70% av landets (manliga) golfare tar inte lektioner

Här snackar vi allmänt om golf...
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

MaxP skrev:
Erikxson skrev:Golfuppsala har t.ex 3x50 för 1.695:- eller 5x50, 2.695:- eller 8x50 + 9hål spellektion för 4.995:- dessutom kan du köpa VIP-kort för 1.500:- och få 10% på lektioner, fria rangebollar och lite andra saker.
Paket är ju "vårt" sätt att kunna få sälja lektioner för lite större summor och med den förhoppning som Sandstream efterlyser att kanske ha en lite längre plan för varje spelare. Vad kostar enstaka lektioner hos er?
1x50, 700:- 1pers
1x25, 400:- 1pers

1x50, 750:- 2pers
1x25, 450:- 2pers

*Ska säga att det gav 20% om man har VIP-kortet.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Finns många anledningar till att spelare inte tar lektioner.

För det första tror jag många spelare tror att resultat kommer direkt, de ska spela betydligt bättre direkt efter lektionen. När det inte sker så går de tillbaka till där de var, just för att det fungerar bättre. Detta resulterar till att lektion inte hjälper. Jag vet flera personer som har tagit en lektion och sedan spelat dagen efter med ändringarna de fått, veckan efter står de och slår som vanligt.

De som tar lektioner men spelar för lite, glömmer att träna på det pron sa.

Priset är för högt för många tror jag.

jag tog en lektion för två år sedan, tog lång tid innan jag såg resultat, otroligt mycket träning krävs och fokusera alltid på det pron sade är svårt. Anledningen varför jag inte tagit en lektion efter det är egentligen för att jag anser mig veta vad som är problemet, men tyvärr tränar jag för lite och spelar för mycket. Jag vet även att jag måste vara beredd på att spela dåligt och träna mycket om jag tar en lektion.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:Finns många anledningar till att spelare inte tar lektioner.

För det första tror jag många spelare tror att resultat kommer direkt, de ska spela betydligt bättre direkt efter lektionen. När det inte sker så går de tillbaka till där de var, just för att det fungerar bättre. Detta resulterar till att lektion inte hjälper. Jag vet flera personer som har tagit en lektion och sedan spelat dagen efter med ändringarna de fått, veckan efter står de och slår som vanligt.

De som tar lektioner men spelar för lite, glömmer att träna på det pron sa.

Priset är för högt för många tror jag.

jag tog en lektion för två år sedan, tog lång tid innan jag såg resultat, otroligt mycket träning krävs och fokusera alltid på det pron sade är svårt. Anledningen varför jag inte tagit en lektion efter det är egentligen för att jag anser mig veta vad som är problemet, men tyvärr tränar jag för lite och spelar för mycket. Jag vet även att jag måste vara beredd på att spela dåligt och träna mycket om jag tar en lektion.
Du har helt rätt i att "quickfix-mentaliteten" är ett stort problem och på sätt och vis gör att lektioner inte blir effektiva. Jag vet hur vanligt det är med spelare som bokar en lektion, vi kör den och bokar in en ny om två veckor för att fortsätta utvecklingen. När jag frågar två veckor senare, hur många gånger har du tränat? Så får jag ofta svaret "Jag har inte hunnit".

Kommentaren "Jag vet vad jag gör för fel" tycker jag däremot alltid blir väldigt missvisande för det har ju egentligen inte med instruktörens roll att göra. Vår roll är ju att hitta en lösning till problemet du har eftersom du inte har kunnat göra det själv. Många spelare har stenkoll vad som är problemet men de flesta har inte en aning om hur de ska rätta till det.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Idag har jag bokat ett lektionspaket på tre lektioner hos dbgolf. Två första hopslagna till en 40 minutera med videoanalys och sen en uppföljning med ytterliga 20 minuter. Ska bli roligt och se vad man gör fel :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

MaxP skrev:
Pär skrev:Jag har spelat golf i drygt 7-8 år och har pga tränarbyte på hemmaklubben tagit lektioner hos minst 3 olika PROs. Då jag spelar på 14 i hcp anser jag själv att lektioner är en självklarhet varje sommar för att utveckla mig själv som spelare, jag märker resultat på banan.
Jag har enbart positiva intryck från lektioner. Alltid små men viktiga detaljer som jag försöker ändra på för att få en bättre bollträff och realease.
För mig så passar lektioner mig utmärkt för att bli en bättre men framförallt stabilare golfare
Får man fråga ungefär hur mycket pengar du lägger ner på lektioner under en säsong?
Runt 1500kr, 5-6 lektioner
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Erikxson skrev:
MaxP skrev:
Erikxson skrev:Golfuppsala har t.ex 3x50 för 1.695:- eller 5x50, 2.695:- eller 8x50 + 9hål spellektion för 4.995:- dessutom kan du köpa VIP-kort för 1.500:- och få 10% på lektioner, fria rangebollar och lite andra saker.
Paket är ju "vårt" sätt att kunna få sälja lektioner för lite större summor och med den förhoppning som Sandstream efterlyser att kanske ha en lite längre plan för varje spelare. Vad kostar enstaka lektioner hos er?
1x50, 700:- 1pers
1x25, 400:- 1pers

1x50, 750:- 2pers
1x25, 450:- 2pers

*Ska säga att det gav 20% om man har VIP-kortet.
Men Fredrik, även om han är himla trevlig, är en klockren mallinbakare. Har tagit en del lektioner för honom. Ser felaktiga svingspår men kan inte hitta grundorsaker.

Har dock inte testat någon annan av GolfUppsalas tränare. Någon annan mer Monte Scheinblumliknande?
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Tror det gäller att hitta spelarens "verkliga önskan" för att fånga in någon, då de tar sin första lektion. Tror inte de flesta spelare är sås dumma att de tror att de fattar sin sving. Ingen har nägonsin ägt sin sving och ingen kommer att göra det. Golfsvingen är helt enkelt en för komplex rörelse, under enorm kraft och med obönhörliga precisionskrav för att kunna förstås. Men alla golfare vill ha hyfsad koll, och behöver ibland mer eller mindre hjälp. Man vill förstå så långt som möjligt.

Börja där spelaren verligen vill ha hjälp, även om uppställning och grepp är felaktigt. Hitta det problem som spelaren just nu upplever, om den kommer in med socketproblem, försök hitta varför just den spelarens sving från ena slaget till det andra går från fullt fungerande till katastrof, inte något allmänt om svingspår och liknande. Har du fixat det spelaren vill ha fixat, och det är ofta inte guld och gröna skogar, så får du förtroendet och kan börja jobba mer långsiktigt med grunder. Lyssna noga på vad kunden säger och ge kunden hjälp med vad just kunden önskar, om rimligt. Tror det är viktigt att fånga in det, kan nog behövas lite pedagogik för att få fram denna önskan. Och utgå från personens fysik, och psyke. Nämn gärna dessa fysiska faktorer också, visa att du fokuserar just på personen, att personen inte skall fogas in i något.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Anders skrev: Men Fredrik, även om han är himla trevlig, är en klockren mallinbakare. Har tagit en del lektioner för honom. Ser felaktiga svingspår men kan inte hitta grundorsaker.

Har dock inte testat någon annan av GolfUppsalas tränare. Någon annan mer Monte Scheinblumliknande?
Var tvungen att läsa "mallinbakare" flera gånger innan jag kopplade - men hur menar du att han exempelvis faller in i det facket?
Och vad söker du med en Monte Scheinblum-tränre?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Anders skrev:Tror det gäller att hitta spelarens "verkliga önskan" för att fånga in någon, då de tar sin första lektion. Tror inte de flesta spelare är sås dumma att de tror att de fattar sin sving. Ingen har nägonsin ägt sin sving och ingen kommer att göra det. Golfsvingen är helt enkelt en för komplex rörelse, under enorm kraft och med obönhörliga precisionskrav för att kunna förstås. Men alla golfare vill ha hyfsad koll, och behöver ibland mer eller mindre hjälp. Man vill förstå så långt som möjligt.

Börja där spelaren verligen vill ha hjälp, även om uppställning och grepp är felaktigt. Hitta det problem som spelaren just nu upplever, om den kommer in med socketproblem, försök hitta varför just den spelarens sving från ena slaget till det andra går från fullt fungerande till katastrof, inte något allmänt om svingspår och liknande. Har du fixat det spelaren vill ha fixat, och det är ofta inte guld och gröna skogar, så får du förtroendet och kan börja jobba mer långsiktigt med grunder. Lyssna noga på vad kunden säger och ge kunden hjälp med vad just kunden önskar, om rimligt. Tror det är viktigt att fånga in det, kan nog behövas lite pedagogik för att få fram denna önskan. Och utgå från personens fysik, och psyke. Nämn gärna dessa fysiska faktorer också, visa att du fokuserar just på personen, att personen inte skall fogas in i något.
Många kloka tankar där får jag hålla med om. Det är en avvägning att göra för en tränare att hjälpa en spelare nu med detsamma men även i längden så kan det vara olika saker som behöver arbetas med. Sen precis som du säger så vill ju spelaren ha hjälp med sitt problem där och då och bryr sig inte om så mycket annat eller vad som händer om tre månader.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Har precis kommit hem från min första lektion med Thomas på Daniel Bäck golfacademy. Vilken upplevelse det var, så intressant och se hur de jobbar med videoanalys.

Jag klev in med farhågan att för mycket är fel och jag kommer få väldigt besvärliga instruktioner. Det jag ville jobba på är att få en mer konsekvent bollträff som gör att jag inte duffar eller toppar och att jag inte slår så högt.

Jag fick slå ett gäng bollar och han filmade och frågade om hur slagen kändes, hur de stämde med mina vanliga slag osv. Sen visa han mig filmerna för att se vad jag gjorde fel och visade mig side-by side med Ernie Els (som har en sving jag älskar) och det var coolt. Han berömde min sving och sa att jag slår grymt bra och har en mycket fin sving och gör så mycket rätt. Han ville inte ändra på den alls och tyckte att jag svingar och slår alldeles för bra för mitt hcp. (Skönt att höra)

Det felet jag gjorde var helt enkelt att jag startade svingen med för öppet blad som leder till att klubban på vägen ner kommer före händerna. Sen fick jag träna med stäng blad i bassningen och chippa för att se slå fulla slag och vilken skillnad det blev i träffen. Från att normalt slå min järn 8 140-145 meter så pitchade jag den med inte ens en halv sving över 100 meter och med låg bollbana.

Ser fram mot att fortsätta träna det här och nu lär mig att inte flippa händerna.

Kan verkligen rekommendera dbgolf för alla som söker legioner i sthlm.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Skriv svar