Stefans golfdagbok och motivation 2019?

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4715
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Bra där!
Jag själv kommer ta det rätt lugnt med vinterträning i år. Ska försöka få upp sugen igen så kommer svinga ytterst lite i vinter.
De enda undantagen blir på mina två resor, en nu i nov och en i jan/dec.

Jag kommer istället satsa på gymmet. Har inte satt något specifikt mål där men ska ta tag i det snarast så träningen blir mer målinriktad.

Tidigare säsonger har jag slagit massor i inhushallar, förra vintern/försäsongen tränade jag i grupp under 6 veckor också.

Jag kommer nog inte kunna hålla mig, så det slinker nog in en puttmatta och en perfect plane från sklz i lägenheten så småningom.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Bra där!
Jag själv kommer ta det rätt lugnt med vinterträning i år. Ska försöka få upp sugen igen så kommer svinga ytterst lite i vinter.
De enda undantagen blir på mina två resor, en nu i nov och en i jan/dec.

Jag kommer istället satsa på gymmet. Har inte satt något specifikt mål där men ska ta tag i det snarast så träningen blir mer målinriktad.

Tidigare säsonger har jag slagit massor i inhushallar, förra vintern/försäsongen tränade jag i grupp under 6 veckor också.

Jag kommer nog inte kunna hålla mig, så det slinker nog in en puttmatta och en perfect plane från sklz i lägenheten så småningom.
Usch två resor till värmen lät ju inte fel !!!!!

Ja det gäller att träna lagom, tänkte försöka bege mig till ullna en eller två gånger i vinter och sedan spela lite simulator här i Uppsala men inget överdrivet utan mer satsa på träning och fysik. Skall bli intressant och se vad Max kommer ge mig för övningar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag tränar fys (kör samma TPI-program som förra året, bättre än inget resonerar jag) lite golfslag i simulator samt puttning på en wiltonmatta hemma. Stillar abstinensen under de vita månaderna
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Då har vinterträning börjat på allvar,
Jag har genomgått en TPI screening och ja skrämmande vad bra man kan lista ut sina problem med bara några enkla "test".
Detta listades ut utan att jag ens tyckte någon övning var lik detta "Findings: It is difficult for you to bend over and touch your toes with your knees locked."

Och jag har även genomgått mitt första träningspass och där blev jag förvånad.
När jag fick mitt program utav Max så tänkte jag att det mer var ett stretch program som man kunde ha tända ljus till och myspys musik men efter första passet nu så måste jag säga att det var bra mycket tuffare än jag trodde och det kändes väldigt positivt. Jag gillar verkligen att göra övningar där jag känner att det tar eller ger någonting.

Så nu skall jag köra detta 3 gånger i veckan under 15 veckor där svårigheten skulle stegas upp efter 5 veckor om jag inte förstod det fel.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Dåligt med uppdateringar men det är väll så det blir under vintern, men vad har hänt sen sist.

Jag gör TPI träning hemma för att öka min rörlighet då jag har en hel del begränsningar i kroppen.
Jag puttar en hel del på matta här hemma och tränar även lite wedgar. Har fått värdefull förståelse och även tagit hjälp av max på vissa bitar.

Har lyckats spela en 9 håls runda med förvånansvärt bra resultat!


Har även haft mitt första riktiga samtal med Max och märkte att det är totalt livsfarligt, varför kan man tänka sig och detta är några enkla saker till varför det är farligt.
1. Extremt lätt person att prata med öppen och ärlig så man känner att man kan prata om precis allt
2. Eftersom det är så lätt så springer gärna tiden iväg väldigt lätt
3. Blir väldigt lätt mycket fokus på en själv och det känns som man bara svamlar i slutändan
4. Man börjar förstå vad man måste träna mer på och det kan bli väldigt mycket :D
5. Samtidigt kanske man får mer bekräftat att man varit på rätt spår eller inte.
6. Man får hoppas att den tiden man tagit upp för vedebörande inte är slöseri utan att båda faktiskt fick ut något utav det :!:

