70% av landets (manliga) golfare tar inte lektioner

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Precis hemkommen från 1.5 timme på rangen och kanske en halvtimme på uteserveringen vid 18:e green med 15 glas vatten 8-)

Måste säga att jag nästan bli mörkrädd när jag ser folk svinga och putta. Tänk om de bara tog sig tiden att ta en lektion, vad mycket bättre de skulle spela och vad mycket roligare det skulle bli.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

MizunoMade skrev:Har precis kommit hem från min första lektion med Thomas på Daniel Bäck golfacademy. Vilken upplevelse det var, så intressant och se hur de jobbar med videoanalys.

Jag klev in med farhågan att för mycket är fel och jag kommer få väldigt besvärliga instruktioner. Det jag ville jobba på är att få en mer konsekvent bollträff som gör att jag inte duffar eller toppar och att jag inte slår så högt.

Jag fick slå ett gäng bollar och han filmade och frågade om hur slagen kändes, hur de stämde med mina vanliga slag osv. Sen visa han mig filmerna för att se vad jag gjorde fel och visade mig side-by side med Ernie Els (som har en sving jag älskar) och det var coolt. Han berömde min sving och sa att jag slår grymt bra och har en mycket fin sving och gör så mycket rätt. Han ville inte ändra på den alls och tyckte att jag svingar och slår alldeles för bra för mitt hcp. (Skönt att höra)

Det felet jag gjorde var helt enkelt att jag startade svingen med för öppet blad som leder till att klubban på vägen ner kommer före händerna. Sen fick jag träna med stäng blad i bassningen och chippa för att se slå fulla slag och vilken skillnad det blev i träffen. Från att normalt slå min järn 8 140-145 meter så pitchade jag den med inte ens en halv sving över 100 meter och med låg bollbana.

Ser fram mot att fortsätta träna det här och nu lär mig att inte flippa händerna.

Kan verkligen rekommendera dbgolf för alla som söker legioner i sthlm.
Kul att du fick en positivt upplevelse! Nu har jag aldrig träffat Thomas men Daniel Bäck har jag träffat många gånger och det är en mycket duktig och sympatisk person som aldrig slutar lära sig. Så bra val av "Academy" att gå till!
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

MaxP skrev:
MizunoMade skrev:Har precis kommit hem från min första lektion med Thomas på Daniel Bäck golfacademy. Vilken upplevelse det var, så intressant och se hur de jobbar med videoanalys.

Jag klev in med farhågan att för mycket är fel och jag kommer få väldigt besvärliga instruktioner. Det jag ville jobba på är att få en mer konsekvent bollträff som gör att jag inte duffar eller toppar och att jag inte slår så högt.

Jag fick slå ett gäng bollar och han filmade och frågade om hur slagen kändes, hur de stämde med mina vanliga slag osv. Sen visa han mig filmerna för att se vad jag gjorde fel och visade mig side-by side med Ernie Els (som har en sving jag älskar) och det var coolt. Han berömde min sving och sa att jag slår grymt bra och har en mycket fin sving och gör så mycket rätt. Han ville inte ändra på den alls och tyckte att jag svingar och slår alldeles för bra för mitt hcp. (Skönt att höra)

Det felet jag gjorde var helt enkelt att jag startade svingen med för öppet blad som leder till att klubban på vägen ner kommer före händerna. Sen fick jag träna med stäng blad i bassningen och chippa för att se slå fulla slag och vilken skillnad det blev i träffen. Från att normalt slå min järn 8 140-145 meter så pitchade jag den med inte ens en halv sving över 100 meter och med låg bollbana.

Ser fram mot att fortsätta träna det här och nu lär mig att inte flippa händerna.

