Stefans golfdagbok och motivation 2019?

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Hål 6 på Bodaholm, är det där som det är lite halvblint utslag, eller är det par 3:an som det är sån jävla höjdskillnad på?
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Ja vilket mörker och vilken dålig runda.

Hur skall jag summera det här, jo inget fungerade. Kände mig inte bekväm med något slag och det blev några hål som jag av ren frustration sköt bort mig helt enkelt. Efter hål 11 så samlade jag ihop mig och började om och gjorde det okej men ändå inte bra.

Ja 6an är blind höger, brukar aldrig missa där men slog bort mig totalt på utslaget bra andra sen krävdes det 3 slag för att komma 80 meter. Otroligt dåligt.

Bara bita ihop och avsluta bättre imorgon helt enkelt


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:Ja vilket mörker och vilken dålig runda.

Hur skall jag summera det här, jo inget fungerade. Kände mig inte bekväm med något slag och det blev några hål som jag av ren frustration sköt bort mig helt enkelt. Efter hål 11 så samlade jag ihop mig och började om och gjorde det okej men ändå inte bra.

Ja 6an är blind höger, brukar aldrig missa där men slog bort mig totalt på utslaget bra andra sen krävdes det 3 slag för att komma 80 meter. Otroligt dåligt.

Bara bita ihop och avsluta bättre imorgon helt enkelt


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Som sagt. Bara bryta ihop ladda batterierna sen börja om med nya friska tag!!!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Det är väll det här som har varit lite rädsla för att driva en "blogg" man får verkligen skämmas när det gått så illa som det gjort, Helgens KM är avslutad och mina två sämsta rundorna i hela mitt liv skulle jag tro att det är.

Jag gick runt på 102 och 102 och det är verkligen så man får skämmas. Ingenting stämde och ingenting fungerade.
Jag hittade inte min egen sving och det var verkligen blandade slag som blev resultatet. Kunde inte gå upp på tee och känna mig säker med någon klubba alls. Det var en hemsk känsla och jag ville verkligen kliva av men avslutade båda dagarna. (sista dagen på 18e slutade i hela 16 slag, lite för att jag ledsnade ur också iofs men men)

Det finns mycket jag får försöka jobba med och ta med mig efter det här, dels att kunna hitta tillbaka det jag gjort fel, (skall undersökas idag eller imorgon på rangen) sen även kunna bara samla ihop mig och göra ett bra hål trots oflyt med in princip allt.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:Det är väll det här som har varit lite rädsla för att driva en "blogg" man får verkligen skämmas när det gått så illa som det gjort, Helgens KM är avslutad och mina två sämsta rundorna i hela mitt liv skulle jag tro att det är.

Jag gick runt på 102 och 102 och det är verkligen så man får skämmas. Ingenting stämde och ingenting fungerade.
Jag hittade inte min egen sving och det var verkligen blandade slag som blev resultatet. Kunde inte gå upp på tee och känna mig säker med någon klubba alls. Det var en hemsk känsla och jag ville verkligen kliva av men avslutade båda dagarna. (sista dagen på 18e slutade i hela 16 slag, lite för att jag ledsnade ur också iofs men men)

Det finns mycket jag får försöka jobba med och ta med mig efter det här, dels att kunna hitta tillbaka det jag gjort fel, (skall undersökas idag eller imorgon på rangen) sen även kunna bara samla ihop mig och göra ett bra hål trots oflyt med in princip allt.
Ser ingen som helst anledning till att skämmas. Helt meningslöst och inte alls konstruktivt. Ska man se till hur man lär sig är enligt mig det bästa learning by doing och reflektion. De två viktigaste byggstenarna för att själv skapa sitt lärande.

Det du gjort är steg ett. Du har gjort något. Och inte bara vad som helst utan varit med under KMhelgen. Vilket många är väldigt bajsnödiga mot att vara. För gissar att ni inte bara är 45 st på klubben? Alltså, ett modigt och klokt beslut att vara med. Nu till nästa steg, att reflektera över helgen. Vad var det som gjorde att det blev fel och vad är det som kommer göra detta bättre nästa gång? Var det nerver som gjorde det? Isf hur råder du bot på det? Var det rädsla för att slå bort bollen? Isf hur råder du bot på det? Eller var det helt enkelt två dåliga dagar, kanske du försökte för mycket? Det vet inte vi och det är bara något du själv kan få fram!

Men tycker absolut inte du ska skämmas!! Du bidrar till att tävlingen blir av och visar respekt gentemot tävlingsledning och arrangör att dyka upp och göra ditt bästa!!! Vilket är mer än många klarar av! Kör hårt och ta revansch nästa år!!!!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:
stevvee skrev:Det är väll det här som har varit lite rädsla för att driva en "blogg" man får verkligen skämmas när det gått så illa som det gjort, Helgens KM är avslutad och mina två sämsta rundorna i hela mitt liv skulle jag tro att det är.

Jag gick runt på 102 och 102 och det är verkligen så man får skämmas. Ingenting stämde och ingenting fungerade.
Jag hittade inte min egen sving och det var verkligen blandade slag som blev resultatet. Kunde inte gå upp på tee och känna mig säker med någon klubba alls. Det var en hemsk känsla och jag ville verkligen kliva av men avslutade båda dagarna. (sista dagen på 18e slutade i hela 16 slag, lite för att jag ledsnade ur också iofs men men)

Det finns mycket jag får försöka jobba med och ta med mig efter det här, dels att kunna hitta tillbaka det jag gjort fel, (skall undersökas idag eller imorgon på rangen) sen även kunna bara samla ihop mig och göra ett bra hål trots oflyt med in princip allt.
Ser ingen som helst anledning till att skämmas. Helt meningslöst och inte alls konstruktivt. Ska man se till hur man lär sig är enligt mig det bästa learning by doing och reflektion. De två viktigaste byggstenarna för att själv skapa sitt lärande.

Det du gjort är steg ett. Du har gjort något. Och inte bara vad som helst utan varit med under KMhelgen. Vilket många är väldigt bajsnödiga mot att vara. För gissar att ni inte bara är 45 st på klubben? Alltså, ett modigt och klokt beslut att vara med. Nu till nästa steg, att reflektera över helgen. Vad var det som gjorde att det blev fel och vad är det som kommer göra detta bättre nästa gång? Var det nerver som gjorde det? Isf hur råder du bot på det? Var det rädsla för att slå bort bollen? Isf hur råder du bot på det? Eller var det helt enkelt två dåliga dagar, kanske du försökte för mycket? Det vet inte vi och det är bara något du själv kan få fram!

Men tycker absolut inte du ska skämmas!! Du bidrar till att tävlingen blir av och visar respekt gentemot tävlingsledning och arrangör att dyka upp och göra ditt bästa!!! Vilket är mer än många klarar av! Kör hårt och ta revansch nästa år!!!!

Jag har funderat mycket på varför det gick snett och jag har ingen riktig förklaring. Jag brukar kunna vara nervös inför en tävling även om det har minskat nu och jag snäpper ofta upp mig en två snäpp jämfört med vanliga rundor. Men just KM så kände jag ingenting utav det, var det kanske så att jag kände att jag ändå inte har med toppen att göra och bara skall ut och göra två rundor och ha kul. Kan ha varit det som gjorde att jag bara gick ut med en klackspark och dels inte var beredd på att greenerna var snuskigt snabba jämfört med annars samt lite stolpe ut på många hål som gjorde att jag själv bara kände mindre och mindre för att kämpa och jobba för det.

Jag har svårt att finna vad som gick snett, eller ja allt gick ju snett och osäkerheten vid slagen gjorde nog oerhört mycket. Jag har ju nu fått en erfarenhet som du säger och vet verkligen vad man ger sig in på nästa gång man är med, för det skall jag och då skall jag klara den där top 10 som var tanken från början men kanske lite mer förberedd på vad som väntas.

