Hur många varv har du & ska du spela 2023?

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

långryggen skrev: 02 maj 2023, 12:52
Egon skrev: 02 maj 2023, 11:46
Niklas skrev: 02 maj 2023, 09:35 Två varv bara. Aldrig spelat så här lite när man väl kommit in i maj. Det här är den sämsta våren jag kan minnas överhuvudtaget. Blir rejält bitter och sur nu faktiskt. Så trött på att bo för nära polcirkeln. Men så här uselt och kallt brukar det ändå inte vara. Måste spela en gång i veckan bara för mitt humörs skull. Helst 3 ggr i veckan.
Naturligtvis synd om er men egentligen så har det väl bara varit en vår modell gamla tider.
Skåne spelbart sen februari, skarven mars april för blekinge och södra Småland/Halland.

Nu väntar vi bara in sommarvärme … så det kan börja växa ordentligt. Greenerna är (på en bonnallubb i södra Småland) trots årstiden jämna med 8ish på stimpen. Helt ok dvs. ungefär där när man börjar få nytta av att man kan putta. Så j-a skönt att tjäna 4-5 slag mot ”fältet” igen.

Egon
jag önskar verkligen att jag kunde säga den där sista meningen... Men skam den som ger sig, övning ger färdighet, och nu med en för året ny putter med ett svinskönt grepp (https://g-rip.com/g-rip-fl-1/)har jag duktig övertro på min puttning, igen...
Allt beror så klart på vilket ”fält” man jämför med.
Kompisen på jobbet har typ hcp.13, slår längre men snedare än mig. På en allmänt kass rond med 4-5 Gir så snittar han 34 puttar mot mina 28.

Jag tar alltså in slag på puttningen men statistiken är lite missvisande. Jag missar bättre och mina chippar/puttar utifrån står nog för hälften av de slagen jag tjänar.

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 02 maj 2023, 15:08
Allt beror så klart på vilket ”fält” man jämför med.
Kompisen på jobbet har typ hcp.13, slår längre men snedare än mig. På en allmänt kass rond med 4-5 Gir så snittar han 34 puttar mot mina 28.

Jag tar alltså in slag på puttningen men statistiken är lite missvisande. Jag missar bättre och mina chippar/puttar utifrån står nog för hälften av de slagen jag tjänar.

Egon
Så är det förstås, men jag kan nog nästan drista mig till att jag behöver komma HÖGT upp i hcp segmentet för att jag ska tjäna mot något fält ändå tyvärr ;)
Kollar jag i GGB statistik som jag lägger in det mesta i så har jag i SNITT, 37 puttar. Med ett hcp på 8,2.
Några exempel från förra året:
76 bto, 34 puttar (en treputt)
76 bto, 32 puttar (en treputt)
79 bto, 33 puttar (två treputtar)
81 bto, 37 puttar (fyra treputtar)
75 bto, (en tee fram, bara järn) 32 puttar (en treputt)

Så min amatördiagnos är att så snart jag puttar bra så blir scoren bra. Sen ska väl inspelen vara bättre för att putta bättre, och wedgearna känns bättre och bättre så även där finns det förhoppningar.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

långryggen skrev: 03 maj 2023, 07:21
Egon skrev: 02 maj 2023, 15:08
Allt beror så klart på vilket ”fält” man jämför med.
Kompisen på jobbet har typ hcp.13, slår längre men snedare än mig. På en allmänt kass rond med 4-5 Gir så snittar han 34 puttar mot mina 28.

Jag tar alltså in slag på puttningen men statistiken är lite missvisande. Jag missar bättre och mina chippar/puttar utifrån står nog för hälften av de slagen jag tjänar.

