Rationella vs roliga beslut på golfbanan

Här snackar vi allmänt om golf...
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Får nog säga alt. 2.
Min spelplan innehåller en del risktagning och det är kul nog då de risktagningarna går hem.

Annars för att relatera till trådens titel så måste jag relatera till min runda i måndags i Spanien. Enda rundan jag kommer spela nov-mars antagligen om inte våren blir snäll. Ingen golfresa, råkade bara bli läge under en träningsresas gång.
Hade inte hållt i en klubba på två månader, tog ekonomialternativet med "halvset hyrklubbor"= skräpklubbor de hade stående i shoppen som man fick plocka ihop ett halvset av. Visade sig då jag kom ut att det var en riktigt bra driver men dålig j5, j7 och bra klubbor för korta spelet. Med andra ord fick jag slå drivern i tid och otid, Halva, nedgreppade drivar på 150 m till smala greener osv. Faktiskt skitkul på en runda där scoren inte hade någon som helst betydelse.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Fel tråd **
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

MaxP skrev:
långryggen skrev:En annan reflektion som jag haft länge är "faran" för golfen med poängbogey.

För om du skulle ställa dig en dag vid din klubbs 18:e green och fråga samtliga spelare som kliver av banan så tror jag att de flesta är klara över hur många poäng de gjort. Skulle du fråga hur många SLAG de slagit blir det nog ett ganska stort antal som inte har en aning.
Man får idag för bra betalt (låter kanske konstigt) för att totalt misslyckas i PB, för om du streckar ett hål tappar du 2 slag egentligen, medans du i slaggolf tappar 5 slag.
Skulle man då strecka 2 hål i PB spel och göra "sitt par" på resterande är du 4 slag ifrån att spela på hcp, och inom buffert i flera hcp grupper om jag inte misstar mig?
Om man gör samma resultat med slaggolf, då är du 10 slag ifrån ditt hcp.

Alltså, PB främjar att man INTE behöver vårda sitt golfspel.

Min önskan vore att man istället skötte sitt hcp mer inom själva idén för golf, nämligen att man räknar slag, för det är väl själva grundidén?
Enkelt sett:
Scoren (bto) - erh slag enligt slopen = nto.
Nettot i förhållande till banans par = underlag för ev justering. Lägre netto än banans par ger en sänkning och tvärtom en ev höjning.

Detta skulle på kort sikt kunna ge en hel del höjningar kan jag tänka mig, men på sikt tror jag att det skulle skapa bättre golfare för att man tvingas vårda sitt golfande

Sen att man behåller PB som ett spel, visst, men inte som ett underlag för att justera sitt hcp.

TROR OCH TYCKER JAG!
Jag är själv en av dem som håller med om att HCP-systemet bör göras om till att baseras på snittet på dina senaste rundor (typ amerikanska typen) och inte på ditt poäng som du säger. Jag är däremot osäker på om det skulle främja ett annat sorts spel på golfbanan. Dock kan du ha en väldigt god poäng i att det är vad som gör att många golfare väljer de svåra slagen, eftersom de på sin höjd kan tappa 2 poäng eller möjligen tjäna 2.
Gör gärna om HCP-systemet till att vara ett snitt, men isf får man nog se över hur amatörreglerna gällande prisbord ser ut. redan nu är det alldeles för många som går ut och höjer sig innan tävlingen med resa till spanien står på spel. om det dessutom bara skulle krävas några knapptryck hemma på datorn för att höja sitt hcp avsevärt kommer det här balla ur totalt. för min del får gärna nyttovärdet för priser sättas till Max 1000kr utan möjlighet till kryphål som idag (med kvalspel, finaler och dyl.)
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Skriv svar