Nej lunchen idag får bli att försöka hitta tillbaka till min säkra J4 för löser jag den kommer det andra per automatik.


Tack för orden Mikael!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Ingenting att tacka för! Tycker det är kul när människor försöker och vågar utmana sig själva bortom det bekväma!! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Varit lite tyst härifrån nu, men kan summera den sista tiden såhär

varit på rangen 2 gånger och hittat tillbaka till rätt tempo och bra uppställning. Då fungerar både Järnen och drivern.

Spelat på hemmabanan en sväng också och första 9 hålen var det lite halvdåligt spel från min sida, puttningen var katastrofal. Och slagen var ojämna. jag samlade ihop mig dom sista nio och flyttade bollen närmare kroppen vid puttningen och spelade bara varje slag utan att tänka på helheten. slutade med dom bästa 9 hålen någonsin och gick in på 39 slag 4 över par helt enkelt, men gick på 36 poäng pga den dåliga starten men helt klart en riktigt härlig känsla att kunna hitta tillbaka efter den tuffa tävlingen jag gick igenom.

Tog uppehåll från golfen i helgen som var samt under veckan nu och skall spela sista tävlingen nu på lördag, har inga förhoppningar utan skall bara spela för att ha roligt och ge mig själv en bra golfrunda!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sådär då var sista tävlingen för säsongen gjord.

Under hela säsongen så har det gått en del singel tävlingar på min klubb som kallas solo närmare bestämt 7 st som sedan blir till en final som då var i helgen. För att kvala in till finalen kunde man hamna topp 10 i Order of merit eller komma 1 eller 2 i deltävlingarna.
Jag lyckades kvala in tack vare en 2a plats i min första solo tävling.

Inför tävlingen så kändes det rätt bra, jag hade inga förväntningar alls på mig själv då det ändå är 36 st spelare som har spelat bra för att komma till finalen. Jag ville ut och spela bra golf bara. Tävlingsformen var slaggolf + 5.

Morgonen var kylig och lite blåsig, var svårt att klä sig för antingen blev man kall eller för varm, men jag försökte satsa på att hålla mig varm tills kanonstarten skulle dra igång. Efter en liten genomgång så var det bara att börja knata nästan längst bort och starta på hål 15.
Kändes först lite sisådär att börja med en Par 3a men bara gilla läget. Eftersom jag haft lite problem med tempot så var det mitt huvudfokus till en början och det gav verkligen resultat. landade 1.12 m från flagg på första hål så det blev verkligen en kanonstart. Då det var närmast hål tävling på det hålet med så kändes det extra bra.

Jag spelade dom första 5 hålen på ett sätt jag inte kan förklara. Allt bara fungerade, missade jag green så var det en grym wedge för att rädda par. Jag försökte inte tänka på vad jag gjorde för jag visste att skulle jag börja tänka så skulle det gå sämre jag skulle bli osäker på mig själv jag bara visste det. Efter 5 hål inser jag att jag ligger -1 mot banans par. Jag ställer mig på hål 2 och tänker att jag spelar safe och lugnar mig lite mer. tyvärr lite för mycket och efter det hade jag svårt att hamna tillbaka till rätt tempo igen och osäkerheten vid puttningen kom tillbaka. Jag var tillbaka till att behöva kämpa i bollarna istället för att bara putta rakt. Jag kunde verkligen inte ställa mig vid bollen som dom första 5 hålen och bara dunka till. Hade oftast rätt linje men jag var rädd att slå för långt så jag slog inte igenom vid puttningen och därför drog jag oftast bollen åt höger eller vänster.

Jag vet inte om man skall vara nöjd eller ej, men personligen tar jag detta som en stor förlust. Att tappa så mycket pga psyket är inte bra. Den starten och sen förstöra det med skit missar är inte okej. Och jag kände att ju mer små missar jag gjorde desto mer frustrerad och mer okoncentrerad blev jag. Något jag måste jobba oerhört mycket på om jag skall nå singel. För att slå bollen bra när jag tror på mig själv visar jag gång på gång att jag klarar av. Men så fort jag tvekar så går det åt skogen oftast.

