Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 21 aug 2018, 07:54
svingit skrev: 20 aug 2018, 14:25 Igår hade Callaway demodag på våran klubb. Perfekt tänkte jag som är ute efter en ny driver. Jag testade en Callaway Rouge 10,5 graders driver. Först testade jag med x-stiff på 45,5 tum och hade en carry på 232 meter och skaftet kändes lite hårt. Min svinghastighet visade 103 mph så representanten från Callaway som hjälpte mig monterade i ett stiff skaft på 44,5 tum. Nu hade jag en carry på 250 meter i lätt motvind. Genom att byta skaft så ökade jag carry med 18 meter med samma driver. Jag carrade dessutom ca 15-20 meter längre än med min gamla driver, en FG F5 Tour från Wilson Staff.

Men det som slog mig mest var att Rouge gick väldigt stabilt och rakt och jag hade en spinn på mellan 1700-2200 med dynamisk loft på 14-15 grader.
Ljudet vid träf var det inte heller något fel på. Riktigt härligt och kraftfullt ljud.

Så idag ringde jag min lokala golfbutik och såg till att dom la undan en ny Callaway Rouge 10,5 grader kapat till 44,5 tum till löningen på fredag. Min plånbok svettas redan :D
Visst är det underbart när ny teknik kan hjälpa oss framåt med golfen. Själv ska jag iväg och testa nya Titleist TS imorgon.
Ja, det är alltid trevligt med ny teknik som kan förbättra ens spel. Upplevde att det var omöjligt att slice:a och hook:a med drivern. blev bara lätta fades och draws.
Kul, du får skriva vad du tycker om Titleist TS.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Denna vecka har det inte blivit någon golf än pga stel och ömmande rygg. Hämtade min nya driver i fredags hos GolfUppsalas citybutik. Dock fick jag gå tillbaka idag med den och få greppet bytt. Dom hade kapat drivern och satt på originalgruppen som önskat, men använt grepptejpen som redan satt på pga greppet började glida och rotera när jag svingade den.

Blev iaf en Callaway Rogue 10,5 graders driver med ett Peoject X Evenflow 6.0 Stiff skaft,kapat till 44,5 tum. Första drivern jag inte köpt på rea. Så lär få hänga med några år nu.

Ska ut imorgon och provspela den på riktigt.
Under demodagen slog jag riktigt bra med den. Hade en carry på 250 meter, vilket är ca 20-25 meter längre än med gammal drivern som var en Wilson Staff FG Tour F5 på 10,5 grader.

Bild

Köpte även ett dussin Bridgestone B330 RX som personalen rekommenderade. Har aldrig spelat Bridgestone. Under säsongen har jag spelat på Wilson Staff DX3 spin. Vilket är en trevlig boll.

Bild

Förra helgen spelade jag lilla banan på Söderby och gick runt på 61 slag. Ett över par brutto. Hade 50% greenträffar och 80% fairwayträffar.

6 birdies, 7 bogeys och 5 par. Inte illa pinkat.
Lilla banan är väldigt bra att träna precision in mot green då greenerna är väldig mycket mindre än stora banan.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:Denna vecka har det inte blivit någon golf än pga stel och ömmande rygg. Hämtade min nya driver i fredags hos GolfUppsalas citybutik. Dock fick jag gå tillbaka idag med den och få greppet bytt. Dom hade kapat drivern och satt på originalgruppen som önskat, men använt grepptejpen som redan satt på pga greppet började glida och rotera när jag svingade den.

Blev iaf en Callaway Rogue 10,5 graders driver med ett Peoject X Evenflow 6.0 Stiff skaft,kapat till 44,5 tum. Första drivern jag inte köpt på rea. Så lär få hänga med några år nu.

Ska ut imorgon och provspela den på riktigt.
Under demodagen slog jag riktigt bra med den. Hade en carry på 250 meter, vilket är ca 20-25 meter längre än med gammal drivern som var en Wilson Staff FG Tour F5 på 10,5 grader.

Bild

Köpte även ett dussin Bridgestone B330 RX som personalen rekommenderade. Har aldrig spelat Bridgestone. Under säsongen har jag spelat på Wilson Staff DX3 spin. Vilket är en trevlig boll.

Bild

Förra helgen spelade jag lilla banan på Söderby och gick runt på 61 slag. Ett över par brutto. Hade 50% greenträffar och 80% fairwayträffar.

6 birdies, 7 bogeys och 5 par. Inte illa pinkat.
Lilla banan är väldigt bra att träna precision in mot green då greenerna är väldig mycket mindre än stora banan.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så kvaliten på butiken har inte höjts :(

Hoppas drivern kan leverera på banan Bild det är skönt med klubbor som är custom gjorda.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev:
svingit skrev:Denna vecka har det inte blivit någon golf än pga stel och ömmande rygg. Hämtade min nya driver i fredags hos GolfUppsalas citybutik. Dock fick jag gå tillbaka idag med den och få greppet bytt. Dom hade kapat drivern och satt på originalgruppen som önskat, men använt grepptejpen som redan satt på pga greppet började glida och rotera när jag svingade den.

