70% av landets (manliga) golfare tar inte lektioner

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:



Följande bild fick mig i går att reagera och jag har sedan dess fått tillgång till artikeln som Agolf skrivit i Golfbladet. Det Golfway skriver i bilden är kort och gott helt sant och det gör mig orolig, konfunderad och smått chockad (även om jag hade uppskattat siffrorna ganska lika). Självklart blir jag direkt påverkad som golftränare - i teorin innebär ju det här att jag enbart ger lektioner till 30% av klubbens medlemmar exempelvis. Men som skrivs i artikeln som refereras till så påverkar spelares spelnivå inkomsten för varje golfklubb i landet. Jag tror alla som spelat golf vet att det är svårt att rekommendera en bana du spelar dåligt på, det är svårt att åka tillbaka till en bana du spelat dåligt på för att betala ännu en gång.

Så vare sig man är hobbygolfare eller golfinstruktör så är detta väldigt dåliga nyheter. Dessutom är det ju ännu mer snett när man tänker på att enligt SGF slutar de flesta golfare för att de är för dåliga golfspelare.
Jag har mina tankar och idéer kring allt det här - men hur mina idéer än ser ut så kommer vi inte i från grundfakta - problemet måste lösas för att fortsätta utveckla golfen i Sverige.

För mig är teorin ganska enkel:
Spela dåligt -> Ta en lektion för att rätta till problemet -> Träna själv -> Ta en eller flera lektioner som uppföljning - > Spela bättre -> Njut av spelet

Ser stegen istället ut såhär: Så är det ganska svårt att bli bättre.
Spela dåligt -> Försök att lösa problemen på egen hand -> Spela ännu sämre -> Försök att lösa problemen som nu är ännu större återigen på egen hand -> Spela inte bättre

Så låt oss föra en riktigt bra diskussion och se om vi kan försöka förstå allt detta och vända på problemen!
För att ta med mina tankar i diskussionen.

#1 - Män har för mycket prestige! Yes, undersökningen visar att nästan 20% fler damer tar lektioner än herrar. Hur ska man kunna få män att svälja sin stolthet och ta hjälp med sin golf?
#2 - Quickfix-jakten! Majoriteten av golfarna tar en lektion. Den lektionen (tror jag) går ut på att hitta en quickfix på 25 minuter och sen ska allt vara bra. När det inte händer reagerar spelaren negativt och vill inte ta fler lektioner.
#3 - Golftränaren är en stor del. I undersökningen som Agolf gjorde fick golftränaren väldigt höga betyg på kunskap, pedagogik osv men fortfarande kan inte vi som golftränare sitta med armarna i kors och tro att eleven kommer till oss. Personligen tror jag vi behöver fokusera mer på resultat och mindre på teknik.
#4 - Ekonomi. Självklart är detta en del av det (tror jag). Saker och ting måste vara värda pengarna och det är en svår balans. Golftränaren måste överleva och spelaren måste anse att prisnivån är rätt.

Nu vill jag höra andra tankar och idéer!
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Jag tror pris spelar roll, men för min egen del så var det att jag var på en lektion och kände efter att det där inte alls övertygade mig. Tränaren sa att jag skulle göra på ett visst sätt och sa att så gör alla på touren, men jag både såg och kände direkt att det där är skitsnack. Om han ville att jag ska överdriva en rörelse eller något så säg det, dra ingen vals om touren som man direkt ser är skitsnack och då tappar förtroendet.

Han fortsatte jaga mig för att boka in fler lektioner men jag kände bara att jag absolut inte ville mer, nu har jag funderat på att ta lektioner igen men då vill jag verkligen hitta en tränare jag tror på och det är väldigt svårt att hitta bra information om tränare.

För mig är det viktigt att läraren lyssnar på vad jag anser problemet är och sen gör sin egen analys och då kan berätta om det är problemet eller inte och hur vi löser det.
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:Jag tror pris spelar roll, men för min egen del så var det att jag var på en lektion och kände efter att det där inte alls övertygade mig. Tränaren sa att jag skulle göra på ett visst sätt och sa att så gör alla på touren, men jag både såg och kände direkt att det där är skitsnack. Om han ville att jag ska överdriva en rörelse eller något så säg det, dra ingen vals om touren som man direkt ser är skitsnack och då tappar förtroendet.

Han fortsatte jaga mig för att boka in fler lektioner men jag kände bara att jag absolut inte ville mer, nu har jag funderat på att ta lektioner igen men då vill jag verkligen hitta en tränare jag tror på och det är väldigt svårt att hitta bra information om tränare.

För mig är det viktigt att läraren lyssnar på vad jag anser problemet är och sen gör sin egen analys och då kan berätta om det är problemet eller inte och hur vi löser det.
Jag förstår dig efter en sådan erfarenhet och en av anledningarna är just att jag skriver att vi måste fokusera på mer resultat än teknik. "Modellträning" skrämmer garanterat bort fler spelare än va det räddar och tyvärr räcker det som för dig med något exempel på det för att inte försöka igen.

Att hitta "rätt" tränare tror jag kommer vara nyckeln i framtiden genom bland annat videos, bloggar osv (jag försöker inte lyfta mig själv specifikt) för det är trots allt enda sättet för en spelare att få en liten hmmm om vad en tränare faktiskt gör i en lektionssituation. Det bästa alternativet hade såklart varit "prova-på-lektion" för att en spelare ska ta reda på om det är en "good fit".
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Ja, nu har jag dålig inblick i er situation men jag tänker mig att träningarna gör en ganska stor del av er årliga inkomst och då kan det vara svårt med prova-på erbjudanden om man inte vet att man får igen det genom fler besök. Dock något jag gärna hade testat!
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Kan bara tala för mig själv. Har tagit sporadiska lektioner, och jag känner att det mest vill tryckas in i tränarens modell utan förståelse. Den här förklarande stilen som Monte Scheinblum och Mike Malaska kör på sina youtube ger en djupare förståelse. den enda lektion som verkligen gett mig något fick jag av Jonas Lekman på Sollentuna för en 7-8 år sedan. En drill - ta bara med dig en järnåtta, gå till rangen, slå halva slag, lär dig hur en korrekt release skall kännas.

Känner helt enkelt inte förtroende för tränarna, de kan inte förklara vad jag gör fel, och inte tillräckligt tydligt förklara vad som behöver göras.

I TS lista saknas det som jag vill ha, och väldigt många med mig - förståelsen.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:Ja, nu har jag dålig inblick i er situation men jag tänker mig att träningarna gör en ganska stor del av er årliga inkomst och då kan det vara svårt med prova-på erbjudanden om man inte vet att man får igen det genom fler besök. Dock något jag gärna hade testat!
Det är ju inget att sticka under stolen med att det är lektionerna som gör den stora delen av inkomsten även för oss som har shop. Och visst är det så att gratis i så fall skulle innebära bortfall av inkomst men för de flesta (läs tränare med lediga tider i sin kalender) borde det innebära ett lyft för lektionsverksamheten i längden.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Anders skrev:Kan bara tala för mig själv. Har tagit sporadiska lektioner, och jag känner att det mest vill tryckas in i tränarens modell utan förståelse. Den här förklarande stilen som Monte Scheinblum och Mike Malaska kör på sina youtube ger en djupare förståelse. den enda lektion som verkligen gett mig något fick jag av Jonas Lekman på Sollentuna för en 7-8 år sedan. En drill - ta bara med dig en järnåtta, gå till rangen, slå halva slag, lär dig hur en korrekt release skall kännas.

Känner helt enkelt inte förtroende för tränarna, de kan inte förklara vad jag gör fel, och inte tillräckligt tydligt förklara vad som behöver göras.

I TS lista saknas det som jag vill ha, och väldigt många med mig - förståelsen.
Jag tycker mig ha med det som sagt i den delen där jag efterfrågar mer resultat än teknik. I min värld är det nämligen en sak att få en spelare att nå resultat (där är förståelse en stor del, det du inte förstår kommer du inte förändra) och att lära ut teknik (som i modellform inte passar alla). Det är tråkigt att det är upplevelsen som så många spelare verkar ha och där ligger ju ansvaret utan tvekan på oss som tränare. Som MizunoMade skriver handlar det ju om att anpassa sitt arbete efter spelaren du har framför dig, inte anpassa spelaren efter ditt arbete.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag skrev i hop ett blogginlägg som jag publicerade i dag om diskussionen - visar nog mina tankar lite bättre.
http://www.mxpgolf.se/knappt-70-av-golf ... problemet/
PatrikJ
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 apr 2015, 20:07

Än så länge har de blivit en enda golf lektion för min del, som kom i form av 30 års present av sambon. Förmodligen de mest givande jag gjort, duktig tränare som kunde beskriva problemet, visa problemet och framförallt förklara vad och varför dom olika "felen" jag gjorde dök upp.

Att de inte blivit fler lektioner beror på lite olika faktorer där jag skulle säga att tiden är den största. Givetvis inte tiden för att gå på en lektion utan tiden de krävs av mig själv för att träna efteråt för att kunna tillgodose ändringarna/råden jag fått av tränaren. Så fram tills barnen växt upp är de bara att för min del inse att jag får nöja mig med att ha trevliga sociala golfrundor med kompisar och njuta av dom 1-2 rundorna per år som galant medans resten inte blir speciellt mycket att prata om.
Driver: Ping G10 Regular FW: Cobra Fly-Z 3 & 5-7 Stiff Järn: TM Speedblade 5-PW Regular Wedgar: 48/10 56/10, 60/8, Putter: Ping Cadence TR Craz-e Boll: Hex Black
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Var ute och spelade en lagtävling i går och vi var runt 20 pers. Mig veterligen är det ingen som går på kontinuerliga lektioner eller gruppträningar trots att i princip alla skulle tjäna på det. Tror det är någon slags inneboende känsla hos män att man ska klara saker själv. Att ta en lektion likställs nästan med ett misslyckande, en sista utväg när man själv inte klarar av något så enkelt som att slå en boll från A till B.

För egen del slutade jag ta lektioner förra året då kostnaden blev för hög (6-700:-/timme) och för att jag inte kunde koppla träningen till bättre resultat. Det var som att alla lektioner började om från början med grepp, höft, release osv.

Sen så tror jag att projekt som svensk Golfs "Gör om mig" borde göras av fler tränare. Nu sitter det en skylt om att en timme kostar 700:- men eleven har ingen aning om vad de får för resultat. Går jag till tandläkaren, körskolan, frisören etc så vet jag vad målet är och ungefär vad resultatet blir. Vad jag försöker säga är att golfträning är lite flummigt och borde fokusera lite mer på resultat än att svingen ser ut som Adam Scotts.
Skriv svar