Svensktgolfforums Poddredaktion

Här snackar vi allmänt om golf...
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

En möjlighet att kunna ställa frågor till er hade varit supertrevligt!
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Tänkbara samtalsämnen efter några minuters brainstorming med mig själv:

* Att skjuta 59: Varför vi ser förhållandevis många som breakar 30 på nio hål men så sällan håller ihop det och lyckas breaka 60, förutom det uppenbara att det blir nervöst när den magiska gränsen närmar sig? Huruvida det är lättare på en bana med par 70 än 72, eller faktiskt tvärtom? Kanske en snabbtitt på de banor där det skjutits 59:or och se om det finns några återkommande mönster dem emellan?

* Bunkerträning - det bortglömda träningsmomentet?: Hur många med ett handicap över 5 spenderar ens någon tid i bunkern för att faktiskt bli bättre där? Vad beror det på, hur ska man lösa det och hur bör man träna i bunkern för att märka tydliga resultat?

* "Ett klassiskt fel de flesta gör gör": Diskussion om små detaljer som kan vara förödande för scoren runda ut och runda in. Då menar jag inte självklara saker som att springa från bilen till första tee eller att gå för idiotslagen som bara fungerar en gång på 20 i bästa fall, utan saker som man ständigt upprepar i sitt spelbeteende utan att knappt förstå det själv. Saker som Max ser majoritet av elever gör och som vi lyssnare troligen känner igen oss i, och kanske kan sluta med efter att ha hört en diskussion om det? Oavsett om vi pratar mentala delar, spelstrategiska, materiella eller något helt annat.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:Tänkbara samtalsämnen efter några minuters brainstorming med mig själv:

* Att skjuta 59: Varför vi ser förhållandevis många som breakar 30 på nio hål men så sällan håller ihop det och lyckas breaka 60, förutom det uppenbara att det blir nervöst när den magiska gränsen närmar sig? Huruvida det är lättare på en bana med par 70 än 72, eller faktiskt tvärtom? Kanske en snabbtitt på de banor där det skjutits 59:or och se om det finns några återkommande mönster dem emellan?

* Bunkerträning - det bortglömda träningsmomentet?: Hur många med ett handicap över 5 spenderar ens någon tid i bunkern för att faktiskt bli bättre där? Vad beror det på, hur ska man lösa det och hur bör man träna i bunkern för att märka tydliga resultat?

* "Ett klassiskt fel de flesta gör gör": Diskussion om små detaljer som kan vara förödande för scoren runda ut och runda in. Då menar jag inte självklara saker som att springa från bilen till första tee eller att gå för idiotslagen som bara fungerar en gång på 20 i bästa fall, utan saker som man ständigt upprepar i sitt spelbeteende utan att knappt förstå det själv. Saker som Max ser majoritet av elever gör och som vi lyssnare troligen känner igen oss i, och kanske kan sluta med efter att ha hört en diskussion om det? Oavsett om vi pratar mentala delar, spelstrategiska, materiella eller något helt annat.
Många intressanta ämnen, de går helt klart in på listan. Kanske en framtida show writer av dig Hollowind 8-)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pär skrev:En möjlighet att kunna ställa frågor till er hade varit supertrevligt!
Tänker du allmänt eller relaterat till ämnet vi diskuterar?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Nytt avsnitt ska spelas in imorgon.

Vi tänkte nörda ner oss i ämnet "Vad gör en golfbana bra/dålig".
Kom med frågor och funderingar i ämnet här i tråden.
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Nytt avsnitt ska spelas in imorgon.

Vi tänkte nörda ner oss i ämnet "Vad gör en golfbana bra/dålig".
Kom med frågor och funderingar i ämnet här i tråden.
Hur stort inflytande har scoren/antalet bortslagna bollar på vad vi tycker om den bana.
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag själv hatar banor med 90* doglegs.. har en bana mer än ett sånt hål så faller den ganska hårt på min lista.
Lika att man lägger fairwaysbunkrar på exakt samma mått från tee på alla hål.
En annan sak som stör min upplevelse är när alla greener ligger mycket högre än fairways hela tiden. Jag menar inte att dom är upphöjda utan ligger på en höjd, ett bra exempel är Norrköpings GK första 9, tyvärr inte spelat andra 9 då himlen öppna sig vid besöket.

Ett tips till podden i framtiden när ni kanske har blivit lite varma i kläderna såvida ni inte känner att engelska är no big deal.
Thedanplan.com , en kille som slutade jobba och ska lägga 10.000timmar på golfen och se hur långt han kan ta sig.
Vore en grym intervju med en sådan kille och hörs vad han har upplevt på och runt golfbanan.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
jefro_444
Inlägg: 132
Blev medlem: 24 nov 2014, 15:33
Ort: Falun

JohanAdministratör skrev:Nytt avsnitt ska spelas in imorgon.

Vi tänkte nörda ner oss i ämnet "Vad gör en golfbana bra/dålig".
Kom med frågor och funderingar i ämnet här i tråden.
Fördelningen mellan skick/finish och layout. Känns när man är runt och pratar som att fokus ofta ligger alldeles för mycket på skick/finish snarare än den layout banan faktiskt presenterar. Självklart är skick/finish en avgörande faktor men anser att en del banor som blir höjda till skyarna på grund av sitt skick/finish istället för den layout banan har och självklart åt andra hållet.
Driver: Ping G30 LST TFC 10,5° Spoon: Ping G30 TFC 14,5° Hybrid: Ping G Tour 90 19° Järn: Ping I20 4-W Wedgar: Callaway MD3 Milled S-Grind, 50° 10, 54° 10 & 58° 9 Putter: Odyssey O-Works Marxman S Black Winn
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Thedanplan.com
Han har jag för mig fick lägga ner på grund av någon skada om jag inte minns fel eller hur det var. Dog väll ut där slutet av 2015 ?

Angående bana.
Vad är det som gör att man får positiva/negativa tankar om en bana, är det vyerna ? Spelet? Fina greener ja sådant och skiljer det sig mellan handicap grupperna.

Jag personligen älskar bra greener, fairways kan vara rätt så dåliga men är det en riktigt bra green som är snabb så höjer det min känsla för banan. Dåliga greener drar ner offantligt mycket.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

stevvee skrev:Thedanplan.com
Han har jag för mig fick lägga ner på grund av någon skada om jag inte minns fel eller hur det var. Dog väll ut där slutet av 2015 ?

Angående bana.
Vad är det som gör att man får positiva/negativa tankar om en bana, är det vyerna ? Spelet? Fina greener ja sådant och skiljer det sig mellan handicap grupperna.

Jag personligen älskar bra greener, fairways kan vara rätt så dåliga men är det en riktigt bra green som är snabb så höjer det min känsla för banan. Dåliga greener drar ner offantligt mycket.
The Dan Plan är till och med nedlagt vad jag förstått. Tyckte iuförsig att han höll i sig länge och hade varit kul att se vad han klarat göra.
Intressanta frågor.
Skriv svar