. Jag har varken plugg eller jobb på schemat och kan göra vad jag vill med dagen. När SMHI visar följande är det ju givet att det blir golfpremiär!

Bild

Kewin (Wolfsheim) har ju ny hemmabana för året, Lerjedalens GK, och det kändes som ett naturligt val att spela ihop där, när de dessutom nyligen öppnat nio av sina sommargreener. Att man som gäst fick lite rabatt för att spela med medlem skadade ju inte heller förstås.

Själva rundan (2x9) gick ganska bra för att vara i slutet av mars och årets första riktiga runda golf. Jag var beredd på miserabelt spel, men det kom bara glimtar av dåliga svingar, dåliga bollträffar och att min gamla flacka, korta sving ville göra sig påmind. Överlag är jag nöjd med alla delar av spelet utom drivern som återigen slicear (har knappt arbetat på det på rangen, så work in progress där) och att jag hade extremt dålig längdkänsla på wedgarna av typen bump-and-run oavsett loft på vald klubba. Först på 18e och sista hålet lyckades jag slå en pitch från cirka 30m som nöp till och stannade för en relativt säker enputt.

Det var fantastiskt skönt och användbart att ha kikare. Detta var ju premiären med den. Att veta exakt vilken klubba man skall välja och slippa stå och fundera om det är 125 eller 135m kvar var guld värt. Det var inte ett enda av inspelsslagen som carryade för långt eller för kort på en fin träff, vilket ju nästan är standard annars. Det kommer verkligen sparas in en hel del slag genom att slaget efter inspel nu oftare kommer bli med puttern än diverse wedgar.

Summa summarum en rolig och skön första golfrunda i det soliga vårvädret.

Bild
Bild
Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Trevligt med mycket bilder i dagboken!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-03-26 - 18 hål på Lerjedalens GK med Wolfsheim

Idag var jag och Kewin tillbaka på Lerjedalens GK. Nu hade klubben märkligt nog gått hela vägen upp till fullpris på greenfeen, 480kr. Dock var det en snäll tjej i kansliet som motsatte sig detta och valde att ge 60kr rabatt, plus den stående rabatt man får för att spela med medlem på 100kr. Jag såg att det pratades om samma sak i en annan tråd här på forumet, att en bana redan har full greenfee fast det är gult och knappt har hunnit kratta bunkrarna, och jag tycker inte riktigt det är rimligt. Fast å andra sidan är det en solig påskhelg är det klart att intresset av att spela golf är stort, och det är ju det som räknas.

Väl på banan började jag svagt med sjukt dåliga utslag. Det tog sig inte över huvudtaget förrän på fjärde hålet då årets första birdie kom efter en perfekt inspel med J8 och en o-yipsad putt i hål. Jag har annars haft en tendens att bränna många birdieputtar, i synnerhet att lägga dem kort i rädsla för att putta 1,5m förbi som sedan resulterar i treputt och bogey.

Bild

Det finns inte så mycket mer att säga än att det spelmässigt var en ganska risig runda med många stressade svingar, ogenomtänkta och oförberedda chippar och inspel samt allmänt brist på strategi. Vi båda spelade ganska ofokuserat och brydde oss ibland mer om tanten framför som gick ensam men ändå envisades med att fika i 2-3 minuter innan varje utslag. Detta resulterade i att hon, trots att hon gick ensam, aldrig lyckades skapa en naturligt skön lucka framåt så att vi kunde slå ut när vi väl kom till nästa tee.

Bild

Som alltid är det härligt att komma ut på banan när man lyckas ta sig tid för det, men den här gången lyckades känslan av att "nu ska det bli gött att komma hem istället" infinna sig redan när det var några hål att spela. Den hjälper aldrig scoren och är aldrig välkommen förrän man sitter i bilen på väg från banan.

Det är bara att ta nya tag och försöka spela lite mer fokuserat och närvarande nästa gång. Förhoppningsvis öppnar min hemmabana Partille GK i veckan. Då det är en skogsbana är det många ställen där solen inte riktigt kommer åt och smälter/torkar efter vintern.

