Rutin

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Getinthehole skrev:Gör ni er rutin inför varje slag på rangen också?
försöker komma ihåg det
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Gör ni er rutin inför varje slag på rangen också?
Det beror på vilken fas av träningen jag är i, men är jag inriktad på prestation och resultat så, ja.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tee skrev:Rangen? Att stå och slå hink efter hink på rangen ger inte mig något. Inte svårt att slå bra slag på rangen då det inte gäller något. På banan avskyr jag folk med långa s.k rutiner som fördröjer och förstör för övriga medspelare.

Min rutin är att ta en snabb koll på klockan påväg fram till bollen sedan snabbt välja klubba påväg fram tiill bollen. När jag är framme vid bollen har jag rätt klubba i handen, ställer vagnen och tar mitt sikte och slår. Några meters skillnad fram till greenen spelar ingen roll för de flesta som inte spelar på touren.
Vad är det regelboken säger, 45 sekunder (ca) från det att du är i närhet av bollen.

Ditt sätt fungerar garanterat också bra, men har du provat en mer ingående rutin själv än den du nämner ovan? Varför denna hast?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Gick 18 idag och körde min rutin med 1 provsving vid bollen, backa bak och ta sikte med klubban och sedan slå bollen. Kändes bra! :)
Tee skrev:Rangen? Att stå och slå hink efter hink på rangen ger inte mig något. Inte svårt att slå bra slag på rangen då det inte gäller något. På banan avskyr jag folk med långa s.k rutiner som fördröjer och förstör för övriga medspelare.
Du förkastar med andra ord två saker som världens bästa spelare ägnar sig åt? Intressant!
Tee
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 jul 2014, 19:59

Ja då jag inte lever på att spela golf utan försöker hinna spela då jag inte jobbar med det jag lever på så uppskattar jag att kunna spela 18 hål på ca 3 timmar trots banor som kräver en hel del.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tee skrev:Ja då jag inte lever på att spela golf utan försöker hinna spela då jag inte jobbar med det jag lever på så uppskattar jag att kunna spela 18 hål på ca 3 timmar trots banor som kräver en hel del.
Nu vet jag inte vad du spelar på för nivå, men jag brukar använda följande motargument när spelar säger att de inte har tid.
90 slag. Minus 5 för eventuella tap-ins eller liknande som inte kräver någon tanke = 85.
En snittrutin på 20 sekunder - vilket i mina ögon är högt räknat.
20*85 =1700 sekunder vilket i sin tur översätts till lite drygt 28 minuter.

Att det skulle ta en massa extra tid är med andra ord inte så sant, dock en väldigt vanlig bild av det och då kommer vi tillbaka till det Sandstream tidigare har nämnt. Jag vill även hävda att en ordentlig rutin varje gång kommer innebära bättre slag i snitt vilket i sin tur kommer innebära färre bortslagna bollar, mindre letande och färre slag generellt. Det kommer med andra ord i sig att skala slag av din score och därmed tid. ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Nu vet jag inte vad du spelar på för nivå, men jag brukar använda följande motargument när spelar säger att de inte har tid.
90 slag. Minus 5 för eventuella tap-ins eller liknande som inte kräver någon tanke = 85.
En snittrutin på 20 sekunder - vilket i mina ögon är högt räknat.
20*85 =1700 sekunder vilket i sin tur översätts till lite drygt 28 minuter.

Att det skulle ta en massa extra tid är med andra ord inte så sant, dock en väldigt vanlig bild av det och då kommer vi tillbaka till det Sandstream tidigare har nämnt. Jag vill även hävda att en ordentlig rutin varje gång kommer innebära bättre slag i snitt vilket i sin tur kommer innebära färre bortslagna bollar, mindre letande och färre slag generellt. Det kommer med andra ord i sig att skala slag av din score och därmed tid. ;)
Mycket bra sammanfattning Max!

Jag har som mål att slå så få slag som möjligt, så om en runda tar 3 eller 4 timmar spelar ingen roll.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

MaxP skrev:90 slag. Minus 5 för eventuella tap-ins eller liknande som inte kräver någon tanke = 85.
En snittrutin på 20 sekunder - vilket i mina ögon är högt räknat.
20*85 =1700 sekunder vilket i sin tur översätts till lite drygt 28 minuter.
Du glömde räkna med 28min x 4spelare = 1tim 52min. Dock är det inte helt korrekt räknat heller men har man 45s. på sig vid sitt slag så är det fullt tillåtet att ta det så länge man håller sin plats på banan. Om man ser att man tappar på idealtiden så får man väl se till att rappa på lite.
Sen gäller det väl 45s. för den första att slå, dom andra har väl "bara" 30s. på sig. Då dom kan räkna ut vind och längd medans den andra slår.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erikxson skrev:
MaxP skrev:90 slag. Minus 5 för eventuella tap-ins eller liknande som inte kräver någon tanke = 85.
En snittrutin på 20 sekunder - vilket i mina ögon är högt räknat.
20*85 =1700 sekunder vilket i sin tur översätts till lite drygt 28 minuter.
Du glömde räkna med 28min x 4spelare = 1tim 52min. Dock är det inte helt korrekt räknat heller men har man 45s. på sig vid sitt slag så är det fullt tillåtet att ta det så länge man håller sin plats på banan. Om man ser att man tappar på idealtiden så får man väl se till att rappa på lite.
Sen gäller det väl 45s. för den första att slå, dom andra har väl "bara" 30s. på sig. Då dom kan räkna ut vind och längd medans den andra slår.
Den dagen andra spelares speltempo blir ditt ansvar så behöver du bry dig om den siffran! ;)
Men precis som du säger handlar det ju om att hålla platsen och sköter du dig så väntar du ju inte till alla andra slagit och bollarna landat osv.
Tee
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 jul 2014, 19:59

Mycket bra sammanfattning Max!

Jag har som mål att slå så få slag som möjligt, så om en runda tar 3 eller 4 timmar spelar ingen roll.


Förstår att du har all tid i världen för golf. Men för oss andra som har jobb och annat att sköta och ändå vill spela golf innebär varje moment hos andra spelare som fördröjer spelet i onödan att vi inte hinner spela.

Om man vill syssla med en massa processer och rutiner som förstör golfdagen för andra och bidrar med att allt fler slutar med golf är mitt tips att spela på tider där trycket på banan är som minst.Ev. att man ska börja betala efter hur lång tid man tar på sig för varje runda.

Att dessa "rutiner" skulle ge en vanlig golfare färre slag är något jag är mkt frågande till. Kan inte tänka mig något mer frusterande än att se 3-4 provsvingar för att sedan se ett slag rakt ut i skogen.
Skriv svar