Driversving

Här snackar vi träning och övningar...
Skendarn

03 jun 2018, 18:35

Har haft problem med drivern ett tag då jag inte är speciellt säker med den. Slicar, hookar och allt möjligt. Har tagit lektioner men glömmer alltid bort att fråga efter det som ställer till det för mig. Vad ska höger arm göra? (om man spelar höger) Ska handen vara rak vid release? Ska jag knycka till den för mer fart? Ska jag tänka mig den som en tennissving? Ska jag tänka mig den som en baseballsving, ska den bara "följa med"?

För mig blir det ofta att jag får till drivern ett tag sen tappar jag "känslan" för vad den undre handen ska göra vilket leder till alla möjliga konstiga slag. Just nu har jag mest problem att bollen flyger för högt och ibland blir det en slice.
I bagen 2018
Driver: Cobra F8+ 10,5 grader
FW3: Taylormade M2 2017
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: Cobra F7
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
joakim.pekkari
Kontakt:

03 jun 2018, 19:37

jag skulle nog säga att högerarmen mest bara ska hänga med i svingen, vänsterarmen är den som kontrollerar det mesta.
Hcp 3,1 Klubb Barsebäck G&CC
Instagram: livingpixels GameBook: joakimpekkari
Egon

27 jun 2018, 21:17

Felet är längre ner... ”Handen” ska inte göra nåt och ju fortare du kan inse det desto bättre kommer det att bli.
Förstå mig rätt.... handen/händerna gör nåt, men det är din aktiva tanke om vad de gör som ställer till det.

Ex.
Raka armar och stela handleder kan inte slå en slice blandat med en hook. Du kan få det ena resultatet men inte det andra.

För att skapa förståelse (awareness på engelska beskriver kanske bättre) så kan man nöta så på rangen och se hur ens kroppsliga release skapar en konsekvent bollbana. Väl där (troligtvis en lätt fade/slice) så kan man addera en wrist-cock/un-cock som rätar ut bollbanan. För vissa funkar det med bara så lite som att ändra bollposition.
Testa... men tricket är att utgå från något känt (en konstant) och inte från något okänt (en variabel) som det du har idag.

Egon
Davva89

08 aug 2018, 20:25

Hade jätte problem med slice på mina driver,hybrid och träklubbor. Tog en lektion och fick då veta att min kropp rör sig inte lika fort som händerna vilket gör att jag kommer in försent med kroppen och lyckas inte trycka igenom slaget. Sen höll jag alldeles för hårt i klubban. Nu håller jag lösare i klubban och börjar alltid min sving med att röra kroppen först och sen klubba, detta resulterar i att jag slår rakar och längre. I början slog jag min träklubba ca 175M men ligger nu runt 190-200M carry. Jag slår ungefär lika långt med träklubba som med drivern vilket gör att jag oftare slår trä nu då den går planare och rullar således längre :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Klubbor
Järn: Callaway X Hot A-5
Järn: Callaway X Hot PRO 4-3
Hybrid: Callaway X Hot PRO 18°
Driver: Callaway Big Bertha Alpha 815 Double Black Diamond
Wedge: Solid Elite 56° Callaway X-series 52°
Niklas

31 aug 2018, 06:52

Skendarn skrev:
03 jun 2018, 18:35
Ska jag tänka mig den som en baseballsving, ska den bara "följa med"?
Ja, enligt mig är detta ett mycket bra sätt att tänka. Och kanske inte bara händerna, utan hela armarna. De få dagar jag slår bra får jag till detta, och det enda jag behöver tänka är att höften startar svingen sen följer resten med.

Prova att svinga några baseball-svingar med golfklubban och prova sedan att slå en boll igen och prova samma sak och se om det hjälper.
Hcp: ~14 Klubb: Kungsängen GK (Golfstar Play All)
Skriv svar