Vänster damset hårdhet?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Frun har börjat spela köpte henne ett spalding set på dormy, med lady skaft.

Alla hennes bollar går otroligt mycket vänster (hon är vänsterspelare). Jag har försökt filma hennes sving och allt ser bra ut, jag anser att hon har en väldigt snabb sving, kan det vara så att hon helt enkelt har för mjuka skaft och att därför flexar inte klubban tillbaka som den ska då hon slår?
Mest markant är det på drivern men även jörnklubborna har den benägenheten.

Vad är alternativet för henne för att få ett hårdare skaft? Senior klubbor?
Hon är 164cm lång så jag tror herr klubbor blir lite för långa för henne?

Sen är det ju inte en uppsjö med vänster damset stt tillgå.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Borde den inte gå vänster ,Om hon är vänsterspelare och skaftet för mjukt så borde det ju bli att det inte hinner flexa tillbaka och alltså ett för öppet huvud vid bollträff? Eller tänker jag så fel?

Hon tar lektioner då hon tar sitt gröna kort, så nästa lektion blir på tisdag, ska kolla om det går mäta upp svinghastighet då.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Ahha, hade ja ingen aning om, antog att de var att klubban skriver för öppen på grund av för mjukt skaft. Då kanske det ändå beror på för mycket inifrån/ut.
Facit kanske kommer på tisdagens kurs då :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:Skulle dom vara för mjuka hade bollen gått åt höger. Är antagligen mer svingtekniken som behöver förbättras. Lägg hellre pengarna på några lektioner med en duktig tränare än att försöka köpa sig till en bättre golf. Det sitter mer i svingen än i utrustningen...

Och jo, standard herrlängd blir alldeles för långt för henne.
I min värld innebär ett för mjukt skaft en okontrollerad bollbana då du aldrig vet hur skaftet kickar från gång till gång. Det är också vad jag ser hos spelare allt som oftast.

Men jag håller med dig om tekniken - det är långt kvar tills utrustningen är ett tydligt problem!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Trots att jag begrundar bilderna enl ovan, så kan jag inte förstå hur bollen kan dra vänster (för högerspelare) eller höger (för vänsterspelare) om man har för mjukt skaft.

Vi ska fila på tekniken, övade lite olika uppställningar igår, och vad jag ser så håller hon vid J7 skaftet väldigt mycket framåt, försökte korrigera det men då vi inte har någon range nära att öva på utan hon står och svingar bara så man ser ju inte riktigt riktningen på bollen då tyvärr.
Svingspåret ser bra ut så det torde ju då vara nånting i uppställningen (för öppen klubba mest troligt)
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Ah, tack så mycket för en bra förklaring, trodde att klubban kom efter i svingen om det blev för mjukt.

Vi har idag gått en 18 hålsrunda och justerat en del på svingspår och uppställning, tycker de blev lite bättre,

Upplever att hon har ganska mycket inifrån ovh ut sving, och detta då i kombination med för öppet huvud borde ge just vänster slag för henne antar jag?

Men imorgon blir det att ta en lektion så får vi se vad som sägs :)
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Linusg skrev:Ah, tack så mycket för en bra förklaring, trodde att klubban kom efter i svingen om det blev för mjukt.

Vi har idag gått en 18 hålsrunda och justerat en del på svingspår och uppställning, tycker de blev lite bättre,

Upplever att hon har ganska mycket inifrån ovh ut sving, och detta då i kombination med för öppet huvud borde ge just vänster slag för henne antar jag?

Men imorgon blir det att ta en lektion så får vi se vad som sägs :)
Inifrån och ut med öppet klubbhuvud är ju bättre än om det varit uifrån och in med samma riktning på klubbhuvudet. Då slipper en ju den värsta skruven iaf.

Som tidigare nämnts, överdriv övervridningen
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Getinthehole skrev:
Om skaftet är för mjukt flexar det för mycket, kolla på bilden och den som är längst till vänster. Om det flexar för mycket så hinner klubbhuvudet före. Då svingspåret är åt vänster (för en högerspelare) så går bollen så klart åt vänster. Tvärtom för en vänsterspelare då svingspåret går till höger.

Min gissning är öppet klubbhuvud vid träff helt enkelt, för dålig/lite rotation. Klassisk misstag. Be henne överdriva rotationen när hon slår och se vad som händer...
Hur påverkar skaftet om spåret är rakt? ;)
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Uppdatering på läget efter dagens lektion.
Hon har en väldigt flack sving vilket innebär att det blir inifrån och ut.

Nu har hon en brantare sving som därigenom ger en betydligt rakare träff.

Hennes bollträff är riktigt bra efter att ha följt ett visst råd av MaxP på youtube om att slå avbrutna peggar. (Hon övade förvisso på avbrutna pinnar men principen blir densamma)
Skriv svar