Slutade 4a totalt med +1, 2-5 hade samma score. Närmast hål missade jag med hela 1 cm tyvärr.

Får försöka ordna några mentala övningar samt lära mig lita på puttern för jag kan putta om jag skiter i att tänka, jakten på singeln är över för iår och jag skall spela några sällskapsrundor innan vintern för att ha kul och träna. Men nästa år skall jag komma under 10 så är det bara och jag tror inte det är långt bort bara jag kan hålla nerver och psyket i schack.

Sen har ju Max lovat nu att han skall visa hur man slår Mickelson lobbar och hur jag slår en drive 330+ så då löser sig allting!!
Bilagor
IMG_6118.JPG
IMG_6118.JPG (119.47 KiB) Visad 6445 gånger
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Ja det har varit lite trögt här på bloggen och varit rätt tungt i perioder. Men golf har jag spelat och spelat för spelandes skull men resultaten har varit sisådär.

Dock har detta hänt under senaste tiden,

Åkte förbi golfshoppen i stan och såg att det stod öppet och han fundera lite grann innan jag vände i närmaste rondell för att glida in och känna och klämma på saker. Var riktigt sugen på att prova XR16 så vips stod man där med en custom fitting. Riktigt roligt att prova alla olika drivers och jag måste säga att jag blev mäkta besviken på Taylormade M1 och M2 drivern. Jag förväntade mig en relativt lättslagen driver som gick långt men jag tyckte båda var riktigt jäkla jobbig att slå, fick arbeta riktigt mycket och trivdes inte alls med den.
Men Ping G och XR16 var riktigt härliga. längst gick Pingen men var mycket mer konsekvent med XR16 och trivdes mycket mer med den så helt plötsligt stod man där med en ny XR16 fast det var ju fan inte tanken egentligen. skulle ju bara pröva!!!

Sedan har jag spelat Kyssinge en sväng och det gick bra första 6 hålen sen tappade jag bort mig totalt. blev skapligt resultat ändå inte bra nog tycker jag. Gillar verkligen Kyssinge skarpt men blev riktigt besviken denna gång då greenerna var riktigt tröga.

Men spelade senast på min hemmabana Bodaholm, det var både min sämsta runda ever men samtidigt min sjukaste runda någonsin!!!!!!
Började att spela första nio riktigt dåligt, slutade räkna på 8e när jag hade 42 slag. var riktigt less och irriterad på mig själv. slagit många skitslag och bollar var borta.

Vid utslag på 10e bestämde jag mig att försöka tänka mer på vad jag gjorde på tee. och det var nu det skedde, mitt bästa resultat någonsin på bak nian är 41 slag och par är 35. Jag försökte verkligen vara noggrann nu och tänka på allt men ändå inte tänka. när jag petade i par på sista hålet hade jag gått sista nio på 35 slag tack vare 7 par 1 birdie och 1 boogey. Det var en sjuk känsla och satan vilken puls man hade. Allting bara funkade och därför skall jag skriva dessa påminnelser till mig själv så jag har något att starta med nästa år !


Uppställning
- tänk på vänsterfoten och din stans, försök inte att vara så stängd utan mer öppen.
- ta linjen från hälarna inte tårna
- Vikten skall ligga mer mot hälarna (känns som du sitter ner)
- greppet tappa inte högerhanden !!!!!!!!!!!!
- och sist Axeln glöm för fan inte axeln din sopa!!!!
- starta svingen ihop med huvudet,

Svingen
- våga lite på din sving
- tempo tempo tempo
- sätt bra fart men överdriv inte
- Lita på din sving!!
- överdriv inte tanken med inifrån och ut
- tänk på att verkligen svinga igenom och håll slut positionen ett litet tag
- var inte så jävla snabb!
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar