Hollowinds golfdagbok - vägen mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:Visby ser jag fram emot att se dina bilder ifrån!
Hoppas du får in lite mer golf.
Håller tummarna att det blir av så att det finns något att fotografera ;)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2017-04-26 - 9 spretiga hål i kvällssolen

Idag var en sån dag då man går och sneglar ut från kontorsfönstret en gång i timmen och tänker att man bara måste spela golf. Så direkt jag kom hem från jobbet kontaktade jag en kille vid namn Marcus som jag spelar med lite till och från och frågade om han var öppen för en kvällsnia, och han var genast på mitt förslag.

På grund av att han hade en fotbollsmatch att hinna till senare var vi tvungna att jogga direkt från bilarna direkt till första tee. Jag har nog aldrig spelat golf utan uppvärmning innan, så det kändes minst sagt ovant och olustigt. Ni som spelat med mig har ju också sett att det ibland kan ta en halv hink innan bollen börjar flyga som den ska :lol:

Väl på första tee har jag nog aldrig känt mig så dåligt förberedd inför att starta rundan, av anledningen nämnd ovan. Med vad som måste ha varit en mycket osnygg sving slog jag en sorkdödarvariant 30-40m in bland stenarna och buskarna framför 51-tee. Bollen borta och jag fick sämsta möjliga start på rundan :cry:

Sedan var det väldigt blandad golf därifrån. Fin bollträff slag efter slag med järnen och jag träffade nästan alla greener eller låg väldigt nära på alla slag inom 160m, men på grund av strul från tee samt ofokus i närspelet så blev det ibland nån dubbel när det borde ha blivit par. Jag förde ingen score eftersom det började så illa och inombords kände jag nog mer att detta var en "jag fick i alla fall golfa"-runda snarare än någon scoringrunda, men runt 47-48 slag skulle jag gissa att det blev.

Det jag tar med mig förutom en fantastisk kväll och trevligt sällskap var att bollträffen var mycket fin och att TaylorMade Penta TP5 var en himla trevlig boll. Markant högre bollbana med alla klubbor än Pro V1 och kanske aningen mjukare känsla med järn och wedgar. Annars rätt lik kan jag tycka.

Forsgården börjar dessutom bli väldigt grön och fin nu, även om det fortfarande är så blött att man ligger bredvid sitt nedslagsmärke efter en hög drive och att minsta touch i marken med wedgarna gör att man lätt drar upp skosulestora geggdivots även på småsvingarna. Greenerna var dock mycket snabbare och finare idag än förra veckan. Om det får vara 10+ och sol ett tag kan det nog bli riktigt bra väldigt snart.

Bild
På åttonde tee på Kungsbanan efter en välslagen J9 och GIR
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Hollowind skrev:2017-04-26 - 9 spretiga hål i kvällssolen

Idag var en sån dag då man går och sneglar ut från kontorsfönstret en gång i timmen och tänker att man bara måste spela golf. Så direkt jag kom hem från jobbet kontaktade jag en kille vid namn Marcus som jag spelar med lite till och från och frågade om han var öppen för en kvällsnia, och han var genast på mitt förslag.

På grund av att han hade en fotbollsmatch att hinna till senare var vi tvungna att jogga direkt från bilarna direkt till första tee. Jag har nog aldrig spelat golf utan uppvärmning innan, så det kändes minst sagt ovant och olustigt. Ni som spelat med mig har ju också sett att det ibland kan ta en halv hink innan bollen börjar flyga som den ska :lol:

Väl på första tee har jag nog aldrig känt mig så dåligt förberedd inför att starta rundan, av anledningen nämnd ovan. Med vad som måste ha varit en mycket osnygg sving slog jag en sorkdödarvariant 30-40m in bland stenarna och buskarna framför 51-tee. Bollen borta och jag fick sämsta möjliga start på rundan :cry:

Sedan var det väldigt blandad golf därifrån. Fin bollträff slag efter slag med järnen och jag träffade nästan alla greener eller låg väldigt nära på alla slag inom 160m, men på grund av strul från tee samt ofokus i närspelet så blev det ibland nån dubbel när det borde ha blivit par. Jag förde ingen score eftersom det började så illa och inombords kände jag nog mer att detta var en "jag fick i alla fall golfa"-runda snarare än någon scoringrunda, men runt 47-48 slag skulle jag gissa att det blev.