Egon
Så är det förstås, men jag kan nog nästan drista mig till att jag behöver komma HÖGT upp i hcp segmentet för att jag ska tjäna mot något fält ändå tyvärr ;)
Kollar jag i GGB statistik som jag lägger in det mesta i så har jag i SNITT, 37 puttar. Med ett hcp på 8,2.
Några exempel från förra året:
76 bto, 34 puttar (en treputt)
76 bto, 32 puttar (en treputt)
79 bto, 33 puttar (två treputtar)
81 bto, 37 puttar (fyra treputtar)
75 bto, (en tee fram, bara järn) 32 puttar (en treputt)

Så min amatördiagnos är att så snart jag puttar bra så blir scoren bra. Sen ska väl inspelen vara bättre för att putta bättre, och wedgearna känns bättre och bättre så även där finns det förhoppningar.
Jag tycker puttstatistik är intressant för ibland kan det bli missvisande. Inte i antalet puttar men hur bra puttare man är. Jag menar proximity-to-the-hole och GIR påverkar ju den statistiken mer än att putta bra skulle jag säga. Särskilt på en normal svensk green som knappast rullar jämnt. Går att ha superfå puttar om man missar varenda green. Det var någon Open Webb Simpson hade typ 24 puttar första rundan, men det var inte så bra GIR procent har jag för mig. Så kanske få puttar visar hur bra man är på att chippa. Men 34 puttar på 4-5 GIR som Egons kompis är ju inte bra. Däremot om man ligger på 9 GIR tycker jag nog det är iaf OK. Gillar som långryggen gör att räkna antalet treputtar, känns som ger en bättre bild.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Niklas skrev: 03 maj 2023, 08:45
långryggen skrev: 03 maj 2023, 07:21
Egon skrev: 02 maj 2023, 15:08
Allt beror så klart på vilket ”fält” man jämför med.
Kompisen på jobbet har typ hcp.13, slår längre men snedare än mig. På en allmänt kass rond med 4-5 Gir så snittar han 34 puttar mot mina 28.

Jag tar alltså in slag på puttningen men statistiken är lite missvisande. Jag missar bättre och mina chippar/puttar utifrån står nog för hälften av de slagen jag tjänar.

Egon
Så är det förstås, men jag kan nog nästan drista mig till att jag behöver komma HÖGT upp i hcp segmentet för att jag ska tjäna mot något fält ändå tyvärr ;)
Kollar jag i GGB statistik som jag lägger in det mesta i så har jag i SNITT, 37 puttar. Med ett hcp på 8,2.
Några exempel från förra året:
76 bto, 34 puttar (en treputt)
76 bto, 32 puttar (en treputt)
79 bto, 33 puttar (två treputtar)
81 bto, 37 puttar (fyra treputtar)
75 bto, (en tee fram, bara järn) 32 puttar (en treputt)

Så min amatördiagnos är att så snart jag puttar bra så blir scoren bra. Sen ska väl inspelen vara bättre för att putta bättre, och wedgearna känns bättre och bättre så även där finns det förhoppningar.
Jag tycker puttstatistik är intressant för ibland kan det bli missvisande. Inte i antalet puttar men hur bra puttare man är. Jag menar proximity-to-the-hole och GIR påverkar ju den statistiken mer än att putta bra skulle jag säga. Särskilt på en normal svensk green som knappast rullar jämnt. Går att ha superfå puttar om man missar varenda green. Det var någon Open Webb Simpson hade typ 24 puttar första rundan, men det var inte så bra GIR procent har jag för mig. Så kanske få puttar visar hur bra man är på att chippa. Men 34 puttar på 4-5 GIR som Egons kompis är ju inte bra. Däremot om man ligger på 9 GIR tycker jag nog det är iaf OK. Gillar som långryggen gör att räkna antalet treputtar, känns som ger en bättre bild.
Allt är naturligtvis relativt men du har fått med de flesta poängerna.

För mig.
2-putt är ok men rundor med få GiR så räcker inte det för att hålla min standard.
Chip-1putt behöver jag ha på 50% minst.

