Not your ordinary golfer

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Me and my golf är riktigt bra! På sistone har de dock gått ifrån sin grund lite väl mkt tycker jag...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hur tänker du då?


Sent from my iPhone using Tapatalk
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Ingen träning än så länge denna vecka, men förhoppningsvis kan jag få till något till helgen, om jag är frisk i kroppen... Dock jobbar jag i princip varje dag med kroppen och med min rörlighet framför spegeln hemma.

Jag har även bokat gruppträning på Unipeg Riviera som drar igång den 3/2, och sedan blir det varannan vecka fram till slutet på mars.
Träningen är en form av cirkel-/stationsträning där man tränar alla typer av slag på olika stationer under träning i simulator. Efter (och givetvis under träningen) får man feedback och även sedan feedback via mejl.
Några timmars sving-teori, med genomgång av svingen och dragning om inlärningsmetodik kommer även att ingå i detta.

Jag hoppas att detta kommer göra mig gott.

Har framförallt förhoppning om att bättra på träklubborna och hybriderna då jag vet att dessa kan tillföra mycket i mitt spel, men även puttningen.

På återhörande...

Tjing!
/Linus
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Ikväll blev det två timmars golf på Unipeg Riviera. Spelade en portugisisk bana som hette Oceanico i simulator.

Med en bra simulator, just som de de har på Unipeg tycker jag det är ett av de roligaste sätten att hålla igång. Mest för att bibehålla golftänket och att man varierar klubba precis som ute på en riktig runda.
Sen att man får se värden på slagen gör inte saken sämre :)

Det kostar ju lite därefter, men kul & nyttigt är det iallafall - vilket gör det värd pengarna.

Dock tar jag bort puttningen när jag spelar där, då jag inte tycker att det är verklighetsenligt, men putt-träna får man väl göra separat.

Nu längtar jag tills nästa vecka, då gruppträningen kör igång. Dessförinnan bör jag hinna klämma in ett rangepass och lite rörlighetsträning oxå.

Tjing!
Foooore!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

linusrokko skrev:Ikväll blev det två timmars golf på Unipeg Riviera. Spelade en portugisisk bana som hette Oceanico i simulator.

Med en bra simulator, just som de de har på Unipeg tycker jag det är ett av de roligaste sätten att hålla igång. Mest för att bibehålla golftänket och att man varierar klubba precis som ute på en riktig runda.
Sen att man får se värden på slagen gör inte saken sämre :)

Det kostar ju lite därefter, men kul & nyttigt är det iallafall - vilket gör det värd pengarna.

Dock tar jag bort puttningen när jag spelar där, då jag inte tycker att det är verklighetsenligt, men putt-träna får man väl göra separat.

Nu längtar jag tills nästa vecka, då gruppträningen kör igång. Dessförinnan bör jag hinna klämma in ett rangepass och lite rörlighetsträning oxå.

Tjing!
Får man fråga vad för simulatorer det är? Eller vad de "drivs" de på?
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

MaxP skrev:
linusrokko skrev:Ikväll blev det två timmars golf på Unipeg Riviera. Spelade en portugisisk bana som hette Oceanico i simulator.

Med en bra simulator, just som de de har på Unipeg tycker jag det är ett av de roligaste sätten att hålla igång. Mest för att bibehålla golftänket och att man varierar klubba precis som ute på en riktig runda.
Sen att man får se värden på slagen gör inte saken sämre :)

Det kostar ju lite därefter, men kul & nyttigt är det iallafall - vilket gör det värd pengarna.

Dock tar jag bort puttningen när jag spelar där, då jag inte tycker att det är verklighetsenligt, men putt-träna får man väl göra separat.

Nu längtar jag tills nästa vecka, då gruppträningen kör igång. Dessförinnan bör jag hinna klämma in ett rangepass och lite rörlighetsträning oxå.

Tjing!
Får man fråga vad för simulatorer det är? Eller vad de "drivs" de på?
Jag kan kolla det på onsdag när jag ska dit, om jag kommer ihåg. Men de fungerar bra i alla fall :)
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Äntligen igång igen, efter några dagars uppehåll... Varning för lång text!

