Regelfråga: rengöra boll

Här snackar vi allmänt om golf...
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Hamnade i ett läge idag där ingen i bollen kunde reda ut rätt eller fel.

Situationen: min boll landar i MUA. Jag nyttjar fri dropps regeln för detta och när jag lyfter bollen så är den väldigt lerig, så jag går till min bag och rengör bollen innan jag droppar den på rätt plats.
När jag droppat säger min spelpartner "rengjorde du bollen, de får du ju inte göra"

Jag hävdade att jag får göra det varje gång jag lyft bollen, även om jag varit i ett hinder och pliktat mig ur.
Som jag tolkat det så enda gången jag inte får rengöra den är när jag skall identifiera bollen, då får man bara rengöra så pass mycket som faktislt behövs för själva identifikationen?

Vem hade rätt?
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Jag hade nog gjort som du gjorde men jag kan inte säga att det är rätt på rak arm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Linusg skrev:Hamnade i ett läge idag där ingen i bollen kunde reda ut rätt eller fel.

Situationen: min boll landar i MUA. Jag nyttjar fri dropps regeln för detta och när jag lyfter bollen så är den väldigt lerig, så jag går till min bag och rengör bollen innan jag droppar den på rätt plats.
När jag droppat säger min spelpartner "rengjorde du bollen, de får du ju inte göra"

Jag hävdade att jag får göra det varje gång jag lyft bollen, även om jag varit i ett hinder och pliktat mig ur.
Som jag tolkat det så enda gången jag inte får rengöra den är när jag skall identifiera bollen, då får man bara rengöra så pass mycket som faktislt behövs för själva identifikationen?

Vem hade rätt?
Du hade helt rätt - det är några få andra gånger du inte får rengöra bollen men de är extremt sällsynta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Linusg skrev:Hamnade i ett läge idag där ingen i bollen kunde reda ut rätt eller fel.

Situationen: min boll landar i MUA. Jag nyttjar fri dropps regeln för detta och när jag lyfter bollen så är den väldigt lerig, så jag går till min bag och rengör bollen innan jag droppar den på rätt plats.
När jag droppat säger min spelpartner "rengjorde du bollen, de får du ju inte göra"

Jag hävdade att jag får göra det varje gång jag lyft bollen, även om jag varit i ett hinder och pliktat mig ur.
Som jag tolkat det så enda gången jag inte får rengöra den är när jag skall identifiera bollen, då får man bara rengöra så pass mycket som faktislt behövs för själva identifikationen?

Vem hade rätt?
De gånger jag kan komma på att du INTE får rengöra bollen är när du:

Ska indentifiera bollen (bara så mycket så du kan identifiera eller

Flyttar bollen för att den är ivägen för någon och en inte är på green
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Perfekt, då ska jag meddela honom detta =)
Tack så mycket för hjälpen.
Skriv svar