Funderingar eldrivna lättviktsvagnar

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
bengt39
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2019, 09:39

Eldrivna bagvagnar finns det det ett stort utbud av -
Efter den långa heta sommaren känns det som ett bra alternativ som skärper golfen när man koncentrerar energin på rätt saker
Vilka erfarenheter finns? Hur många år håller en sådan vagn vid normal drift säg 50 rundor per år?
Min egen research inför ett köp till våren
http://fatherben.se/wordpress/eldrivna- ... lternativ/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har du kollat in den här lösningen?
https://mygolfspy.com/tested-alphard-go ... -cart-kit/
bengt39
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2019, 09:39

Tack för tipset den är fräck
inte lättviktsklassen
väger 11 kg + vagn 7-8 kg utan hjulaxel för en stabil Clicgearvagn totalt 18 kg förutom golfbagen
Man får en fjärrstyrd vagn för kring 10000 klart alternativ till Stewardvagnen remote
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

bengt39 skrev: 10 jan 2019, 16:27 Tack för tipset den är fräck
inte lättviktsklassen
väger 11 kg + vagn 7-8 kg utan hjulaxel för en stabil Clicgearvagn totalt 18 kg förutom golfbagen
Man får en fjärrstyrd vagn för kring 10000 klart alternativ till Stewardvagnen remote
Men vikten spelar väl inte så stor roll, vagnen rullar ju av sig själv så att säga?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sicken jämförelse du gjort på din blogg! Har tyvärr inte någon erfarenhet i ämnet.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
bengt39
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2019, 09:39

[/quote]Men vikten spelar väl inte så stor roll, vagnen rullar ju av sig själv så att säga?
[/quote]
Visst är det så.
Ekipaget vagn med bag med denna lösning väger 40-70% mer än en lättviktslösning för vagn ( upp till 70% vid en bagvikt på 10 kg)
Generellt är det enklare att logistiskt hantera lättare ekipage både när de fungerar och kanske ibland krånglar.
Segmentet lättare el- golfvagnar är dyrare men har mer genomtänkta tekniska lösningar utan plast och "lull-lull" och därmed sannolikt avsevärt längre teknisk livslängd
genom sin lätthet ,enkelhet och höga tekniknivå. Jag tror efter att ha läst många reviews att dyra tyska lättviktsvagnar har minst dubbelt så lång teknisk livslängd som de engelska och amerikanska standardvagnarna som dessutom väger mycket mer.
bengt39
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2019, 09:39

JohanAdministratör skrev: 11 jan 2019, 10:38 Sicken jämförelse du gjort på din blogg! Har tyvärr inte någon erfarenhet i ämnet.
Tack
Försöker få Svensk Golf att intressera sig för ämnet De tror fortfarande att det bara är halvlytta seniorer som kör tunga eldrivna golfvagnar med blybatterier uppenbarligen Den tekniska utvecklingen går raskt framåt. Det är ett utmärkt hjälpmedel för alla golfare att få en bra score och hålla ihop spelet mot slutet av rundan utan att behöva använda golfbil för att hushålla med energin Lätt att tappa focus nu när medeltemperaturen stiger rejält på sommaren .
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

På min hemmaklubb så har vi en H30-landslagsspelare. Han har använt elvagn hela säsongen på H30-touren och på klubbens egna elit-tour.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skendarn
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 jun 2017, 13:51

Tror ni är något på spåren. Rundorna i under sommaren när jag hade golfbil blev riktiga drömrundor medan rundorna då man fick slita med bagen i 30+ blev kämparrundor.
I bagen 2020
Driver: Cobra F9
FW3: Cobra F9
FW5: Callaway Rogue
H4: Cobra F7 22 grader
5-PW: TaylorMade P790
Wedgar: 50, 54, 58 Callaway MD4
Putter: Scotty Cameron Futura 6M
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Elvagnar är relativt vanligt hos junisar i andra länder än Sverige och jag vet att det finns dem juniorerna som använder det även i Sverige. Jag håller med om att det är alldeles underbart, problemet har väl länge dock varit att de är relativt dyra och det börjar ju äntligen förändras.
Skriv svar