Hoppas alla haft en fin påsk! Nu börjar säsongen!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Trevligt med mycket bilder i dagboken!
Tack! Jag tycker också det, så jag ska försöka behålla det så :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-04-01 - Premiär på nya hemmabanan Partille GK

Bild

Fredag, helt ledig dag utan studier eller jobb och nya hemmabanan öppnar sommargreenerna. Kan det bli bättre? Svaret är nej i min bok, och jag blev glad när jag såg att nästan hela förmiddagen var obokad med undantag för några enstaka tvåbollar här och där. Jag valde 10:10 och eftersom jag skulle spela ensam var det grymt att ingen gick ut på över en timme innan, så att man kan välja tempo själv.

På första hålet, efter en slicead drive, inser jag att flaggan sitter kvar i vintergreenen. Märkligt, de skulle ju ha öppnat idag. Kanske inte har hunnit ändra det ännu, tänkte jag och spelade mot vinterflaggan. På andra hålet, som är ett korthål, ser jag att det är samma sak där. Nu började jag ana oråd. Snabb dubbelkoll på klubbens Facebook-sida och jag ser det "13:00 öppnar vi sommargreenerna för säsongen". Heeeelvete :lol: Men istället för årets första ordinarie runda på banan, får det bli ett lättsamt träningsvarv. Jag börjar genast spela på dubbla bollar, kastar med flit ner en boll till bredvid ett knixigt läge jag hamnat i för att få mer träning och så vidare. Jag tänker ha en underbar runda i det fina vädret, sommargreener eller ej.

Bild
Bild
Bild

Spelet fungerade hyfsat bra, även om det förstås fanns en hel del dåliga slag här och där, som vanligt. Det som hittills under året har fungerat så dåligt, drivingen, började fungera riktigt bra. Hittills har jag skjutit riktigt låga och ofta pullade och ibland hookade drives. Jag antog att mina svingförändringar med järnen även har smugit sig in på drivern och de övriga woodsen, då de uppvisat samma beteende i bollbanorna. Eftersom jag lyckats öka min angle of attack och slå ner mer på bollen än förut, tänkte jag att jag kanske kunde lösa det genom att tilta överkroppen lite bort från bollen. Jag tänkte också att försöka ha kvar vikten lite mer på högerfoten än jag numer gör med järn och wedgar. Och från första boll på rangen fungerade det bra. Genast kom höjden i slagen tillbaka och jag hade lättare att träffa bra på klubbans träffyta. Jag tog med mig detta ut på banan och det fungerade bra även där. Annars tenderar ju såna mikrojusteringar att bara fungera på rangen :lol:

Efter 18 hål med massa lek med 1-4 bollar, olika medvetna prövningar, teknikträning och analys av banan i allmänhet, traskade jag förnöjt tillbaka till klubbhuset. Jag avslutade med 10-15 minuters casual-putting, eftersom den klubban tyvärr fått vila under rundans gång. Det kändes sådär, men jag är fortfarande kvar i "lära känna"-fasen med nya puttern. Längderna sitter inte riktigt, men jag upplever redan att den känns goare än min gamla trötta Odyssey.

Jag får redan en bra känsla av både klubben och banan. Klubbchefen och kanslisten är mycket trevliga och tillmötesgående, vilket förstås är viktigt för upplevelsen. Någon av er där ute som har spelat Partille GK? Vad är er uppfattning av banan?
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2016-04-03 - Simulatorturnering #2

Igår var det återigen dags för en turnering i simulatormiljö tillsammans med skolans golfförening.

Kvällen följde samma koncept som förra gången, d.v.s. nettoslaggolf. Vi hann dock spela 12 hål istället för 9, vilket var kul. Tyvärr lyckades jag inte acklimatisera mig mer till simulatorn och den speciella känsla det innebär att spela i den i jämförelse med vanlig golf den här gången än senast och resultatet tror jag landade på +4 netto. Mot slutet var det inte många slag som satt där de skulle. Men riktigt roligt är det och vi hade en kanonkväll.

Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Skriv svar