I onsdags var det dags för första gruppträningen, som hålls på Unipeg Riviera tillsammans med tre andra elever och en tränare.
Cirkelträningen, som det kallas, bygger på att man under de 5 pass kommer att hållas, kommer att träna alla former av slag, och mycket teknik.

Första träningen var två timmar, och innehöll ganska mycket teori.
Det började med att vi gick igenom en sving generellt och grundligt. Mycket av det kan jag sedan tidigare (framförallt från många Youtube-timmar och åtskilliga rangepass), men det är bra att påminna sig, och att vara noggrann med detaljerna.
Sedan filmade han oss var för sig när vi slog i simulator, för att göra en analys av våra svingar, och sedan kunna bygga vidare på det utifrån ens förutsättningar och egenskaper.
Vi gick igenom filmerna tillsammans, och fick mycket bra input. Min teknik var bra tyckte han (han kallade mig "Youtube-elev haha), men lite småjusteringar kommer att göras, exempelvis att jag inte skall röra mig bort med huvud & överkropp i bakvingen... Dessutom börjar jag sätta handlederna för tidigt, vilket gör att jag kommer utanför svingspåret i början av baksvingen. Dock rättar jag till det efter halva baksvingen, och ligger sedan rätt i svingspåret genom hela svingen. Ska se om jag kan få upp filmen här så småningom. Några bra grejor var att jag startar rätt, nedifrån i nedsvingen. Jag rör mig bra, roterar rätt och behåller snärtvinkeln i handleder till det är dags för release.

Värdena i simulatorn var bra! Exempelvis kommer jag inifrån-ut i svingspåret och klubbhastigheten är bra.

Slutligen satte han nytt grepp på mig, och lärde mig därefter hur jag själv ska sätta det. Fick i uppgift att fram till nästa gång vi ses ska jag sätta greppet noggrant på mig själv några gånger varje kväll innan jag lägger mig.

Vi gick även igenom en hel del av det mentala spelet, vilket jag tror jag kommer ha nytta av.
  • Nästa pass kommer vi jobba med svingteknik, och inte så mycket teori.
Ser fram emot det!! :-)

Tillåter vädret blir det en runda golf imorgon, på en bana som har sommargreener. Håller tummarna.

På återhörande - trevlig helg!

Tjing!
Linus
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Årets första runda!!

Igår blev dagen för årets första runda. Ingelsta GK (Norrköping) blev banan.
Anledningen var vädret, och att det var en av få banor inom rimlig distans från stockholm, med både ordinarie tees och sommargreener.

Greenerna var faktiskt i bättre skick än vad jag trodde, även om de var ganska svårspelade.
Det jobbigaste var att det oftast var stenhårt på tee, så att pegga var svårt!! Återkommer till detta...

Rundan i sin helhet var OK. Slutade på 26p efter 12 hål (20p efter 9 hål).
Mest nöjd var jag med närspelet runt green och ett par längre inspel. Även spelet på green är jag nöjd med för första gången, och ett par enputtar blev det trots svårt underlag. Hade chans på birdie från ca 3m, men det blev lipout och par istället.

Som jag skriver ovan, ska jag nu återkomma till det hårda underlaget på tee. När jag tittar tillbaka hålen jag strök (3 hål tror jag), är det från tee jag sumpar det. En av anledningarna TROR jag var att jag inte alls kunde pegga som jag ville i höjd och med stabilitet, vilket i sin tur skapade osäkerhet, stress eller rent av dåliga förutsättningar för ett bra utslag.

Ett utslag jag dock tar mig är på en par 4, med lite dogleg vänster (se bild nedan). Med en J5 från tee fick jag exakt det slaget det jag ville, och med draw på bollen (medveten wohoo :) ) , helt rätt vänsterstuds och hårt underlag pga kyla, blev resultatet bättre än jag kunde föreställa mig. Jag landade uppskattningsvis 10-13m från green och efter en bra chip hade jag birdiechans. Dock slutade det med par som jag skriver om ovan. Hur som helst, jag tar med mig ett av mina bästa utslag i min hittills korta, men relativt intensiva "karriär".

