Under golfåret 2017 ska jag...

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Vad har ni för mål med golfen 2017?
Jag har följande
  • sänka mig till <4.5 (har 5.2 nu)
  • Skjuta minst 1 runda under par
  • Snittscore under 80 på KM
  • Spela minst 2 SGF Senior Tour H30 tävlingar
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

djerneborn skrev:Vad har ni för mål med golfen 2017?
Jag har följande
  • sänka mig till <4.5 (har 5.2 nu)
  • Skjuta minst 1 runda under par
  • Snittscore under 80 på KM
  • Spela minst 2 SGF Senior Tour H30 tävlingar
Säger som Max alltid säger, hur ska du uppnå det?

Mina mål är att hitta tillbaka till den där genuina glädjen jag kände innan förra säsongen och det jag faktiskt känner just nu.

Bli stabilare med järnen och därmed försöka träffa fler greener.

Våga spela hål konservativt, våga vara 40 m kortare än med drivern men ändå klara av att spela bra.

Ta tag i mina tävlingsdemoner och lära mig slappna av och prestera i tävlingssituationer.

Sen fortsätta med den nivån av spel och träning jag lagt ner på närspel och puttning!
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Mikael316 skrev:
djerneborn skrev:Vad har ni för mål med golfen 2017?
Jag har följande
  • sänka mig till <4.5 (har 5.2 nu)
  • Skjuta minst 1 runda under par
  • Snittscore under 80 på KM
  • Spela minst 2 SGF Senior Tour H30 tävlingar
Säger som Max alltid säger, hur ska du uppnå det?

Mina mål är att hitta tillbaka till den där genuina glädjen jag kände innan förra säsongen och det jag faktiskt känner just nu.

Bli stabilare med järnen och därmed försöka träffa fler greener.

Våga spela hål konservativt, våga vara 40 m kortare än med drivern men ändå klara av att spela bra.

Ta tag i mina tävlingsdemoner och lära mig slappna av och prestera i tävlingssituationer.

Sen fortsätta med den nivån av spel och träning jag lagt ner på närspel och puttning!
Tanken är att ta tag i träningen, just nu är det långa spelet rätt ok. nu återstår finlir men egentligen bara fortsätta på den inslagna vägen.
Jag gillar mätbara mål, har svårt för mål som "bli stabil från tee"... hur vet man det?
men skulle helst vilja ha mer kontinuerligt uppföljbara mål, exempelvis 30% av rundorna skall jag ha mer än 50% greenträffar. men lite oklart vart jag ligger då jag var dålig med statistiken förra året. Har ni några tips?
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

djerneborn skrev:
Mikael316 skrev:
djerneborn skrev:Vad har ni för mål med golfen 2017?
Jag har följande
  • sänka mig till <4.5 (har 5.2 nu)
  • Skjuta minst 1 runda under par
  • Snittscore under 80 på KM
  • Spela minst 2 SGF Senior Tour H30 tävlingar
Säger som Max alltid säger, hur ska du uppnå det?

Mina mål är att hitta tillbaka till den där genuina glädjen jag kände innan förra säsongen och det jag faktiskt känner just nu.

Bli stabilare med järnen och därmed försöka träffa fler greener.

Våga spela hål konservativt, våga vara 40 m kortare än med drivern men ändå klara av att spela bra.

Ta tag i mina tävlingsdemoner och lära mig slappna av och prestera i tävlingssituationer.

Sen fortsätta med den nivån av spel och träning jag lagt ner på närspel och puttning!
Tanken är att ta tag i träningen, just nu är det långa spelet rätt ok. nu återstår finlir men egentligen bara fortsätta på den inslagna vägen.
Jag gillar mätbara mål, har svårt för mål som "bli stabil från tee"... hur vet man det?
men skulle helst vilja ha mer kontinuerligt uppföljbara mål, exempelvis 30% av rundorna skall jag ha mer än 50% greenträffar. men lite oklart vart jag ligger då jag var dålig med statistiken förra året. Har ni några tips?
Statistik kommer ju av intresse också. Men ett tips om du inte orkar göra allt själv är att skaffa gamebook eller liknande. Där får man stört bra stats.

Men leta svagheter är svårt och mål som bli stabil från tee är ett svårt mål.
Mitt mål om att träffa fler greener är ju också bautastort och svårt att specificera då det rymmer så mycket. Boll i spel från tee, gärna bra läge. Sedan ett bra andraslag... så det rymmer mycket där...
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

Mina mål är ganska luddiga men i alla fall...

-Större fokus på golf när det gäller träningen på gymmet, framför allt jobba på balans och rörlighet.

-Mer golfträning. Under vintern handlar det mest om att utföra någon form av golfträning regelbundet för att underhålla svingen och vara i bättre form när säsongen drar igång än vad jag varit tidigare. Fokus kommer sen ligga på att bli stabilare från tee samt puttning.

-Gå från att nästan enbart spelat sällskapsrundor till att tävla regelbundet med fokus på scratchtävlingar. Framför allt blir det SGF H30, hoppas på minst hälften av tävlingarna där, KM på Ingarö GK samt övriga scratchtävlingar där jag klarar hcp-gränsen.

-Avsluta säsongen med under 4,5 i hcp (5,0 vid säsongsstart).
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Användarens profilbild
djerneborn
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 apr 2016, 11:11
Ort: Göteborg

Obstacle1 skrev:Mina mål är ganska luddiga men i alla fall...

-Större fokus på golf när det gäller träningen på gymmet, framför allt jobba på balans och rörlighet.

-Mer golfträning. Under vintern handlar det mest om att utföra någon form av golfträning regelbundet för att underhålla svingen och vara i bättre form när säsongen drar igång än vad jag varit tidigare. Fokus kommer sen ligga på att bli stabilare från tee samt puttning.

-Gå från att nästan enbart spelat sällskapsrundor till att tävla regelbundet med fokus på scratchtävlingar. Framför allt blir det SGF H30, hoppas på minst hälften av tävlingarna där, KM på Ingarö GK samt övriga scratchtävlingar där jag klarar hcp-gränsen.

-Avsluta säsongen med under 4,5 i hcp (5,0 vid säsongsstart).
Kul med en till i H30 tävlingarna. Syns vi på elisefarm?
hellre långt och rakt än kort och snett
Instagram: @djerneborn
Twitter: @djerneborn
Obstacle1
Inlägg: 87
Blev medlem: 23 aug 2016, 17:40

djerneborn skrev:
Obstacle1 skrev:Mina mål är ganska luddiga men i alla fall...

-Större fokus på golf när det gäller träningen på gymmet, framför allt jobba på balans och rörlighet.

-Mer golfträning. Under vintern handlar det mest om att utföra någon form av golfträning regelbundet för att underhålla svingen och vara i bättre form när säsongen drar igång än vad jag varit tidigare. Fokus kommer sen ligga på att bli stabilare från tee samt puttning.

-Gå från att nästan enbart spelat sällskapsrundor till att tävla regelbundet med fokus på scratchtävlingar. Framför allt blir det SGF H30, hoppas på minst hälften av tävlingarna där, KM på Ingarö GK samt övriga scratchtävlingar där jag klarar hcp-gränsen.

-Avsluta säsongen med under 4,5 i hcp (5,0 vid säsongsstart).
Kul med en till i H30 tävlingarna. Syns vi på elisefarm?
Det hoppas jag! Satsar på att lira de två första tävlingarna :D
Instagram: frer1985

Driver: Callaway Rogue sub zero
Spoon: Callaway XR
Järn: Titleist AP2
Wedgar: Callaway MD4 S grind
Putter: Scotty Cameron Select Newport 2.5
Pär
Inlägg: 127
Blev medlem: 23 jul 2015, 09:20

Mitt hål iår är att fortsätta ha jäkligt roligt på banan och sen hoppas att man klättra ner mot singel-hcp
HenkeSnäs
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2017, 21:55

Har ett helt A4 papper med olika mål jag vill klara av under säsongen. Allt ifrån skjuta under en specifik score, inte slå bort en en boll under en runda, klara en vikt i marklyft och ta mig ner till ett specifikt handicap
Högerspelare
Driver: Titleist 915 D2 9.5°
Spoon: Letar efter en
Hybrid: Titleist 915 H 21°
Järn: Cobra Fly-Z+
Wedge: Cobra Tour Trusty 50/54/58
Putter: 20 år gammal "All American"
HCP: inget officiellt hcp men 11hcp för 20 år sen
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Jag vet att det är ett omöjligt mål att ha, men i år ska jag inte få nån golfbränna.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Skriv svar