Nu är det bara försöka jobba vidare och det dröjjer nog med uppdatering tills efter jul.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4715
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul att ni kör tillsammans! Kommer bidra till så mycket utveckling. Det är jag säker på!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Dags att kanske ta och göra en uppdatering. Vad har hänt ?!
Har haft rätt mycket jobb och annat i jul så träning har blivit lidande.
Fortsätter mitt TPI program men känner att framstegen inte är stora för mig just nu, min största personliga begränsning är ljumskar som jag är oerhört rädd att dra upp igen (skadat dom när jag stog i mål i hockey och haft problem med dom väldigt väldigt länge) så jag begränsar mig själv där psykiskt.

Det andra då, Puttat en del på matta hemma och har börjat förstå mer gällande själva pendel rörelsen med puttern. Har tidigare puttat mycket med armar men har insett nu att man skall putta mycket mer med axlarna. Så lite ändring i position efter prat med Max samt träning så tycker i alla fall jag att jag hanterar puttern bättre nu och har en bättre pendelrörelse när jag puttar. Har även fått större förståelse för att lita på siktet och ställa upp rätt. Men det kommer ju visa sig mer på banan om det gett resultat eller inte.

Svingen, ja där trodde jag att jag hade kortat av den lite för mina slag är mycket bättre än tidigare. Slår högre, längre (tror jag för flyger lika långt som en varm sommardag nu när det är 3+ ute) samt börjar jag kunna kontrollera min draw. Fade däremot är svårare att få beställning.
Min nya miss är vänster och jag vet inte om det är pga fokuset på inifrån och ut eller om det har med något annat att göra. återstår att se.
Någon förändring har det blivit i alla fall och ser man till den bakre foten så kommer den upp mer från mattan än tidigare och min rotation är också bättre tycker jag samt att armarna sträcker ut sig lite mer, men det finns mycket kvar att träna på.

Bjuder på en bild från när jag plockar bollar på rangen samt en svingvideo som är fri att kommentera både positivt och negativt :)

Rangen2.jpg
Rangen2.jpg (198.02 KiB) Visad 7027 gånger

Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

https://youtu.be/-Yei0JxRj2E


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Har blivit en hel del sving träning och idag var jag och slog Simulatorgolf samt inkasserade en ny Fw3 som matchar drivern.
Dock tänkte jag att jag skulle försöka komma underfull med vad jag har för carry på alla klubbor och tänkte att även fast simulatorgolf med en radar bakom en duk kanske inte ger exakta värden så kanske dom kan ge en ett hum. Men jag är osäker på vad jag känner nu.

Vet ju att golfare oftast vill överdriva sina längder men tyckte wedgarna gick för långt och drivern och spoon var för lika varandra.
Vad är eran erfarenhet om simulator och verklig längd ? Jag vill verkligen mäta ordentligt så jag vet mer exakt. Jag vet att det är trackman som gäller för exakt och jag SKA ta mig tid under våren att åka till någon som har så jag kan slå och få mer bekräftade längder. Spinnen känndes ju verkligen inte normalt.

Här är snittvärden på 10 slag
60 grader : 64 carry
54 grader : 83 carry
50 grader : 98 carry
P : 110 carry 115 total
9 : 118 carry 124 total 7500 spinn
8 : 130 carry 135 total 6300 spinn
7: 140 carry 145 total 6000 spinn
6: 150 carry 154 total 6000 spinn
5: 160 carry 165 total 6000 spinn
4: 170 carry 175 total 5300 spinn
3: 180 carry 185 total 3000 spinn
Fw3: 215 carry 225 total 3000 spinn
D: 230 carry
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Liten extra sak.
Jag har alltid skämts över min fula sving när jag sett den på film. Men denna sving kan jag titta på om och om och om igen. Den är inte perfekt men tycker det är bra flyt igenom. https://vimeo.com/201149241


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar