Sandstream - Mannen, myten, fiaskot!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 28 okt 2019, 11:49 Ouch... Testar ditt råd vid nästa tillfälle, jag är fullständigt prestigelös gällande puttning!
Det som funkar ÄR rätt! ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Var på Dormy i går för att köpa lite handskar och kunde inte låta bli att testa Mizuno MP 20 MMC i Trackman.
Blev inte så mycket till klubbtest eftersom jag noterade vilken sjuk out to in sving jag har.

8-9 grader out to in med ett blad som var öppet 4-5 grader!!!
Har av någon anledning alltid trott att min fade/slice med de lite längre klubborna berott på att bladet varit öppet, vilket delvis stämmer, men det stor problemet är svingspåret.

Försökte verkligen överdriva för att få ner siffran till 0 men det var nästan helt omöjligt.
Fick lite tips av en Dormy-kille och det blev genast bättre men långt ifrån bra. Fortfarande out to in men närmare 0 (vilket med öppet blad inte blir så mycket bättre).

Får väl acceptera att jag är en typisk over the top svingare och försöka omvandla det till en in to out.
Ett av mina största problem är drivern och ovan ger ju en ganska logisk förklaring till mina slice-problem och hook-problem.
De senare är nog ett resultat av att jag försöker förhindra slicen genom att stänga bladet aggressivt och då blir det en hook.

Har spenderat lite tid med att kolla videos med övningar så förhoppningsvis kan problemet var löst inom kort.
Ni vet så där som man alltid tror att man löser allt efter att ha sett en video :lol:
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Sandstream skrev: 29 okt 2019, 11:03 Var på Dormy i går för att köpa lite handskar och kunde inte låta bli att testa Mizuno MP 20 MMC i Trackman.
Blev inte så mycket till klubbtest eftersom jag noterade vilken sjuk out to in sving jag har.

8-9 grader out to in med ett blad som var öppet 4-5 grader!!!
Har av någon anledning alltid trott att min fade/slice med de lite längre klubborna berott på att bladet varit öppet, vilket delvis stämmer, men det stor problemet är svingspåret.

Försökte verkligen överdriva för att få ner siffran till 0 men det var nästan helt omöjligt.
Fick lite tips av en Dormy-kille och det blev genast bättre men långt ifrån bra. Fortfarande out to in men närmare 0 (vilket med öppet blad inte blir så mycket bättre).

Får väl acceptera att jag är en typisk over the top svingare och försöka omvandla det till en in to out.
Ett av mina största problem är drivern och ovan ger ju en ganska logisk förklaring till mina slice-problem och hook-problem.
De senare är nog ett resultat av att jag försöker förhindra slicen genom att stänga bladet aggressivt och då blir det en hook.

Har spenderat lite tid med att kolla videos med övningar så förhoppningsvis kan problemet var löst inom kort.
Ni vet så där som man alltid tror att man löser allt efter att ha sett en video :lol:
Har du sett denna? tycker den ser intressant ut för att få bort "over the top" sving
https://www.youtube.com/watch?v=w2-RqkLABVw
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MacTS skrev: 29 okt 2019, 15:17Har du sett denna? tycker den ser intressant ut för att få bort "over the top" sving
https://www.youtube.com/watch?v=w2-RqkLABVw
Är tyvärr beroende av Marks videos så jag har sett den tidigare men nu har jag sett den igen :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 29 okt 2019, 11:03 Var på Dormy i går för att köpa lite handskar och kunde inte låta bli att testa Mizuno MP 20 MMC i Trackman.
Blev inte så mycket till klubbtest eftersom jag noterade vilken sjuk out to in sving jag har.

8-9 grader out to in med ett blad som var öppet 4-5 grader!!!
Har av någon anledning alltid trott att min fade/slice med de lite längre klubborna berott på att bladet varit öppet, vilket delvis stämmer, men det stor problemet är svingspåret.

Försökte verkligen överdriva för att få ner siffran till 0 men det var nästan helt omöjligt.
Fick lite tips av en Dormy-kille och det blev genast bättre men långt ifrån bra. Fortfarande out to in men närmare 0 (vilket med öppet blad inte blir så mycket bättre).

Får väl acceptera att jag är en typisk over the top svingare och försöka omvandla det till en in to out.
Ett av mina största problem är drivern och ovan ger ju en ganska logisk förklaring till mina slice-problem och hook-problem.
De senare är nog ett resultat av att jag försöker förhindra slicen genom att stänga bladet aggressivt och då blir det en hook.

Har spenderat lite tid med att kolla videos med övningar så förhoppningsvis kan problemet var löst inom kort.
Ni vet så där som man alltid tror att man löser allt efter att ha sett en video :lol:
8-9 är inte så farligt, jag har träffat golfar med mer än det dubbla ;)
Finns massor av goda tips där ute för att få bort en over the top men en sak som oftast glöms bort är baksvingen, en översving, alltså kroppens rörelse och inte klubban, innebär ofta att du måste använda armarna för att skapa någon kraft alls och att starta med höften blir omöjligt.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 30 okt 2019, 12:188-9 är inte så farligt, jag har träffat golfar med mer än det dubbla ;)
Finns massor av goda tips där ute för att få bort en over the top men en sak som oftast glöms bort är baksvingen, en översving, alltså kroppens rörelse och inte klubban, innebär ofta att du måste använda armarna för att skapa någon kraft alls och att starta med höften blir omöjligt.
Jag är alltså inte värst! :lol:

Ska försöka mig på lite ändringar i helgen så får vi se om det blir bättre.
MacTS
Inlägg: 146
Blev medlem: 24 aug 2016, 08:48

Sandstream skrev:
MacTS skrev: 29 okt 2019, 15:17Har du sett denna? tycker den ser intressant ut för att få bort "over the top" sving
https://www.youtube.com/watch?v=w2-RqkLABVw
Är tyvärr beroende av Marks videos så jag har sett den tidigare men nu har jag sett den igen :)
Jo det beroendet har jag ocksåBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//Mac

I bagen:
Cobra F9 speedback driver (9 degree)
Taylormade M1 HL 3FW
Wilson FG M3 3 hybrid
Titleist 915H 4 hybrid
Cobra FlyZ+ 6-GW
Cleveland CBX 54, 58
Ping Anser 4 putter
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 25 okt 2019, 11:37 Lås armarna mot överkroppen, stå stil med höft/ben och låt armarna pendla lika långt fram som bak! :)
Testat!
Undrar fanimig om det inte kändes ganska bra, främst att det blev lite mer konsekvent i längd :roll:
Detta kommer att testas mer, och det kanske är räddningen!
Mer om detta kommer, tack så länge!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Köp planemate kompis! gör viral succe och använder Rory den måste det va THE SHIT! https://www.youtube.com/watch?v=MAOAh6lUQQ8

den här övningen är sjukt lätt att applicera och får resultat direkt. lovar en halvering minst! och du kommer slå upp på bollen för jag antar du är ganska brant och får mycket spinn?
adressera drivern 20 cm bakom bollen (klubban pekar höger) låt höft och axlar följa knoppen på drivern.
ps ha kvar vikten på höger häl. kom in till dormy arninge kan jag visa om du vill :)
hittar ej övningen på youtube.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

DormyarningeKent skrev: 06 nov 2019, 19:45 Köp planemate kompis! gör viral succe och använder Rory den måste det va THE SHIT! https://www.youtube.com/watch?v=MAOAh6lUQQ8

den här övningen är sjukt lätt att applicera och får resultat direkt. lovar en halvering minst! och du kommer slå upp på bollen för jag antar du är ganska brant och får mycket spinn?
adressera drivern 20 cm bakom bollen (klubban pekar höger) låt höft och axlar följa knoppen på drivern.
ps ha kvar vikten på höger häl. kom in till dormy arninge kan jag visa om du vill :)
hittar ej övningen på youtube.
Kräks lite i munnen varje gång jag ser en sån där pryl! :lol:
Skriv svar