Golftävlingar enbart för tjejer

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4719
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag tror det är bra för damerna med lite eget. Jag vet att min sambo dragit sig för att hänga på när det bara är snubbar som är med.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:Jag tror också att det är grundtanken från klubben, att få fler tjejer att tävla, men jag tycker att det är att gå runt problemet: Att tjejer av någon anledning inte vill tävla med/mot killar.

Om det beror på hur vi killar uppför oss är det något man borde jobba på istället.
Absolut och jag tänker att det ena utesluter inte det andra. Men här och nu är det kanske den bästa lösningen. En jämförelse som dock kan vara väldigt hård är badhus som har tjejsim. Det löser inte problemen med att de blir ofredade men de får simma ifred just nu.

Tror också synen på tjejer i golfen, kanske mest från äldre, fortfarande är lite nedvärderande. Senast idag kom kommentaren "De kämpar de små liven" om dambollarna framför, och vid övningsområdet stod en äldre man och skulle lära en kvinna chippa ordentligt. VIlket såg jättekonstigt ut då jag inte kunde avgöra vem som var nybörjaren men mannen var väldigt bestämt.

Är det ett sådant klimat för tjejer även på banan förstår jag att de vill ha damtävlingar så de får vara ifred och bara spela golf.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Absolut och jag tänker att det ena utesluter inte det andra. Men här och nu är det kanske den bästa lösningen. En jämförelse som dock kan vara väldigt hård är badhus som har tjejsim. Det löser inte problemen med att de blir ofredade men de får simma ifred just nu.

Tror också synen på tjejer i golfen, kanske mest från äldre, fortfarande är lite nedvärderande. Senast idag kom kommentaren "De kämpar de små liven" om dambollarna framför, och vid övningsområdet stod en äldre man och skulle lära en kvinna chippa ordentligt. VIlket såg jättekonstigt ut då jag inte kunde avgöra vem som var nybörjaren men mannen var väldigt bestämt.

Är det ett sådant klimat för tjejer även på banan förstår jag att de vill ha damtävlingar så de får vara ifred och bara spela golf.
Om tjejerna upplever det så, att männen förstör deras upplevelse, så är det visserligen förståligt att man anordnar tjejtävlingar men grundproblemet kvarstår och det borde hanteras av Svenska Golfförbundet.

Jag har både sett och hört skräckexempel där män ska lära sina fruar/sambos. Klassikern är när mannen säger åt kvinnan att plocka upp bollen. Idioter!

Tjejsim är helt sjukt i mina ögon men det behöver vi inte gå in på för då kommer den här tråden att ta en annan riktning :evil:
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Om min man och jag spelar partävling och lottas med två andra män ( i synnerhet om det är äldre män) så händer det att våra medspelare fullständigt ignorerar mig och ENBART pratar med min man. Det var värre förr när jag var nybörjare, men förekommer fortfarande.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Icebabe skrev:Om min man och jag spelar partävling och lottas med två andra män ( i synnerhet om det är äldre män) så händer det att våra medspelare fullständigt ignorerar mig och ENBART pratar med min man. Det var värre förr när jag var nybörjare, men förekommer fortfarande.
Fy vad trist! :(
Skriv svar