Vilken boll använder du och varför?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
MortyM
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 jan 2017, 12:01
Ort: Stockholm

Erikxson skrev:
MortyM skrev:
Erikxson skrev:Sen Nassau Quattro är ju intressant, och den ska vara samma boll som Taylormades Tour Preferred eftersom Nassau tillverkar bollarna åt Taylormade enligt shopen på Arninge GK.
Har jag förstått det rätt så är Nassau Quattro-bollarna, Kirkland Signature?
Kirkland Signature är Nassau ;)
Potato Potato... :D
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Jag spelar med Chrome soft truvis.
Blandar lite mellan gul/svarta och vit/rosa, beroende på vilket humör jag är på och vilka jag spelar med, alltid lika roligt att plocka fram vit/rosa bollar om jag hoppat in i en annan boll och spelar med dom och den består av låt oss säga gamla sura golf gubbar. Så när jag nästan 2m lång och fullmatad med tatueringar plockar fram en rosa boll brukar generera en del kommentarer och roliga och obekväma miner från gubbarna. Gillar truvis mönster vid addressering därför det blev dom istället för vanlig chrome soft.
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Fidde
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 mar 2017, 21:42

Spelar PRO V1. Den låter som jag vill och den känns som jag vill att den ska göra.
Ger säkerhet i puttningen då jag spelat med den "länge".
Hemmabana: Ystad Golfklubb
HCP: 8,3
Human Skills HCP: +36
GolfGameBook: Fredrik Lindgren
Instagram: fiddegolf
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Har och spelar mest på Callaway! Fastnade för callaway x2hot för några år sen, men den slutade dom göra så då fick det bli SR2 som jag känner mig bekväm med! Ska dock testa crome soft röd/vit i år!
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Har spelar på bagagelucke-bollar hittills :) men har fått några sprillans nya TM TP5 som var Bildgrym känsla i järnen och flög som spjut.
I påsk blir det däremot nya PRO V1 som blir spännande att testa.
Har inte bestämt vad jag ska lira på än..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
niclaska
Inlägg: 30
Blev medlem: 28 mar 2017, 11:57
Ort: Göteborg

Jag spelar på de nya PRO V1:orna. Jag måste nog erkänna att jag är lite materiallirare. Men min känsla är att jag får mer känsla runt greenerna och kan stanna bollen där jag vill även med lite längre järn. Problemet med dessa bollar är ju att de är så jävla dyra. En greenfeerunda på 500kr är ju okej i min värld. Men om man dessutom ska slå bort 300kr i bollar blir det ganska snabbt mycket pengar =)
"Är inte du för arg för att spela golf?"

Driver: Titleist 915 D3 10,5° Aldila X
3W: TaylorMade Rocketballz St2. Diamana 60 X, 15°
3-PW: Titleist 714 AP2 Dynamic Gold X100
Wedgar: Titleist SM6 50°, 54°, 58°
Putter: Ping Karsten TR Anser 2
MrWall
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 maj 2017, 16:41

Jag har mest kört blandbollar än så långe, HCP strax under 19. Känner inte att jag har tillräckligt konsekventa slag för att känna skillnaden på boll än men det kanske kommer i år? Är det värt att börja kika på konsekvent bollanvändande redan nu?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

MrWall skrev:Jag har mest kört blandbollar än så långe, HCP strax under 19. Känner inte att jag har tillräckligt konsekventa slag för att känna skillnaden på boll än men det kanske kommer i år? Är det värt att börja kika på konsekvent bollanvändande redan nu?
Olika bollar beter sig olika oavsett vilken nivå man är på. Så att blanda bollar under en runda är ju jättedåligt om kanske inte ännu sämre för en hög handikappare än en låg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

stevvee skrev:
MrWall skrev:Jag har mest kört blandbollar än så långe, HCP strax under 19. Känner inte att jag har tillräckligt konsekventa slag för att känna skillnaden på boll än men det kanske kommer i år? Är det värt att börja kika på konsekvent bollanvändande redan nu?
Olika bollar beter sig olika oavsett vilken nivå man är på. Så att blanda bollar under en runda är ju jättedåligt om kanske inte ännu sämre för en hög handikappare än en låg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med dig på många punkter stefan men här håller jag faktiskt inte med dig.

Jag tror absolut inte det är en nödvändighet att spela på samma boll. Fullt möjligt att spela på hittebollar och göra det bra. Dessutom riktigt gött för plånboken.

Att ha samma boll jämnt är enligt mig bra om man spelar ett spel där man ställer krav på bollflykt startpunkt och sådant. Där du bestämmer ett visst typ av slag med specifika krav. Det kostar oftast lite mer då man köper bollar på ett helt annat sätt. Finns ju bra alternativ hos tex outofbounds eller liknande.

Det jag menar är att om du spelar ett spel där det enda som betyder något är om bollen går i hål eller träffar fairway. Bryr man sig inte om hur bollen reagerar eller vad du gör för att få bollen att reagera på just det sättet är det ovärt både i tid och pengar att lägga energi på att spela samma boll.

Tror själv att spelare av alla hcp finns i båda dessa grupper.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Mikael316 skrev:
stevvee skrev:
MrWall skrev:Jag har mest kört blandbollar än så långe, HCP strax under 19. Känner inte att jag har tillräckligt konsekventa slag för att känna skillnaden på boll än men det kanske kommer i år? Är det värt att börja kika på konsekvent bollanvändande redan nu?
Olika bollar beter sig olika oavsett vilken nivå man är på. Så att blanda bollar under en runda är ju jättedåligt om kanske inte ännu sämre för en hög handikappare än en låg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Håller med dig på många punkter stefan men här håller jag faktiskt inte med dig.

Jag tror absolut inte det är en nödvändighet att spela på samma boll. Fullt möjligt att spela på hittebollar och göra det bra. Dessutom riktigt gött för plånboken.

Att ha samma boll jämnt är enligt mig bra om man spelar ett spel där man ställer krav på bollflykt startpunkt och sådant. Där du bestämmer ett visst typ av slag med specifika krav. Det kostar oftast lite mer då man köper bollar på ett helt annat sätt. Finns ju bra alternativ hos tex outofbounds eller liknande.

Det jag menar är att om du spelar ett spel där det enda som betyder något är om bollen går i hål eller träffar fairway. Bryr man sig inte om hur bollen reagerar eller vad du gör för att få bollen att reagera på just det sättet är det ovärt både i tid och pengar att lägga energi på att spela samma boll.

Tror själv att spelare av alla hcp finns i båda dessa grupper.
Sant men jag tänker såhär.
En spelare med högt hcp har oftast sämre koll på sig själv och kan uppfatta olika bollflykter som ett fel i svingen men egentligen så är det för att du ena gången spelade en pro v1X och andra en supersoft. Eller när man Chippar och bollarna kommer ut olika tror man att det är en själv det är fel på men egentligen så är det bollen som kommer ut olika.

En med lägre hcp kan ha större möjlighet att märka dessa skillnader då sen troligtvis känner sig själv bättre och därför är det mindre känsligt för en bättre spelare att spela på olika bollar för man har mer kunskap om hela koncepetet.

Sen måste man inte spela på nya bollar utan går alldeles utmärkt med begagnat men bara man spelar en modell hela tiden så man vet hur den beter sig så man inte helt plötsligt slår 10 meter längre efter att man drog förra bollen i vattnet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Skriv svar