70% av landets (manliga) golfare tar inte lektioner

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

PatrikJ skrev:Än så länge har de blivit en enda golf lektion för min del, som kom i form av 30 års present av sambon. Förmodligen de mest givande jag gjort, duktig tränare som kunde beskriva problemet, visa problemet och framförallt förklara vad och varför dom olika "felen" jag gjorde dök upp.

Att de inte blivit fler lektioner beror på lite olika faktorer där jag skulle säga att tiden är den största. Givetvis inte tiden för att gå på en lektion utan tiden de krävs av mig själv för att träna efteråt för att kunna tillgodose ändringarna/råden jag fått av tränaren. Så fram tills barnen växt upp är de bara att för min del inse att jag får nöja mig med att ha trevliga sociala golfrundor med kompisar och njuta av dom 1-2 rundorna per år som galant medans resten inte blir speciellt mycket att prata om.
Det där är en intressant punkt. Om jag tänker på de flesta lektioner jag har får spelaren en "läxa" som oftast bara kan genomföras på en driving range. Tror du det hade varit skillnad för dig om det varit någon sorts drill du exempelvis kunnat träna på i vardagsrummet?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Var ute och spelade en lagtävling i går och vi var runt 20 pers. Mig veterligen är det ingen som går på kontinuerliga lektioner eller gruppträningar trots att i princip alla skulle tjäna på det. Tror det är någon slags inneboende känsla hos män att man ska klara saker själv. Att ta en lektion likställs nästan med ett misslyckande, en sista utväg när man själv inte klarar av något så enkelt som att slå en boll från A till B.

För egen del slutade jag ta lektioner förra året då kostnaden blev för hög (6-700:-/timme) och för att jag inte kunde koppla träningen till bättre resultat. Det var som att alla lektioner började om från början med grepp, höft, release osv.

Sen så tror jag att projekt som svensk Golfs "Gör om mig" borde göras av fler tränare. Nu sitter det en skylt om att en timme kostar 700:- men eleven har ingen aning om vad de får för resultat. Går jag till tandläkaren, körskolan, frisören etc så vet jag vad målet är och ungefär vad resultatet blir. Vad jag försöker säga är att golfträning är lite flummigt och borde fokusera lite mer på resultat än att svingen ser ut som Adam Scotts.
Det ekonomiska kommer ju alltid att vara en brännhet punkt när det gäller allt det här. Balansen måste som sagt finnas. Men det du säger om det andra - alltså att ha ett klart mål - tycker jag är väldigt intressant. (Även delarna om mäns machoattityd är intressant men den är ganska vanlig). Jag har faktiskt försökt att gå lite åt hållet du beskriver i dag i det jag erbjuder på hemmaklubben där bland annat träningsgruppen "Sänk din snitthscore med 5 slag" kommer vara en del. Sen är det huvudet på spiken i resultaten, jag lär dig hellre att ta bollen från punkt A till punkt B än att svinga som Adam Sccott. Tyvärr tror många att svingar du som Adam Scott blir det naturligt lättare att gå från punkt A till B.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag har ändrat min syn på lektioner från teknisk till resultat, allt tack vare Max och en vän som är Pro i att det är bättre att jobba med det man har än att kasta undan allt och göra om.

Jag skulle verkligen vilja ta ett par lektioner, men till att börja med vet jag inte vad jag ska säga.
Vad jag vill ha hjälp med, där är mitt första problem.

Sedan vill ja ha en tränare som jag känner mig bekväm med, som jag litar på.
Som kan förklara saker på min nivå.

Jag skulle faktiskt verkligen vilja ta en lektion med Max men är kanske lite långt att åka för en lektion.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

StefanL skrev:Jag har ändrat min syn på lektioner från teknisk till resultat, allt tack vare Max och en vän som är Pro i att det är bättre att jobba med det man har än att kasta undan allt och göra om.

Jag skulle verkligen vilja ta ett par lektioner, men till att börja med vet jag inte vad jag ska säga.
Vad jag vill ha hjälp med, där är mitt första problem.

Sedan vill ja ha en tränare som jag känner mig bekväm med, som jag litar på.
Som kan förklara saker på min nivå.

Jag skulle faktiskt verkligen vilja ta en lektion med Max men är kanske lite långt att åka för en lektion.
Tack för de snälla orden Stefan, det uppskattar jag verkligen.
Precis som skrivits tidigare i tråden är det ett problem att "lära känna" den lokala golftränaren. Jag tror också att många spelare fastnar på sin klubb även om de inte är nöjda med tränaren. Jag vet många spelare som tycker det är att vara "otrogen" om du tränar hos någon annan än hemmatränaren.
Mikeryder
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 apr 2015, 18:28

MaxP skrev:
StefanL skrev:Jag har ändrat min syn på lektioner från teknisk till resultat, allt tack vare Max och en vän som är Pro i att det är bättre att jobba med det man har än att kasta undan allt och göra om.