Summa summarum är jag relativt nöjd med rundan, och det nya greppet jag fick på min första träning i onsdags fick jag testa på riktigt för fösta gången - svårt, men det kommer bli grymt. Bjuder på två bilder nedan... På återhörande. Tjing //Linus
hålet med utslaget jag berättar om. 280m
hålet med utslaget jag berättar om. 280m
image.jpg (130.95 KiB) Visad 7254 gånger
En bit upp i baksvingen
En bit upp i baksvingen
image.jpg (175.59 KiB) Visad 7254 gånger
Foooore!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Fullt möjligt att avvikandet på treboxen låg som grund till dåliga utslag, det krävs förvånansvärt lite för att få de flesta av oss golfare ur balans.
Ser fruktansvärt härligt ut att vara ute och svinga på riktigt däremot!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

MaxP skrev:Fullt möjligt att avvikandet på treboxen låg som grund till dåliga utslag, det krävs förvånansvärt lite för att få de flesta av oss golfare ur balans.
Ser fruktansvärt härligt ut att vara ute och svinga på riktigt däremot!
Ja, det känns faktiskt som det. För jag märkte som sagt att när det mjuknade lite på tee, som exempelvis på hål 11 var det betydligt lättare med ett bra utslag. Det + lite tur.

Och ja, härligt var det absolut, och skönt att det inte mörknar lika tidigt nu.
Ett av mina mål är ju att gå minst 66 rundor i år, så det är bara sätta igång när vädret tillåter om jag ska hinna både det, träning och jobb. Fast målet är ju såklart 66 st 18-hålsrundor, så jag får se denna 12-hålare som uppvärmning, hehe.
Foooore!
linusrokko
Inlägg: 128
Blev medlem: 05 jan 2016, 08:56

Rangeträning 2016-02-09

Försäsongen fortsätter, och idag var det dags för ett pass på rangen. Skönt med utomhusrange, det var ett tag sedan. Totalt 100 bollar blev det.

Till skillnad från tidigare på rangen, hade jag idag en plan för träningen som jag fullföljde.
Inspiration till upplägget idag fick jag faktiskt i en tråd här på forumet, och blev sedan påmind om det av tränaren på cirkelträningen jag börjat köra.

Jag började med 20 bollar med wedge, J8, J6, 5W och avslutningsvis Driver (4 bollar per klubba). Mest för att bli lite varm och hitta känslan.

Resterande 80 bollar slog jag på följande vis:

Med hjälp av en banguide "låtsades" jag att jag spelade på bana med start från hål 1, vidare till hål 2, 3, 4 osv. Jag varierade klubba beroende på hålets längd, och utfallet på föregående slag. Exempelvis på en par 5 kunde jag slå: Drive, 3W, 54 wedge vid tre bra slag. Slog jag dock ett sämre slag förändrandes förutsättningen för nästa slag och då kan det exempelvis se ut såhär: Drive, out of bounds, drive igen, 5W, PW, 60 wedge.

Slog jag ett slag mer vänster än jag tänkt mig, så siktade jag nästa slag mer till höger mot den fiktiva greenen osv. Ibland hamnade jag "i bunker", och slog bunkerslag därefter.
Inför varje slag försökte jag ha samma rutin som på banan; gå bakom bollen och ta sikte, uppställning, provsving - slag!

Det jag märkte var att detta krävde mycket mer fokus, lugn och humör än vanligt planlöst svingande som jag är van vid. Men jag tror att det är bra att göra så här ibland, om inte annat för den mentala träningen.

Avslutningsvis slog jag 10-talet wedgar, mest för att leka av mig lite.

Nedan bjuder jag på två videos från kvällen.
Jag vet att jag har sjukt mycket att jobba på, men också att jag gjort framsteg sedan september, då jag stod på rangen och slog mina första golfbollar någonsin.

Några saker man ser i videon jobbar jag på för att få bort, t.ex. Att jag kryper ihop efter bollträff, och att mitt jävla huvud/överkropp rör sig bort från bollen & målet i baksvingen.

Tips, tricks, hjälp och kritik välkomnas!! Både på filmerna, men också på träningen i övrigt.





Sorry för dålig kvalitet/ljus på video. Men möjligheterna var begränsade.

God natt!
/Linus
Senast redigerad av linusrokko den 10 feb 2016, 08:31, redigerad totalt 1 gånger.
Foooore!
Skriv svar