Enkla sätt att snabba upp spelet!

Här snackar vi allmänt om golf...
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Gör om out-regeln. Droppa inom en klubblängd istället. Slipper massor med provisoriska bollar etc etc.
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

svalle skrev: 13 jul 2020, 05:06 Gör om out-regeln. Droppa inom en klubblängd istället. Slipper massor med provisoriska bollar etc etc.
Tycker outregeln ska vara kvar. Skapar nerv i spelet. Däremot borde det vara 5 pliktslag om man letar efter en boll som är 100% out och det finns folk bakom
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svalle skrev: 13 jul 2020, 05:06 Gör om out-regeln. Droppa inom en klubblängd istället. Slipper massor med provisoriska bollar etc etc.
Den regeln finns redan, dock lite annorlunda utformad (2 slags plikt och dropp på fairway).
Är en lokalregel och jag vet ingen klubb i Sverige som använder den.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

golfrocken skrev: 29 jun 2020, 18:13 Allt detta ska man ju få lära sig i grönt-kort kurserna?
Kursen är mil från vad den var för 30 år sedan vilket märks tydligt när man är ute och spelar.

Ta bara en sån enkel sak som att lämna bag/vagn väl synlig från tee när man går in och letar efter en boll eller står skymt.
Eller att man inte bestämmer själv när bollen får göras rent.
Eller att man inte får bryta av grenar eller trampa ner gräs för att få ett bättre läge.
Eller vart man ska ställa vagnen/bilen vid green.
Eller att det kan vara läge att släppa igenom fyrbollen bakom när de får vänta på varje tee och det är två hål tomma framför.
Eller att två tvåbollar bakom en fyrboll bör gå ihop istället för att förvänta sig att släppas igenom av fyrbollen framför.

Funderar på att skriva en bok :lol:
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Sandstream skrev: 13 jul 2020, 08:36
golfrocken skrev: 29 jun 2020, 18:13 Allt detta ska man ju få lära sig i grönt-kort kurserna?
Kursen är mil från vad den var för 30 år sedan vilket märks tydligt när man är ute och spelar.

Ta bara en sån enkel sak som att lämna bag/vagn väl synlig från tee när man går in och letar efter en boll eller står skymt.
Eller att man inte bestämmer själv när bollen får göras rent.
Eller att man inte får bryta av grenar eller trampa ner gräs för att få ett bättre läge.
Eller vart man ska ställa vagnen/bilen vid green.
Eller att det kan vara läge att släppa igenom fyrbollen bakom när de får vänta på varje tee och det är två hål tomma framför.
Eller att två tvåbollar bakom en fyrboll bör gå ihop istället för att förvänta sig att släppas igenom av fyrbollen framför.

Funderar på att skriva en bok :lol:

Håller med. Golfen i Sverige är påväg mot total katastrof, allt detta för att jaga så många nya medlemmar som möjligt. Jag har spelat golf i 20 år och jag tror tyvärr inte jag kommer spela om 20 år om det fortsätter såhär. Jag har inget emot nybörjare på banan men man måste lära sig hur man uppför sig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Harry skrev: 13 jul 2020, 09:09Håller med. Golfen i Sverige är påväg mot total katastrof, allt detta för att jaga så många nya medlemmar som möjligt. Jag har spelat golf i 20 år och jag tror tyvärr inte jag kommer spela om 20 år om det fortsätter såhär. Jag har inget emot nybörjare på banan men man måste lära sig hur man uppför sig.
Sånt här går i vågor i de flesta branscher men tar man inte hand om sin målgrupp, de som stadigt genererar inkomster, är man ute på djupt vatten.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Visst har det blivit lättare att få sitt gröna kort och gudarna vet att processen är långt ifrån perfekt. Jag har däremot sett siffror (ska se om jag kan leta upp dem exakta) på att snittet för året är att typ 5% av alla rundor som spelas är med spelare som tagit grönt kort de senaste tre åren.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Sandstream skrev: 13 jul 2020, 08:36
golfrocken skrev: 29 jun 2020, 18:13 Allt detta ska man ju få lära sig i grönt-kort kurserna?
Kursen är mil från vad den var för 30 år sedan vilket märks tydligt när man är ute och spelar.

Ta bara en sån enkel sak som att lämna bag/vagn väl synlig från tee när man går in och letar efter en boll eller står skymt.
Eller att man inte bestämmer själv när bollen får göras rent.
Eller att man inte får bryta av grenar eller trampa ner gräs för att få ett bättre läge.
Eller vart man ska ställa vagnen/bilen vid green.
Eller att det kan vara läge att släppa igenom fyrbollen bakom när de får vänta på varje tee och det är två hål tomma framför.
Eller att två tvåbollar bakom en fyrboll bör gå ihop istället för att förvänta sig att släppas igenom av fyrbollen framför.

Funderar på att skriva en bok :lol:
Och att golf inte spelas i jeans och kepsjäveln ska av inne i klubbhuset :twisted:
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svalle skrev: 13 jul 2020, 15:45
Och att golf inte spelas i jeans och kepsjäveln ska av inne i klubbhuset :twisted:
Vart i golfens regler eller rekommenderat vett och etikett står det förstnämnda? :roll:
golfrocken
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 jun 2020, 17:50

Sandstream skrev: 13 jul 2020, 08:36 [quote=golfrocken post_id=33986 time=<a href="tel:1593450819">1593450819</a> user_id=2880]
Allt detta ska man ju få lära sig i grönt-kort kurserna?
Kursen är mil från vad den var för 30 år sedan vilket märks tydligt när man är ute och spelar.

Ta bara en sån enkel sak som att lämna bag/vagn väl synlig från tee när man går in och letar efter en boll eller står skymt.
Eller att man inte bestämmer själv när bollen får göras rent.
Eller att man inte får bryta av grenar eller trampa ner gräs för att få ett bättre läge.
Eller vart man ska ställa vagnen/bilen vid green.
Eller att det kan vara läge att släppa igenom fyrbollen bakom när de får vänta på varje tee och det är två hål tomma framför.
Eller att två tvåbollar bakom en fyrboll bör gå ihop istället för att förvänta sig att släppas igenom av fyrbollen framför.

Funderar på att skriva en bok :lol:
[/quote]


Många vill ha ett bättre läge men inte sänka sig för då blir det färre extraslag🧐

Ja det är det som är lite synd, känns som att grunderna för effektivt spel skippas helt i dagens gröntkort-kurs? När jag själv tog grönt kort i slutet av 90-talet var det kanske lite väl hårt men att mötas på mitten hade kanske varit en bra lösning.

Två regler som borde förbjudas under sällskapsrundor för att snabba på spelet är:

1. Bästa score slår ut först nästa hål
2. Spelare som ligger längst ifrån flaggan ska slå.


Just därför tycker jag inte att plocka ur flaggan är boven till långsamt spel:) Tycker regeln att flaggan får vara i är väldigt bra men personligen har jag den gärna ur på korta puttar.

Men det är ju alltid kul att spela golf🥳
Skriv svar