Jag skulle verkligen vilja ta ett par lektioner, men till att börja med vet jag inte vad jag ska säga.
Vad jag vill ha hjälp med, där är mitt första problem.

Sedan vill ja ha en tränare som jag känner mig bekväm med, som jag litar på.
Som kan förklara saker på min nivå.

Jag skulle faktiskt verkligen vilja ta en lektion med Max men är kanske lite långt att åka för en lektion.
Tack för de snälla orden Stefan, det uppskattar jag verkligen.
Precis som skrivits tidigare i tråden är det ett problem att "lära känna" den lokala golftränaren. Jag tror också att många spelare fastnar på sin klubb även om de inte är nöjda med tränaren. Jag vet många spelare som tycker det är att vara "otrogen" om du tränar hos någon annan än hemmatränaren.
Vi lever i en ekonomi där tillgång och efterfrågan styr mycket. Klart man ska ska prova olika tränare oavsett klubb om hemmaklubbens inte passar. Rätt var det är så har tränaren bytt till grannklubben och då kan det kvitta ändå.
Driver: Titleist 915D2 10,5° Stiff FW: 915F 15° stiff Hybrid: 816H1 19° stiff Järn: 716 AP2 5-pw, 4i T-MB KBS Tour Wedgar: Titleist SM6 50°,54°,58° Putter: Ping Vault Anser 2 Slate.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Jag vet många spelare som tycker det är att vara "otrogen" om du tränar hos någon annan än hemmatränaren.
Det kan jag skriva under på. Vi har två tränare på Kungsängen och min kompis jobbade som pro på en grannbana. Man håller tummarna för att ingen ska se en :lol:
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Jag har spelat golf i drygt 7-8 år och har pga tränarbyte på hemmaklubben tagit lektioner hos minst 3 olika PROs. Då jag spelar på 14 i hcp anser jag själv att lektioner är en självklarhet varje sommar för att utveckla mig själv som spelare, jag märker resultat på banan.
Jag har enbart positiva intryck från lektioner. Alltid små men viktiga detaljer som jag försöker ändra på för att få en bättre bollträff och realease.
För mig så passar lektioner mig utmärkt för att bli en bättre men framförallt stabilare golfare
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Jag tänkte faktiskt boka ett par lektioner snart, tänkte boka hos daniel bäck och hans polare. Läat en del gott om de killarna :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikeryder skrev: Vi lever i en ekonomi där tillgång och efterfrågan styr mycket. Klart man ska ska prova olika tränare oavsett klubb om hemmaklubbens inte passar. Rätt var det är så har tränaren bytt till grannklubben och då kan det kvitta ändå.
Ytterligare en väldigt bra punkt på ämnet och egentligen är det lite konstigt hur vi i Sverige verkar fästa oss vid klubbens tränare och även om vi tycker om tränaren så byter vi om tränaren byter klubb. Det blir någon sorts pliktkänsla mot hemmaklubben snarare än tränaren och ofta är det ju inte samma sak.

Där är en annan intressant fråga i det hela - vet alla om tränaren på klubben är egen företagare, anställd av klubben eller anställd genom ett bolag?
PatrikJ
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 apr 2015, 20:07

MaxP skrev:
PatrikJ skrev:Än så länge har de blivit en enda golf lektion för min del, som kom i form av 30 års present av sambon. Förmodligen de mest givande jag gjort, duktig tränare som kunde beskriva problemet, visa problemet och framförallt förklara vad och varför dom olika "felen" jag gjorde dök upp.

Att de inte blivit fler lektioner beror på lite olika faktorer där jag skulle säga att tiden är den största. Givetvis inte tiden för att gå på en lektion utan tiden de krävs av mig själv för att träna efteråt för att kunna tillgodose ändringarna/råden jag fått av tränaren. Så fram tills barnen växt upp är de bara att för min del inse att jag får nöja mig med att ha trevliga sociala golfrundor med kompisar och njuta av dom 1-2 rundorna per år som galant medans resten inte blir speciellt mycket att prata om.
Det där är en intressant punkt. Om jag tänker på de flesta lektioner jag har får spelaren en "läxa" som oftast bara kan genomföras på en driving range. Tror du det hade varit skillnad för dig om det varit någon sorts drill du exempelvis kunnat träna på i vardagsrummet?
För egen del, absolut! Det finns även en ekonomisk aspekt i det. Först gå på en lektion för ca 600-700:- och sedan "krävs" de att stå på rangen för att få till ändringarna vilket ökar kostnaden i och med polletter, skiljer sig säkert runt om i landet om de ingår polletter eller inte när du tar lektion.

Nu är både min trädgård och vardagsrum relativt litet men jag lyckas emellanåt gå ut och små chippa lite medans dottern sover middag :)
Driver: Ping G10 Regular FW: Cobra Fly-Z 3 & 5-7 Stiff Järn: TM Speedblade 5-PW Regular Wedgar: 48/10 56/10, 60/8, Putter: Ping Cadence TR Craz-e Boll: Hex Black
Skriv svar