Det jag tar med mig förutom en fantastisk kväll och trevligt sällskap var att bollträffen var mycket fin och att TaylorMade Penta TP5 var en himla trevlig boll. Markant högre bollbana med alla klubbor än Pro V1 och kanske aningen mjukare känsla med järn och wedgar. Annars rätt lik kan jag tycka.

Forsgården börjar dessutom bli väldigt grön och fin nu, även om det fortfarande är så blött att man ligger bredvid sitt nedslagsmärke efter en hög drive och att minsta touch i marken med wedgarna gör att man lätt drar upp skosulestora geggdivots även på småsvingarna. Greenerna var dock mycket snabbare och finare idag än förra veckan. Om det får vara 10+ och sol ett tag kan det nog bli riktigt bra väldigt snart.

Bild
På åttonde tee på Kungsbanan efter en välslagen J9 och GIR
Ser ut att vara en härlig bana! Får klart besökas i sommar! :-)
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mackel95 skrev:Ser ut att vara en härlig bana! Får klart besökas i sommar! :-)
Det löser vi! ;)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Mackel95 skrev:
Hollowind skrev:2017-04-26 - 9 spretiga hål i kvällssolen

Idag var en sån dag då man går och sneglar ut från kontorsfönstret en gång i timmen och tänker att man bara måste spela golf. Så direkt jag kom hem från jobbet kontaktade jag en kille vid namn Marcus som jag spelar med lite till och från och frågade om han var öppen för en kvällsnia, och han var genast på mitt förslag.

På grund av att han hade en fotbollsmatch att hinna till senare var vi tvungna att jogga direkt från bilarna direkt till första tee. Jag har nog aldrig spelat golf utan uppvärmning innan, så det kändes minst sagt ovant och olustigt. Ni som spelat med mig har ju också sett att det ibland kan ta en halv hink innan bollen börjar flyga som den ska :lol:

Väl på första tee har jag nog aldrig känt mig så dåligt förberedd inför att starta rundan, av anledningen nämnd ovan. Med vad som måste ha varit en mycket osnygg sving slog jag en sorkdödarvariant 30-40m in bland stenarna och buskarna framför 51-tee. Bollen borta och jag fick sämsta möjliga start på rundan :cry:

Sedan var det väldigt blandad golf därifrån. Fin bollträff slag efter slag med järnen och jag träffade nästan alla greener eller låg väldigt nära på alla slag inom 160m, men på grund av strul från tee samt ofokus i närspelet så blev det ibland nån dubbel när det borde ha blivit par. Jag förde ingen score eftersom det började så illa och inombords kände jag nog mer att detta var en "jag fick i alla fall golfa"-runda snarare än någon scoringrunda, men runt 47-48 slag skulle jag gissa att det blev.

Det jag tar med mig förutom en fantastisk kväll och trevligt sällskap var att bollträffen var mycket fin och att TaylorMade Penta TP5 var en himla trevlig boll. Markant högre bollbana med alla klubbor än Pro V1 och kanske aningen mjukare känsla med järn och wedgar. Annars rätt lik kan jag tycka.

Forsgården börjar dessutom bli väldigt grön och fin nu, även om det fortfarande är så blött att man ligger bredvid sitt nedslagsmärke efter en hög drive och att minsta touch i marken med wedgarna gör att man lätt drar upp skosulestora geggdivots även på småsvingarna. Greenerna var dock mycket snabbare och finare idag än förra veckan. Om det får vara 10+ och sol ett tag kan det nog bli riktigt bra väldigt snart.

Bild
På åttonde tee på Kungsbanan efter en välslagen J9 och GIR
Ser ut att vara en härlig bana! Får klart besökas i sommar! :-)
Bara Kiosken är ju värd greenfeen.. Ren och skär världsklass
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

djerneborn skrev:Bara Kiosken är ju värd greenfeen.. Ren och skär världsklass
Bild
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Ja det fanns mycket gott där i kiosken vill jag minnas :) :roll:
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:Ja det fanns mycket gott där i kiosken vill jag minnas :) :roll:
Ja, när man kan köpa såväl baconburgare, lammkorv, ägg- och baconmacka som nybakta bullar och muffins och allsjöns godis och dryck, då finns det något för alla :lol: Himla trevlig ägare också, så man får sig ofta en trevlig pratstund som en bonus medan man handlar.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

2017-05-07 - Underbara Vallda

I söndags blev det spel på Vallda Golf & Countryclub med Tee Party-Johan, hans vän Niklas och Daniel a.k.a. DK. Jag hade hört mycket gott om banan i fråga, men knappt sett några foton på den. Allt man visste var att den var "linksig". Så linksigt det kan bli i Göteborg :lol:

Väl på plats andades hela anläggningen klass och stil. Genomtänkta detaljer och material och man fick en exklusiv och lantlig känsla över det hela. Väldigt osvenskt, på ett minst sagt imponerande sätt. Tydliga "här vill man vara medlem"-vibes.

Dags för att värma upp. Jag är en sån person som söker bra känsla på rangen och närspelsområdet och vill alltid tro att det säger mycket om dagsformen och hur rundan skall utspela sig. Behöver jag säga att en bedrövlig uppvärmning där jag knappt träffade bollen inte gav något vidare betryggande intryck? Efter någon halvtimme anslöt Johan och gänget och de hann trycka ut en snabb hink vardera innan det var dags att slå ut.

Jag började första 3-4 hålen med att duffa alla slag. Jag fattar inte vad som hände. Var det den usla uppvärmningen som spökade i skallen? Hur lugnt och kontrollerat jag än svingade tog jag mark någon centimeter före bollen och jag kände mig som någon som klätt ut sig till golfare. Första tre hålen var trippel, dubbel, trippel. Aj aj aj!

Sedan lossnade det en aning för mig. Inte från tee, men jag började träffa bollen i alla fall och man hade plötsligt lite parputtar åtminstone. Det trillade i en birdie efter ett tag och något par därefter, vilket gjorde att man släppte ner axlarna en aning. Sedan var det en mix av par och dubblar, men det var så trevligt och avslappnat i bollen att man inte funderade så mycket på hur det gick scoremässigt.

Bild
Niklas slår en inspelswedge på sjätte

Efter lite niohålskaffe och kallprat med bollen bakom bar det av in på bakre nio. Jag fortsatte sprida bollen från tee och gjorde vad jag kunde för att träffa lite greener in regulation, vilket gick sådär. Jag petade i ytterligare något par här och där, och framåt de sista hålen fick jag liv i drivern och började faktiskt träffa lite fairways, vilket var kul.

Totalt tror jag att jag landade på 28 poäng, så det fanns ju definitivt arbete kvar för att spela på handicap. Men med tanke på hur annorlunda Valldas underlag kändes jämfört med andra svenska banor, samt att jag hade enorma problem med bollträffen i början och drivern första 14 hålen, så får jag acceptera det.

Bild
DK slår ett transportträ på sjätte

För att summera rundan så var det, som ni förstått, en tveksam insats golfmässigt. Men det var väldigt roligt att spela banan. Jag har inte upplevt riktig linksgolf, men kan tänka mig att detta var nära den riktiga känslan. Så kurviga greenområden och så sandigt, i kombination med att det nästan inte var något bite alls i greenerna gjorde att man verkligen tvingades spela med formerna och planera hur bollen skulle rulla in på greenerna istället för att landa dem med hög bollflykt som man annars har en fäbless för att göra.

En härlig pratstund, en golföl och en blek fisksoppa senare, skildes vi åt och en riktigt kul dag på banan var till ända. Jag var mäkta imponerad över hur rolig och väldesignad Vallda var och hur otroligt genomtänkt och fin anläggningen var. Det gav definitivt mersmak, och jag lovar att spela den åtminstone en gång till i år. Förhoppningsvis träffar man bollen och fairways från start, så kan man säkert prestera en skaplig score också.

2017-05-12 - Nio lovande hål på Forsgården

Golfsuget var stort efter att ha presenterat och försvarat vårt examensarbete. Solen sken och det var 16 grader varmt i luften. En helt given kväll för lite golf!

Jag fastnade i trafiken på E6:an på grund av en trafikolycka och det tog 65 minuter att köra till banan istället för 25 minuter som det brukar ta. Som tur var hade jag ingen panik och det var luftigt i bokningsschemat, så jag fick helt enkelt knuffa fram starttiden istället och låta trafiken ha sin gång.

