Bunker, straff eller inte?

Här snackar vi allmänt om golf...
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Idag när jag tittade på tävlingen från Wentworth så diskuterade man en bunker som många spelare riskerar att hamna i.
Deras samtal handlade om hur bra fairwaybunkern var eftersom den verkligen straffade spelaren om man inte undvek den, då började jag fundera och måste nog hålla med.

Man ser ofta på våra banor i Sverige, men även på tv från staterna hur en bunker bara blir lite av ett besvär. Man får inte riktigt samma förutsättningar som från fairway men det är inga större problem att slå en lågt loftad järnklubba, hybrid osv.

Borde inte fairwaybunkrar var mer som på många linksbanor och andra banor i England, träffar man bunkern så ska man bli straffad genom att man får spela ett kortare slag eller spela sig ur. Jag gillar den tanken och idéen, vad säger ni?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MizunoMade skrev:Borde inte fairwaybunkrar var mer som på många linksbanor och andra banor i England, träffar man bunkern så ska man bli straffad genom att man får spela ett kortare slag eller spela sig ur. Jag gillar den tanken och idéen, vad säger ni?
Jo jag kan hålla med. Visst att man tappar litegrann om man t.e.x duffar lite eller touchar kanten på vägen ur, men oftast klarar man det ju fint utan större förlust. På St Jörgen där jag var medlem förra året hade nästan alla fairwaybunkrar väldigt låg kant och var allmänt snälla. Det fanns undantag, t.ex. på hål 2, där en ganska djup bunker gapade mitt i fairway och i högsta grad i spel. Hamnade man där i tappade man garanterat ett slag då det var J9 eller ännu högre loft som gällde om du ville komma ur den, beroende på hur nära kanten man hamnade.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Jag tycker att längden på banan är lite avgörande i det fallet. En lång bana får gärna ha snälla fw-bunkers, medan en kort knixig kan ha djupa.
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Jag förstår hur du tänker donballe men på en lång bana kan jag tycka att det ibland gör sig ännu bättre då det kräver mer än att man kan slå långt. En kortare knivigare erbjuder andra hinder allt som oftast :)
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
johanskold
Inlägg: 173
Blev medlem: 08 feb 2016, 18:05

donballe skrev:Jag tycker att längden på banan är lite avgörande i det fallet. En lång bana får gärna ha snälla fw-bunkers, medan en kort knixig kan ha djupa.
Lite Hooks parkbanan vs. Bro Hof Stadium Course-läge på den jämförelsen helt enkelt. Vet inte om de är så djupa på Parkbanan, men riktigt strategiskt utlagda sedan ombyggnaden. Kul!

Bunkern är golfens bästa hinder. Det kan vi väl enas om?
Hemmaklubb: Täby GK
Twitter: http://www.twitter.com/johanskold

Kolla på veckoaktuella golftalkshowen Tee Party som jag leder http://teeparty.se!
Och följ Tee Party på Instagram:http://www.instagram.com/teeparty.se
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

johanskold skrev:
donballe skrev:Jag tycker att längden på banan är lite avgörande i det fallet. En lång bana får gärna ha snälla fw-bunkers, medan en kort knixig kan ha djupa.
Lite Hooks parkbanan vs. Bro Hof Stadium Course-läge på den jämförelsen helt enkelt. Vet inte om de är så djupa på Parkbanan, men riktigt strategiskt utlagda sedan ombyggnaden. Kul!

Bunkern är golfens bästa hinder. Det kan vi väl enas om?
Bunkern är bra, men jag är också svag för vatten, både hur det ser ut och att lägga bollarna där! :P
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag ogillar fairwaybunkers mer än greenbunkers. De senare är relativt enkla att slå sig ur med gott resultat men hur tränar man på att bli bra i fw-bunkers?
MizunoMade
Inlägg: 308
Blev medlem: 09 sep 2015, 22:23

Sandstream skrev:Jag ogillar fairwaybunkers mer än greenbunkers. De senare är relativt enkla att slå sig ur med gott resultat men hur tränar man på att bli bra i fw-bunkers?
Fast jag har väldigt sällan spelat en bana där fw-bunker ger problem. Ofta ganska grunda och låga kanter så man kan smälla på med vilken klubba man vill. Borde inte fw-bunker ge större problem?
Det är utrustningen som gör spelaren

Driver: Mizuno st180
3Wood: Mizuno st180
Hybrid: Tour edge exotics cb pro u
Järn: Mizuno MP18 4-PW
Wedgar: Mizuno T7 52* 56* 60* Putter: Odyssey o-works #7s black
Bollar: Nike RZN platinum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Personligen upplever jag inte FW-bunkers som något problem, vilket det inte heller borde vara om du har en någorlunda ok bollträff, men de fw-bunkrar som finns på de flesta svenska banor är straff nog för standardgolfaren vill jag tro. Majoriteten av golfarna träffar bollen sämre i en fairwaybunker vilket gör att de garanterat tappar distans vilket naturligtvis påverkar deras slag.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Personligen upplever jag inte FW-bunkers som något problem, vilket det inte heller borde vara om du har en någorlunda ok bollträff, men de fw-bunkrar som finns på de flesta svenska banor är straff nog för standardgolfaren vill jag tro. Majoriteten av golfarna träffar bollen sämre i en fairwaybunker vilket gör att de garanterat tappar distans vilket naturligtvis påverkar deras slag.
Stämmer bra in på mig. Sällan jag får i väg bollen speciellt bra. Beror säkert på att jag ser den där kanten 1-3 meter bort och får för mig att hjälpa bollen över kanten = lite duff eller mycket duff :(
Skriv svar