bunkrar och bunkerkanter

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

En designfråga och möjligen funktionsfråga.

Vilken bunkertyp och utseende på bunkerkanter anser ni som "bäst" och har snyggast utseende?

Jag nämner några typer så att ni har något att förhålla er till (det finns fler varianter jag vet):
1. platt bunker utan kanter
2. platt bunker men med kanter (i först hand i spelriktningen)
3. Djupare bunker, men platt och gräskanter (oftast ser man aldrig sanden en bit i från bunkern) - kan var kullar runt om, men ibland helt platt runt om
4a. Djupare bunker, lätt skålformad, med gräskanter, ibland eller oftast ser man lite sand - oftast tydliga kullar där bunkern är ansluten
4b. samma som 4a, men i några få fall har man lagt träplank ned mot sanden
5. Djupare bunker, mycket skålformad, då sanden är uppdragen högt mot gräset och kullarna runt om
6. Reveterade bunkerkanter, där gräs staplas på varandra, Ibland är botten nästan helt platt ibland lätt skålformad- se linksbanor

Jag själv är väldigt svag för högt uppdragna sandytor mot gräset (5), sedan på linksbanor är ju reveterade bunkrar skitsnyggt. Gräskanterna på 3:an eller 4:an kan ju göras vildare genom att inte slå gräset kring och oftast framför bunkern, vilket ger intrycket av ett ögonbryn. Hur ser ni på detta? blir det allt för svårt?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det här måste vara den nördigaste trådstarten i Svenskt Golfforums historia! Jag gillar den!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

:D
Möjligen lite mycket text, men intressant att veta hur andra ser på mycket viktiga frågor för oss som är involverade och måste ta beslut. Lite trögt med diskussionslusten, men hur många är medlemmar?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Bunkerns utformning kan jag tycka skall vara varierande men skall straffa sig på ex långa hål. Allt för många banor har låga bunkrar på par 5or. Hamnar jag i en sådan efter första slaget så drar jag fram spoon bara och smäller till. Alldeles för enkelt att ta sig ur och hamna till ett bra tredjeslag. Eller är det bara jag ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Järn7 skrev::D
Möjligen lite mycket text, men intressant att veta hur andra ser på mycket viktiga frågor för oss som är involverade och måste ta beslut. Lite trögt med diskussionslusten, men hur många är medlemmar?
Ur en diskussionspunkt säger jag precis som jag gör med golfteknik, det beror på.

Det första är ju såklart vart bunkern ligger - jag själv älskar djupa fairwaybunkrar som verkligen skapar ett hinder, det går att slå sig ur men det är som Stefan skriver inte bara att panga. Problemet med dessa är att för en medelgolfare kan de vara ett helvete. Runt greenerna vill jag också ha det djupare återigen för att göra det tuffare och bunkrarna verkligen ska vara ett hinder.

När det gäller bunkerkanter har ju dessa mycket med design att göra i min värld, de ska matcha resterande delen av banan. Jag tycker t.ex. att trädklädda kanter kan vara riktigt fint, om det matchar. Men det kan också se riktigt konstigt ut. Saker som däremot helt går bort i min värld är bunkerväggar som är praktiskt taget lodräta, det blir inte kul för någon. Oskötta bunkerkanter där gräset växer ordentligt ut i sanden t.ex. är också ett big nono i min värld. Det som oftast ses över av klubbar tycker jag är sanden och mängden sand som är i bunkrarna.

I slutändan skulle jag säga såhär - hobbygolfaren är dålig i alla bunkrar, därav är de med en gång i ett hinder så länge det finns sand att slå i. Försök inte göra det svårare. Det kommer bara göra att golfarna tycker sämre om golfen.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Den här tycker jag är vacker! En skarp pottbunker är mumma.
Bild

Men jag gillar även de mer platta men härligt konturerade bunkrarna.
Bild
Skriv svar