Kan verkligen rekommendera dbgolf för alla som söker legioner i sthlm.
Kul att du fick en positivt upplevelse! Nu har jag aldrig träffat Thomas men Daniel Bäck har jag träffat många gånger och det är en mycket duktig och sympatisk person som aldrig slutar lära sig. Så bra val av "Academy" att gå till!
Ja, det jag hittade på nätet om dem var idel positivt så därför valde jag db golf. Thomas var mycket trevlig och sympatisk samt att man verkligen fick känslan för att han kan sin sak. :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
PatrikJ
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 apr 2015, 20:07

MaxP skrev:
PatrikJ skrev:
Det där är en intressant punkt. Om jag tänker på de flesta lektioner jag har får spelaren en "läxa" som oftast bara kan genomföras på en driving range. Tror du det hade varit skillnad för dig om det varit någon sorts drill du exempelvis kunnat träna på i vardagsrummet?
För egen del, absolut! Det finns även en ekonomisk aspekt i det. Först gå på en lektion för ca 600-700:- och sedan "krävs" de att stå på rangen för att få till ändringarna vilket ökar kostnaden i och med polletter, skiljer sig säkert runt om i landet om de ingår polletter eller inte när du tar lektion.

Nu är både min trädgård och vardagsrum relativt litet men jag lyckas emellanåt gå ut och små chippa lite medans dottern sover middag :)
Intressanta tankar Patrik och du har ju helt rätt i det du säger. Räkna med att det tillkommer en kostnad för såväl poletter som tid du behöver lägga ner på din träning.

Det ekonomiska är ju som sagt en självklart grej som påverkar och då blir det ju direkt ett par naturliga frågor.
1. Vad är du som spelare villig att betala för en lektion? Säg att den går på 50 minuter, vid vilken prispunkt skulle du kunna känna att det är något du kan göra 2-3 ggr/år?
2. Nu utgår vi ifrån privata lektioner, eller jag gör det iallafall, skulle du vara villig att sänka priset för att ta grupplektioner med kanske 2-3 golfare istället?[/quote]

Svar 1: Jag skulle säga ca 600:-/lektion.
Svar 2: Tränar alla i gruppen på samma saker och är någorlunda likvärdiga så är de kanon upplägg för min del.

Klurat och läst resten av tråden.
Quickfixes är inte speciellt vanligt inom golfen utan de krävs att man lägger ner en hel del tid. Något som bör vara viktigt är att man sätter sig ner ihop innan man bokar lektioner och går igenom vad som kommer krävas för att få igenom ändringarna. Inser man att som i mitt fall att man inte har tillräckligt mycket tid att lägga ner för att få igenom ändringarna så vet både tränaren och eleven förutsättningarna och kan planera upplägget där efter.
Driver: Ping G10 Regular FW: Cobra Fly-Z 3 & 5-7 Stiff Järn: TM Speedblade 5-PW Regular Wedgar: 48/10 56/10, 60/8, Putter: Ping Cadence TR Craz-e Boll: Hex Black
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Anders skrev:
Erikxson skrev:TEXT
Men Fredrik, även om han är himla trevlig, är en klockren mallinbakare. Har tagit en del lektioner för honom. Ser felaktiga svingspår men kan inte hitta grundorsaker.

Har dock inte testat någon annan av GolfUppsalas tränare. Någon annan mer Monte Scheinblumliknande?

Vilken Fredrik är det du menar?

Jag själv har inte tagit lektion där men dom har ju lite olika sätt att lära ut på, så chansen att hitta en pro som du tycker hittar grundorsakerna borde vara rätt stor.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

PatrikJ skrev: Klurat och läst resten av tråden.
Quickfixes är inte speciellt vanligt inom golfen utan de krävs att man lägger ner en hel del tid. Något som bör vara viktigt är att man sätter sig ner ihop innan man bokar lektioner och går igenom vad som kommer krävas för att få igenom ändringarna. Inser man att som i mitt fall att man inte har tillräckligt mycket tid att lägga ner för att få igenom ändringarna så vet både tränaren och eleven förutsättningarna och kan planera upplägget där efter.
Av min erfarenhet är quickfixes väldigt vanligt Patrik. Men med problemet som du beskriver att det egentligen behövs mer arbete för en riktig förändring så blir de aldrig särskilt långvariga. Jag tror du har väldigt rätt i att hade vi som tränare kunnat ta alla elever på det sätt du beskriver, att ge dem en tidsram och en förståelse för förändringens arbete så hade det varit annat. Som jag ser det är verkligheten i dag väldigt långt i från det då de flesta golfare vill ha den enkla lösningen.
PatrikJ
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 apr 2015, 20:07