Har jag 9 Gir så spelar jag runt par. Den som då kan räkna förstår att fler Gir borde ge ronder under par. Den enkla matematiken fungerar tyvärr inte på golf. ;)

Strategimässigt kan man också tycka… träffa fler greener då för fan gubbe! Man se det går inte för ibland är det för långa inspel för att kunna räkna med Gir.
- Meh, slå lite längre då eller öva på längre inspel.
Absolut… den träningstiden lägger jag gärna ner när jag sagt upp mig, sålt hus, käring och gjort ungarna arvlösa. Då köper jag en husvagn och parkerar den på på klubben. ;)

Egon
långryggen
Inlägg: 915
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Egon skrev: 03 maj 2023, 11:37
Niklas skrev: 03 maj 2023, 08:45
långryggen skrev: 03 maj 2023, 07:21
Så är det förstås, men jag kan nog nästan drista mig till att jag behöver komma HÖGT upp i hcp segmentet för att jag ska tjäna mot något fält ändå tyvärr ;)
Kollar jag i GGB statistik som jag lägger in det mesta i så har jag i SNITT, 37 puttar. Med ett hcp på 8,2.
Några exempel från förra året:
76 bto, 34 puttar (en treputt)
76 bto, 32 puttar (en treputt)
79 bto, 33 puttar (två treputtar)
81 bto, 37 puttar (fyra treputtar)
75 bto, (en tee fram, bara järn) 32 puttar (en treputt)

Så min amatördiagnos är att så snart jag puttar bra så blir scoren bra. Sen ska väl inspelen vara bättre för att putta bättre, och wedgearna känns bättre och bättre så även där finns det förhoppningar.
Jag tycker puttstatistik är intressant för ibland kan det bli missvisande. Inte i antalet puttar men hur bra puttare man är. Jag menar proximity-to-the-hole och GIR påverkar ju den statistiken mer än att putta bra skulle jag säga. Särskilt på en normal svensk green som knappast rullar jämnt. Går att ha superfå puttar om man missar varenda green. Det var någon Open Webb Simpson hade typ 24 puttar första rundan, men det var inte så bra GIR procent har jag för mig. Så kanske få puttar visar hur bra man är på att chippa. Men 34 puttar på 4-5 GIR som Egons kompis är ju inte bra. Däremot om man ligger på 9 GIR tycker jag nog det är iaf OK. Gillar som långryggen gör att räkna antalet treputtar, känns som ger en bättre bild.
Allt är naturligtvis relativt men du har fått med de flesta poängerna.

För mig.
2-putt är ok men rundor med få GiR så räcker inte det för att hålla min standard.
Chip-1putt behöver jag ha på 50% minst.

Har jag 9 Gir så spelar jag runt par. Den som då kan räkna förstår att fler Gir borde ge ronder under par. Den enkla matematiken fungerar tyvärr inte på golf. ;)

Strategimässigt kan man också tycka… träffa fler greener då för fan gubbe! Man se det går inte för ibland är det för långa inspel för att kunna räkna med Gir.
- Meh, slå lite längre då eller öva på längre inspel.
Absolut… den träningstiden lägger jag gärna ner när jag sagt upp mig, sålt hus, käring och gjort ungarna arvlösa. Då köper jag en husvagn och parkerar den på på klubben. ;)

Egon
En sak ska jag vara klar med, och det är ju att jag (har börjat) inser att jag inte kommer att sätta alla förstaputtar, men jag måste minimera och bli så bra att jag åtminstone kommer så nära att jag inte missar andra. Och sällan är jag missnöjd med en tvåputt.

Vad kräver jag då, knappast något, men man "måste" sätta allt under metern.
1-3m: då måste man sätta en och annan, men ALDRIG treputta.
4-5m: kanske sätta nån, "alltid" tvåputta.
6-10m: aldrig räkna med att någon sitter, men alltid ligga inom halvmetern.
+10m, då pratar vi om att man måste ta höjd för att bara komma hyggligt nära, sen är det ju beroende på greenen. Rakt, på skrå, mkt onduleringar mm. Jag kan ställa mig vid en putt och nästan känna att jag är ganska nöjd med en treputt. Säkert feltänkt, men putten blir lite som ett lotteri om man inte kan slå den absolut exakt.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar