Feta grepp på putter?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Ok så jag har funderat på detta en tid nu och tänkte jag kollar vad alla smarta här på Svensktgolfforum säger! :)

Vad ger det att ha ett fett grepp på sin putter? Vilka fördelar ska det skapa för mig som golfspelare?

Jag är väldigt nyfiken på detta för jag är en väldigt traditionell puttare, använder helst en Ping Anser-liknande (den från 90-talet) putter för att den passar bäst min stil när jag puttar. Jag testade t ex en Odessey 2-ball när dom kom och även om den var bra så puttade jag sämre med den på grund av att den inte riktigt går att styra om när man puttar.

Så jag är lite nyfiken på just detta med feta grepp och vad det ska kunna ge mig?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Ett tjockare grepp ger mindre möjlighet till rörelser i handled och underarmar. Men du tappar istället kontrollen och längdkänslan.

Så väldigt slarvigt kan man säga att
Tjockt grepp gör det enklare att slå putten rakt.
Men längdkänslan försvinner totalt.

Smalare grepp ger större rörlighet och möjlighet till att rotera klubbhuvudet.

Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
carlphilip.a
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 nov 2018, 21:35

stevvee skrev:Ett tjockare grepp ger mindre möjlighet till rörelser i handled och underarmar. Men du tappar istället kontrollen och längdkänslan.

Så väldigt slarvigt kan man säga att
Tjockt grepp gör det enklare att slå putten rakt.
Men längdkänslan försvinner totalt.

Smalare grepp ger större rörlighet och möjlighet till att rotera klubbhuvudet.
Visst du tappar lite känsla men den går att få tillbaka med träning

Samma sak med kontroll och längdkänsla

Det som händer är att du får ett nytt grepp som du inte är van vid
Ju mer du tränar och spelar desto mer lär du dig och tillslut hittar du tillbaka allt

Spelar själv med tjocka grepp och har inga problem med kontroll eller längdkänsla
Driver/Driving Iron: Cobra Utility 2a 17.5*
Fairwaywood/hybrid: G410 hybrid 19*
Järn: Cobra MB 7-PW CB 4-6
Wedge: Titleist SM8 Jet Black 52, 56, 60
Putter: Bettinardi Armlock
Boll: Bridgestone Tour B XS
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev: 07 feb 2020, 22:10 Ett tjockare grepp ger mindre möjlighet till rörelser i handled och underarmar. Men du tappar istället kontrollen och längdkänslan.

Så väldigt slarvigt kan man säga att
Tjockt grepp gör det enklare att slå putten rakt.
Men längdkänslan försvinner totalt.

Smalare grepp ger större rörlighet och möjlighet till att rotera klubbhuvudet.
Håller med!
Allt som du skriver stämmer men likväl finns det en liten teknisk avvägning att göra. Möjligen är det lite överkurs ... men jag har faktiskt märkt att ”sanningen” du ger/jag håller med om... kan få motsatt effekt.

Genomgående för det grepp du tar är att det bör följa nån ”new age-benämnd” linje i mitten av handflatan. Genom att fixera puttergreppet så att det blir en rät linje från underarmar till skaft så är man hemma.

Ovanstående funkar oavsett grepptjocklek men ett tunnare grepp medger lättare att man tar ett (felaktigt) grepp ute i fingrarna. Tjockare ger nästan aut. ett grepp mitt i händerna.
Så långt allt gott ... fat is the way to go... men det finns mer.
Om greppet är för tjockt eller opassande för spelaren så kan fingrarna på greppet ge en oönskad effekt. Fingrarna kan bli som tentakler och därmed styra om rotationen till något överdrivet/okontrollerat.

OT.
Grundkonceptet med feta grepp är egentligen ”two thumbs” dvs. Att det finns plats för händer/tummar bredvid varandra ist.f över/under. Axlarna hamnar då på samma höjd vilket ger att man slipper kompensera för öppet/stängt. Det hjälper i sin tur siktet/starta bollen på läst linje. Stenson kör en modernare variant med sitt Carson-grepp.

Slutsats/Analys:
För mina händer passar ett pistol 1.0 bäst. Gamla ping-grepp är super. Feta grepp passar mig inte. Jag har en räcka kompisar som är alla möjliga varianter avs. vilka grepp som passar så den lite tråkiga slutsatsen är att inget grepp (taget eller på puttern) är direkt fel.
Enda riktiga sättet är att göra en putter-fitting hos någon som saluför allt möjligt i putter/grepp-väg.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jag provade ett riktigt tjockt grepp för ett par år sedan men känslan försvann.
Nu har jag ett SuperStroke Pistol GTR 1.0.

En sak jag funderat på är om ett tjockare grepp med större diameter medför mer vridning av putterhuvudet med en mindre rörelse?
(Tänk stor ratt vs liten ratt på en bil)
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Sandstream skrev: 19 feb 2020, 11:02 Jag provade ett riktigt tjockt grepp för ett par år sedan men känslan försvann.
Nu har jag ett SuperStroke Pistol GTR 1.0.

En sak jag funderat på är om ett tjockare grepp med större diameter medför mer vridning av putterhuvudet med en mindre rörelse?
(Tänk stor ratt vs liten ratt på en bil)
Borde det inte vara tvärt om? Mindre risk för vridning pga smalare grepp borde göra det lättare att vrida händerna eller tänker jag fel?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

e-Fredde skrev: 19 feb 2020, 11:39Borde det inte vara tvärt om? Mindre risk för vridning pga smalare grepp borde göra det lättare att vrida händerna eller tänker jag fel?
Någon av oss tänker fel! :D
Skriv svar