På plats blev det en hink och det kändes skapligt. Inte bra, men absolut inte dåligt heller. På första tee träffade jag en trevlig herre vid namn Håkan, som precis som jag spelade på 13 i handicap. Trevligt!

Rundan började med ett par vilket alltid inger en skön känsla i kroppen. Första hålet är i och för sig löjligt lätt och jag har alltid 50, 56 eller 60-gradare in mot green. Det handlar bara om att kasta pil. På andra hålet hamnade jag snett från tee och tog sedan lobbslaget in mot green tunt, och plask blev resultatet. En trippelbogey kletades sedan ner i protokollet efter en slarvigt feg chipp efter droppen.

Rundan tuffade på och jag petade till slut ner fem par, två bogeys och två tripplar i scorekortet. 45 slag och 18 poäng. Jag lyfter puttingen som den absolut mest framstående delen av spelet. Alla (!) puttar var bra och jag sänkte nog alla puttar innanför 1,5 meter eller åtminstone de allra flesta. De längre puttarna sattes upp tillräckligt nära för att sänkas, så vad mer kan man önska på min nivå? Det som inte fungerade var drivern, som motstridigt skickade bananer höger trots att jag arbetade med grepp och uppställning precis som jag brukar. Detta ledde till alltför mycket klubba in mot greenerna, men jag lyckades trots detta träffa två av icke-korthålen in regulation, vilket jag får ta för acceptabelt.

Bild
Det bildsköna fjärde hålet på Kungsbanan efter GIR i bakkant med en lugn J7

Nästa runda för min del blir på tisdag eftermiddag - Handelshögskolans Kårmästerskap 2017 på Partille GK, min gamla hemmaklubb. Även om jag inte är något fan av banan i fråga, ska det bli kul att återvända dit. Det ser ut som att jag mer eller mindre kommer tvingas gå från bilen till första tee och det är ju sällan någon fördel i tävlingssammanhang (eller golfsammanhang över huvudtaget?) så vi får se hur starten går. Jag brukar ändå aldrig scora bra på första hålet, så det kanske inte blir något trendbrott precis :lol:

Det är alltid många enormt duktiga golfare med på dessa tävlingar. I regel brukar hälften ligga runt scratch eller åtminstone låga singel. Dock har man ju fortfarande alltid chansen i nettoklassen, om man bara har en skaplig runda. Partille har en tendens att straffa även de bästa av spelare om man inte lyckas hålla bollen i spel. Snabba och hårda greener gör det väldigt svårt att ge sig chanser om man inte slår bollen högt och med mycket spinn vilket givetvis är lättast att lyckas med från fairway. Det luktar mycket järn från tee och hellre lägga upp för säker parputt snarare än att gå för GIR på varje hål och be om problem.

Vi får se hur det går helt enkelt. Stay tuned!
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Hollowind skrev:2017-05-07 - Underbara Vallda


Nästa runda för min del blir på tisdag eftermiddag - Handelshögskolans Kårmästerskap 2017 på Partille GK, min gamla hemmaklubb. Även om jag inte är något fan av banan i fråga, ska det bli kul att återvända dit. Det ser ut som att jag mer eller mindre kommer tvingas gå från bilen till första tee och det är ju sällan någon fördel i tävlingssammanhang (eller golfsammanhang över huvudtaget?) så vi får se hur starten går. Jag brukar ändå aldrig scora bra på första hålet, så det kanske inte blir något trendbrott precis :lol:

Det är alltid många enormt duktiga golfare med på dessa tävlingar. I regel brukar hälften ligga runt scratch eller åtminstone låga singel. Dock har man ju fortfarande alltid chansen i nettoklassen, om man bara har en skaplig runda. Partille har en tendens att straffa även de bästa av spelare om man inte lyckas hålla bollen i spel. Snabba och hårda greener gör det väldigt svårt att ge sig chanser om man inte slår bollen högt och med mycket spinn vilket givetvis är lättast att lyckas med från fairway. Det luktar mycket järn från tee och hellre lägga upp för säker parputt snarare än att gå för GIR på varje hål och be om problem.

Vi får se hur det går helt enkelt. Stay tuned!
se till att träffa fairway så du kan använda lägesförbättringen! mitt på green är det enda som gäller så man inte riskerar få chippa från grus då det fattas gräs lite överallt.
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Skriv svar