Blev iaf en Callaway Rogue 10,5 graders driver med ett Peoject X Evenflow 6.0 Stiff skaft,kapat till 44,5 tum. Första drivern jag inte köpt på rea. Så lär få hänga med några år nu.

Ska ut imorgon och provspela den på riktigt.
Under demodagen slog jag riktigt bra med den. Hade en carry på 250 meter, vilket är ca 20-25 meter längre än med gammal drivern som var en Wilson Staff FG Tour F5 på 10,5 grader.

Bild

Köpte även ett dussin Bridgestone B330 RX som personalen rekommenderade. Har aldrig spelat Bridgestone. Under säsongen har jag spelat på Wilson Staff DX3 spin. Vilket är en trevlig boll.

Bild

Förra helgen spelade jag lilla banan på Söderby och gick runt på 61 slag. Ett över par brutto. Hade 50% greenträffar och 80% fairwayträffar.

6 birdies, 7 bogeys och 5 par. Inte illa pinkat.
Lilla banan är väldigt bra att träna precision in mot green då greenerna är väldig mycket mindre än stora banan.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så kvaliten på butiken har inte höjts :(

Hoppas drivern kan leverera på banan Bild det är skönt med klubbor som är custom gjorda.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker butiken är bra. Har handlat allt där i år. Butikschefen är alltid trevlig och serviceminded samt kunnig. Var inte han som klantade sig med drivern. Var han som hjälpte mig att fixa problemet. Gjorde mitt järnset där med och är väldigt nöjd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag är man uppe med tuppen. Slår ut 09:10 på Söderby GK. Igår gick jag runt på 87 slag och 32 poäng. Idag ska det bli bättre än så.

Just nu från rangen
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Med endast 3,5 månad till säsongen 2019 startar på hemmabanan så har jag satt igång ett nytt projekt. Att göra om svingen helt för att spela med en fade istället för draw.

Saker jag vet om min sving efter besökt en pro. Jag kommer mycket inifrån och ut. Droppar höger axel och slår mer upp med järnen.

Var dock väldigt förvånad över att jag kunde slå så långt med järn 7 och hade en så bra smash factor. Hade många bra slag som låg runt 1,43-1,5 och en massa skitslag också. Men det förväntade jag mig, då målet är att vid säsongsstarten slå en fade som standard slag.

Kan säga att det kändes riktigt konstigt, avigt att slå utifrån och in när man har blivit lärd att slå inifrån och ut från första början och även lektioner efter det.

Men nu har jag bestämt mig och det kommer behövas mycket jobb med svingen om den ska sitta i sommar.
trackman_7i.jpeg
trackman_7i.jpeg (45.02 KiB) Visad 5522 gånger
Sent from my moto g(6) using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:Med endast 3,5 månad till säsongen 2019 startar på hemmabanan så har jag satt igång ett nytt projekt. Att göra om svingen helt för att spela med en fade istället för draw.

Saker jag vet om min sving efter besökt en pro. Jag kommer mycket inifrån och ut. Droppar höger axel och slår mer upp med järnen.

Var dock väldigt förvånad över att jag kunde slå så långt med järn 7 och hade en så bra smash factor. Hade många bra slag som låg runt 1,43-1,5 och en massa skitslag också. Men det förväntade jag mig, då målet är att vid säsongsstarten slå en fade som standard slag.

Kan säga att det kändes riktigt konstigt, avigt att slå utifrån och in när man har blivit lärd att slå inifrån och ut från första början och även lektioner efter det.

Men nu har jag bestämt mig och det kommer behövas mycket jobb med svingen om den ska sitta i sommar.
trackman_7i.jpeg
Sent from my moto g(6) using Svensktgolfforum mobile app
Två saker jag funderar på med en gång -
Hur mycket är att komma ”för mycket” från något håll?
Varför valet att helt byta riktning på svingspåret och inte ”bara” kontrollera det genom att begränsa hur mycket inifrån du kommer?

I all välmening från någon som själv försökt göra samma förändring till och från men även försökt hjälpa många golfare att hitta samma lösning. Många gånger rör det bara till saker och ting långsiktigt.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:
Var dock väldigt förvånad över att jag kunde slå så långt med järn 7 och hade en så bra smash factor. Hade många bra slag som låg runt 1,43-1,5 och en massa skitslag också. Men det förväntade jag mig, då målet är att vid säsongsstarten slå en fade som standard slag.

Sent from my moto g(6) using Svensktgolfforum mobile app
Låter som att TrackMan hade några tuffa läsningar inomhus (relativt vanligt, speciellt om inte ”prickarna” används på bollarna) vilket är ganska viktigt att kunna identifiera. T.ex. exemplet på din bild när smashen är en bra bit över 1,5 vilket för en majoritet av golfarna är svårt med drivern - är spinnen då också låg kommer det påverka Smash-siffran då farten i bollen kan öka.

Speciellt inomhus behöver vi vara extra observanta när en radar används, oavsett vilket märke som är på.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 06 jan 2019, 07:23 Två saker jag funderar på med en gång -
Hur mycket är att komma ”för mycket” från något håll?
Varför valet att helt byta riktning på svingspåret och inte ”bara” kontrollera det genom att begränsa hur mycket inifrån du kommer?

I all välmening från någon som själv försökt göra samma förändring till och från men även försökt hjälpa många golfare att hitta samma lösning. Många gånger rör det bara till saker och ting långsiktigt.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Hur mycket är att komma ”för mycket” från något håll?
Har en club path på 6-10 grader inefrån och ut. Enligt Trackman är ett svingspår på 2 grader utifrån och in med järnen idealiskt.
Pro:n jag går oss tycker också att man bör ha mer rakt eller lite utifrån och in spår och sen jobba mot att liga så när noll som möjligt.
Varför valet att helt byta riktning på svingspåret och inte ”bara” kontrollera det genom att begränsa hur mycket inifrån du kommer?
För jag vill spela mitt standardslag mer rakt eller med en liten fade för att får bättre kontroll på slagen.

Pro:n tyckte att jag har en bra baksving, klubban framför händerna osv. Men det är när jag ska tillbaka mot bollen det blir knas.
Senaste träningen med pro:n så satte han en sån där swing path trainer med ett långt skumgummirör lite bakom siktlinjen/target line för att tvinga mig svinga framför den.
Jag hade ändå en club path på 5-6 grader inifrån. Så vi satte den ännu tuffare och då blev det lite bättre. Men då han tog bort den så var jag tillbaka i gamla svingspår igen.

* Jag "droppar" höger axel ner mot utsidan av höger fot och höften skjuts framåt i sidled mer än att rotera genom bollen.
* Klubban faller bakom kroppen pga höger arm faller bakåt (upplever det så iaf). Har märkt om jag flyttar höger armbåge lite mer ut
från kroppen (armbågen pekar lite mer utåt än inåt/ner) så upplever jag att det blir lättare hindra klubban att falla bakåt och få den framför kroppen vid nersvingen.

Ska besöka pro: sista helgen i januari för att sätta upp en plan för hur jag ska arbeta med svingen.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:
Hur mycket är att komma ”för mycket” från något håll?
Har en club path på 6-10 grader inefrån och ut. Enligt Trackman är ett svingspår på 2 grader utifrån och in med järnen idealiskt.
Pro:n jag går oss tycker också att man bör ha mer rakt eller lite utifrån och in spår och sen jobba mot att liga så när noll som möjligt.
Varför valet att helt byta riktning på svingspåret och inte ”bara” kontrollera det genom att begränsa hur mycket inifrån du kommer?
För jag vill spela mitt standardslag mer rakt eller med en liten fade för att får bättre kontroll på slagen.

Pro:n tyckte att jag har en bra baksving, klubban framför händerna osv. Men det är när jag ska tillbaka mot bollen det blir knas.
Senaste träningen med pro:n så satte han en sån där swing path trainer med ett långt skumgummirör lite bakom siktlinjen/target line för att tvinga mig svinga framför den.
Jag hade ändå en club path på 5-6 grader inifrån. Så vi satte den ännu tuffare och då blev det lite bättre. Men då han tog bort den så var jag tillbaka i gamla svingspår igen.

* Jag "droppar" höger axel ner mot utsidan av höger fot och höften skjuts framåt i sidled mer än att rotera genom bollen.
* Klubban faller bakom kroppen pga höger arm faller bakåt (upplever det så iaf). Har märkt om jag flyttar höger armbåge lite mer ut
från kroppen (armbågen pekar lite mer utåt än inåt/ner) så upplever jag att det blir lättare hindra klubban att falla bakåt och få den framför kroppen vid nersvingen.

Ska besöka pro: sista helgen i januari för att sätta upp en plan för hur jag ska arbeta med svingen.
Jag kan hålla med om att upp emot 10 är ganska mycket men håller du dig runt 6 så har du ju en ganska enkel bollflykt därifrån. TrackMan har sin ”nolla” i svingspår från 0 och 2 grader inåt och utåt. Minns jag rätt så har du haft problem med ordentliga hookar ibland och då borde bladpositionen vara ännu mer intressant om spåret är någorlunda konsekvent, så hur var bladet?

Du som är lika golfintresserad som mig vet ju att det finns många duktiga golfare som spelar både draw och fade. Så jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att en fade ger mer kontroll?

Jag förstår problemen du beskriver (ur en teknisk synpunkt) och dem kan absolut bidra till problem i svingen. Men det jag inte riktigt förstår (därav frågorna) är varför en så stor omläggning ska göras. Det blir oftast en intressant diskussion.



Sent from my iPad using Svensktgolfforum
Skriv svar