Fade/draw som standard.

Här snackar vi allmänt om golf...
Borgarn
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jan 2017, 10:42

Amatörgolfare och höghandicapare (19) som man är, jag försöker slå rakt, men proffsen fade:ar och draw:ar som sitt "standard" slag. Jag förstår att om man skall runda ett hider, kan det vara bra att använda. Men dom använder sig av fade/draw som standardslag, varför gör dom det?

Är det något som man skall försöka lära sig att kontrollera eller är det bättre att fokusera på att slå rakt?
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Det är lättare att slå en fade eller draw än att slå ett rakt slag utan spinn i sidled.

Själv har jag 18,8 i handicap och spelar med en draw för att den är lättare att kontrollera än att slå raka slag.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Borgarn skrev:Amatörgolfare och höghandicapare (19) som man är, jag försöker slå rakt, men proffsen fade:ar och draw:ar som sitt "standard" slag. Jag förstår att om man skall runda ett hider, kan det vara bra att använda. Men dom använder sig av fade/draw som standardslag, varför gör dom det?

Är det något som man skall försöka lära sig att kontrollera eller är det bättre att fokusera på att slå rakt?
Precis av den anledning Stefan skriver - att slå bollen spikrakt är det svåraste slaget du kan försöka dig på.
Borgarn
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 jan 2017, 10:42

Okej, det låter logiskt.

Jag läste för ett tag sedan något på svensk golf att det lönar sig för höghandicapare att sikta mitt på green, istället för att försöka placera den.

När man tänker så, är det värt för en höghandicapare att börja mixra med svingen med draw och fade.
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Borgarn skrev:Okej, det låter logiskt.

Jag läste för ett tag sedan något på svensk golf att det lönar sig för höghandicapare att sikta mitt på green, istället för att försöka placera den.

När man tänker så, är det värt för en höghandicapare att börja mixra med svingen med draw och fade.
En stor fördel som jag ser det med en skruv åt något håll är att man kan plocka bort så många hinder på banan. Jag slår 95 % av gångerna en draw vilket gör att jag på alla slag vet att ifall jag siktar på höger sida t ex av fairway så kommer bollen inte att hamna utanför denna linje. Alltså om det finns vatten, skog eller liknande på den sidan behöver jag inte oroa mig då jag vet att bollen kommer att dra bort från det. Samma sak med inspel mot en green. Golf är tillräckligt svårt som det är så det är ju trevligt att då bara behöva oroa sig för hälften av grejerna.

När det gäller att fippla med svingen så tycker jag inte att det har att göra med HCP egentligen. Det är mer frågan om vilka förutsättningar man har och vad man vill uppnå. Beredd att lägga ner tid och vill göra en ändring då är det bara att köra på. Få spelare i historien har börjat som superbra golfare utan de har arbetat sig till en bättre sving och även det där lägre handikappet. Gäller bara att veta vad man gör innan man går in och petar för mycket på svingen, är ju ganska meningslöst att göra förändringar till det sämre.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Borgarn skrev:Okej, det låter logiskt.

Jag läste för ett tag sedan något på svensk golf att det lönar sig för höghandicapare att sikta mitt på green, istället för att försöka placera den.

När man tänker så, är det värt för en höghandicapare att börja mixra med svingen med draw och fade.
Det lönnar sig för alla golfare utanför PGA/LPGA-touren att sikta mitt på green. När det gäller svingen behövs det inte nödvändigtvis en mixtring för att du ska kunna slå höger eller vänsterskruv på begäran. Vill du kontrollera hur mycket bollen skruvar t.ex. så är det mer arbete. Sätt dig in vad som skapar en skruv och du kommer ganska snart kunna anpassa din rörelse.
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Livets stora gåta..

Har sedan första gången jag greppade en golfklubba för 4 år sedan spelat med en ganska trevlig draw, tills jag inför den här (förra då!) säsongen bytte samtliga klubbor i bagen till ett annat märke, samt andra skaft & helt plötsligt hade jag en fade i bagen.. nu förstår ju jag också givetvis att det inte enbart handlar om materialet och klubborna, men man vill ju gärna tro det.. :?

Eller just de, har fortfarande en grym draw i wedgarna :mrgreen:
Saltar alltid en bra story
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfprylar skrev:En stor fördel som jag ser det med en skruv åt något håll är att man kan plocka bort så många hinder på banan. Jag slår 95 % av gångerna en draw vilket gör att jag på alla slag vet att ifall jag siktar på höger sida t ex av fairway så kommer bollen inte att hamna utanför denna linje. Alltså om det finns vatten, skog eller liknande på den sidan behöver jag inte oroa mig då jag vet att bollen kommer att dra bort från det. Samma sak med inspel mot en green. Golf är tillräckligt svårt som det är så det är ju trevligt att då bara behöva oroa sig för hälften av grejerna.
Ligger mycket i det där och man brukar prata om att känna till sin miss.

I slutet av förra året försökte jag göra mentala noteringar om vilken sidan jag oftast missade green på vid inspel och det var höger.
Bestämde mig då för att sikta mitt på green när flaggan stod till höger och på flaggan när den stod till vänster. Funkade över förväntan och tänkte använda mig av samma taktik den här säsongen.

Ska även försöka mig på att hitta en skruv för alla långa slag.
Skriv svar