Satsning

Här snackar vi allmänt om golf...
Hemmastuds
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jun 2016, 15:38

Hej! Är en kille på 21 år och jag började spela golf när jag var ca 7 år när jag följde med pappa till banan. Höll på och tävla på distriktstouren under mina tonår och var alltid med i toppen av killarna i min ålder, vann många gånger totalen eller var tvåa. Spelade mycket under perioden jag var 10-14 år men efter detta spelade jag inte lika mycket, jag fortsatte fortfarande att tävla men tränade inte. Blev spel ca 1-2 gånger i veckan, hade hög högsta nivå men var ganska ojämn, men var fortfarande med i toppen av min åldersklass när jag var 15/16 och det lägsta hcp jag var nere på var 3,9. Sen blev det att man skulle välja gymnasium och istället för att gå på ett golfgymnasium jag hade kommit in på som elitelev (NIU) så ändrade jag mig i sista stund och gick en annan linje. Hade dåligt självförtroende efter byte av golfklubb som jag inte trivdes på och kände inte att jag skulle klara av att satsa seriöst på en golfkarriär. Under gymnasietiden blev det inte mycket spel och inte heller nu när det är jobb som gäller. Nu i efterhand känner jag att det kanske var ett misstag att inte satsa och ge golfen en ärlig chans. Detta är något jag inte vill ångra när jag är gammal. Ligger nu på 4,4 i hcp men bara blivit någon runda per år, kommer bara i närheten av det på riktigt bra dagar. Känner mig riktigt motiverad och mer balanserad och frågan är nu om det är försent att börja satsa igen? Har aldrig tränat särskilt mycket utan levt på min talang. Det hade ju varit intressant att veta hur långt man kan gå om man börjar träna seriöst också! Tankar om detta? :)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hemmastuds skrev:Hej! Är en kille på 21 år och jag började spela golf när jag var ca 7 år när jag följde med pappa till banan. Höll på och tävla på distriktstouren under mina tonår och var alltid med i toppen av killarna i min ålder, vann många gånger totalen eller var tvåa. Spelade mycket under perioden jag var 10-14 år men efter detta spelade jag inte lika mycket, jag fortsatte fortfarande att tävla men tränade inte. Blev spel ca 1-2 gånger i veckan, hade hög högsta nivå men var ganska ojämn, men var fortfarande med i toppen av min åldersklass när jag var 15/16 och det lägsta hcp jag var nere på var 3,9. Sen blev det att man skulle välja gymnasium och istället för att gå på ett golfgymnasium jag hade kommit in på som elitelev (NIU) så ändrade jag mig i sista stund och gick en annan linje. Hade dåligt självförtroende efter byte av golfklubb som jag inte trivdes på och kände inte att jag skulle klara av att satsa seriöst på en golfkarriär. Under gymnasietiden blev det inte mycket spel och inte heller nu när det är jobb som gäller. Nu i efterhand känner jag att det kanske var ett misstag att inte satsa och ge golfen en ärlig chans. Detta är något jag inte vill ångra när jag är gammal. Ligger nu på 4,4 i hcp men bara blivit någon runda per år, kommer bara i närheten av det på riktigt bra dagar. Känner mig riktigt motiverad och mer balanserad och frågan är nu om det är försent att börja satsa igen? Har aldrig tränat särskilt mycket utan levt på min talang. Det hade ju varit intressant att veta hur långt man kan gå om man börjar träna seriöst också! Tankar om detta? :)
Jag pririterar lite och det finns mycket tid om man verkligen vill. Så för sent är det nog aldrig!! :) tror du skulle klara dig utmärkt om du bara tränar lite, kanske inte leva på det men kanske någon topplacering på Nordea Future Series eller liknande nivå.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Hemmastuds
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jun 2016, 15:38

Mikael316 skrev:
Hemmastuds skrev:Hej! Är en kille på 21 år och jag började spela golf när jag var ca 7 år när jag följde med pappa till banan. Höll på och tävla på distriktstouren under mina tonår och var alltid med i toppen av killarna i min ålder, vann många gånger totalen eller var tvåa. Spelade mycket under perioden jag var 10-14 år men efter detta spelade jag inte lika mycket, jag fortsatte fortfarande att tävla men tränade inte. Blev spel ca 1-2 gånger i veckan, hade hög högsta nivå men var ganska ojämn, men var fortfarande med i toppen av min åldersklass när jag var 15/16 och det lägsta hcp jag var nere på var 3,9. Sen blev det att man skulle välja gymnasium och istället för att gå på ett golfgymnasium jag hade kommit in på som elitelev (NIU) så ändrade jag mig i sista stund och gick en annan linje. Hade dåligt självförtroende efter byte av golfklubb som jag inte trivdes på och kände inte att jag skulle klara av att satsa seriöst på en golfkarriär. Under gymnasietiden blev det inte mycket spel och inte heller nu när det är jobb som gäller. Nu i efterhand känner jag att det kanske var ett misstag att inte satsa och ge golfen en ärlig chans. Detta är något jag inte vill ångra när jag är gammal. Ligger nu på 4,4 i hcp men bara blivit någon runda per år, kommer bara i närheten av det på riktigt bra dagar. Känner mig riktigt motiverad och mer balanserad och frågan är nu om det är försent att börja satsa igen? Har aldrig tränat särskilt mycket utan levt på min talang. Det hade ju varit intressant att veta hur långt man kan gå om man börjar träna seriöst också! Tankar om detta? :)
Jag pririterar lite och det finns mycket tid om man verkligen vill. Så för sent är det nog aldrig!! :) tror du skulle klara dig utmärkt om du bara tränar lite, kanske inte leva på det men kanske någon topplacering på Nordea Future Series eller liknande nivå.
Tävla är verkligen något jag saknar! Spelade en liten tävling och man känner snabbt hur tävlingsjäveln kommer fram! :) Har semester om någon vecka så ska försöka börja träna mer då och sen fortsätta träna efter jobb och på helger så mycket det går! Sen får man se vad som händer, tack för svaret! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hemmastuds skrev:Det hade ju varit intressant att veta hur långt man kan gå om man börjar träna seriöst också! Tankar om detta? :)
Välkommen hit!
Kul att du vill försöka, självklart är det svårt att säga vad det kan leda till men vad har du för för förhoppningar?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Du kan ju satsa på att komma topp 10 på ditt KM eller något liknande som start. Jag tror det är dumt att börja med tanken att bli golfproffs. Då finns risken att du inte blir nöjd med resultatet och tappar suget. Börja i år med att ställa upp i KM eller DM / SM och testa dig själv. Om du tycker det är kul att tävla så kan du växla upp.
Skriv svar