MaxP skrev:
PatrikJ skrev: Klurat och läst resten av tråden.
Quickfixes är inte speciellt vanligt inom golfen utan de krävs att man lägger ner en hel del tid. Något som bör vara viktigt är att man sätter sig ner ihop innan man bokar lektioner och går igenom vad som kommer krävas för att få igenom ändringarna. Inser man att som i mitt fall att man inte har tillräckligt mycket tid att lägga ner för att få igenom ändringarna så vet både tränaren och eleven förutsättningarna och kan planera upplägget där efter.
Av min erfarenhet är quickfixes väldigt vanligt Patrik. Men med problemet som du beskriver att det egentligen behövs mer arbete för en riktig förändring så blir de aldrig särskilt långvariga. Jag tror du har väldigt rätt i att hade vi som tränare kunnat ta alla elever på det sätt du beskriver, att ge dem en tidsram och en förståelse för förändringens arbete så hade det varit annat. Som jag ser det är verkligheten i dag väldigt långt i från det då de flesta golfare vill ha den enkla lösningen.
Slarvigt formulerat av mig. De som skulle framgått i texten var att quickfixes väldigt sällan lyckas även om dom flesta av oss gärna vill tro något annat :)

Givetvis innebär de mer jobb innan man faktiskt kommer till arbetet som genererar pengar. I gengäld är jag övertygad om att man får fler nöjda kunder. Nöjd kund = rekommendationer till bekanta = större kundkrets = bättre inkomst. En god affär och ett bra företag byggs inte på sista raden på varje faktura. Absolut ingen personlig kritik mot dig för jag tycker inte du verkar bedriva din verksamhet på de viset, engagemanget här på forumet och i sociala medier talar sitt tydliga språk. En nöjd kund kan även vara den personen som tränaren faktiskt övertalar att inte ta några lektioner, i de här fallet på grund av tidsbrist vilket gör att man inte hinner med förändringarna som krävs.
Driver: Ping G10 Regular FW: Cobra Fly-Z 3 & 5-7 Stiff Järn: TM Speedblade 5-PW Regular Wedgar: 48/10 56/10, 60/8, Putter: Ping Cadence TR Craz-e Boll: Hex Black
Brunleif
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 jun 2014, 14:18

För egen del handlar det till om tid.
Som småbarnsförälder har jag inte tid till att lägga så mycket tid som jag skulle behöva för att utvecklas som golfspelare.

Visst hade jag tyckt att det vore värt pengarna att gå från nuvarande hcp till 2-3-4 i hcp istället.
Men jag vet att det inte hjälper att gå till en golftränare 4 gånger på en säsong utan att träna däremellan för att komma vidare med mitt golfande.

Oavsett hur man vänder och vrider på det är golf ett bra tidsfördriv för många. Flertalet golfare golfar troligtvis för det sociala och för att komma ut i den friska luften. De kanske är nöjda med att spela på 20 i hcp. Då blir avgiften för träning oavsett hur låg onödig.

Så tid och vilja att utvecklas tror jag är det största problemet.

För ärligt talat... Har man råd att köpa utrustning för X antal tusen, betala 5-6 tusen per år för medlemskap samt några tusen till på greenfee utanför egna klubben så misstänker jag att man även har råd med träning. Om man vill.
Driver: Adams Speedline Fast 12LS, Accra Dymatch 2.0 M5 43"
Spoon: Adams Fast 12 13* Fubuki Alpha X-stiff
Trä 5: Nike Covert 17* Kuro Kage X-stiff
J: Mizuno MP58 4-7 MP68 8-PW Royal PX 6.5
W: Callaway X-forged 50, 54, 58
P: TaylorMade Balero Spider
MattiasF
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jun 2016, 13:04

Intressant ämne, har bara varit sporadisk läsare här tidigare men kände för att ge mitt inspel kring detta.

För egen del så känner jag att det är svårt att sätta upp en egen målsättning att förmedla för en tränare inför en lektion. Att gå in för att jag "vill bli bättre" känns väldigt luddigt, både för mig och för en tränare. Men jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig som 36-åring, inne på blott andra spelåret och rätt högt handikapp (21).

I korta ordalag är det jag söker en mer långsiktig och personlig inställning till lärande och utveckling, även för oss äldre och/eller med högre handikapp. Jag kan inte motivera mig att betala 500-1000 spänn, kanske mer, för att gå ifrån lektionen och känna att vi bara rört vid ytan utan att ha skapat en djupare utvecklingsplan byggd på mina behov. Jag hade villigt bokat in ett flertal lektioner på stört om bara tränaren kunde förklara för mig i enkla ordalag vad jag gör bra, vad som är mindre bra, hur det påverkar spelet och utifrån detta föreslå ett antal övningar jag kan jobba med själv och som vi senare kan följa upp.

I mitt lokala fall är tränaren mer inriktad på att hjälpa nya golfare eller att slänga in enkla råd på vägen när han passerar förbi på rangen. Det är naturligtvis tacksamt om det man vill är att få ett bättre fungerande spel utifrån nuläget. Jag ser dock det hela i ett längre perspektiv och vill nå låga handikapp, då räcker inte dessa snabba tips. Bristen på hjälp med detta har fått mig att själv försöka analysera och hitta vägar framåt, något jag utan tvekan vågar påstå är relativt ineffektivt men också bygger in nya fel i svingen som inte varit där från början.

Så, en mer personlig och professionell approach hade fått mig att öppna gäddgapet flera gånger om.
Driver Cobra Bio Cell röd, ställd på 12 grader
Callaway XR pro 16 Spoon, Callaway XR Hybrid 4
Mizuno JPX 825 5-pw (vill gärna ha Ping iBlade istället)
Wedgar Cobra Tour Trusty 52-8, Callaway Mack Daddy 2 56-10 och 60-10
TaylorMade Spider Mallet putter
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

PatrikJ skrev:
Slarvigt formulerat av mig. De som skulle framgått i texten var att quickfixes väldigt sällan lyckas även om dom flesta av oss gärna vill tro något annat :)

Givetvis innebär de mer jobb innan man faktiskt kommer till arbetet som genererar pengar. I gengäld är jag övertygad om att man får fler nöjda kunder. Nöjd kund = rekommendationer till bekanta = större kundkrets = bättre inkomst. En god affär och ett bra företag byggs inte på sista raden på varje faktura. Absolut ingen personlig kritik mot dig för jag tycker inte du verkar bedriva din verksamhet på de viset, engagemanget här på forumet och i sociala medier talar sitt tydliga språk. En nöjd kund kan även vara den personen som tränaren faktiskt övertalar att inte ta några lektioner, i de här fallet på grund av tidsbrist vilket gör att man inte hinner med förändringarna som krävs.
Tror mycket av det du säger är huvudet på spiken Patrik. Majoriteten av mina lektioner jag har är antingen rekommendationer eller spelare jag har pratat med på rangen i restaurangen osv. Vi som tränare (och jag tror att en stor majoritet redan gör det) behöver som du säger se spelares utveckling i det långa loppet som den stora moroten, vilket i sin tur kommer hjälpa vår business.

Jag vill även lyfta fram att jag vill främst diskutera detta ur synpunkten att fler lektioner = bättre golfare = golfen växer. Som sagt är det ekonomiska för mig och min kollegor något som kommer speglas av detsamma.
Skriv svar