Titleist T150 Custom Fitting

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hej forumiter! Som vissa kanske vet är jag sponsrad av TItleist och har fått möjligheten att stoppa det senaste i bagen under ett par år nu.
Nu var det dags att testa ut nya Titleist T150.

Så här skriver Titleist på sin hemsida, T150 är allt som spelare älskar med T100 och så mycket mer. Den smidda känslan och exakta bollbanan – med två grader starkare loft – ger enastående finess och kontroll medan en finjusterad Muscle Channel och uppdaterad form ger bättre känsla, mer förlåtande egenskaper och bättre självförtroende.
- Efter utprovningen måste jag säga att spelbarhetenjämförd med T100 som jag har i bagen är densamma. Jag spelar en draw och att få till skruven på liknande sätt som med T100 var inga konstigheter. Så finess och kontroll bockas verkligen av.
En finjusterad Muscle Channel som ger bättre känsla? Jajamän, jag måste säga att bollträffen som satt mitt i bladet på T150 var skönare än den med nuvarande T100. Jag har inte känt en sådan skön känsla sedan jag slog Mizunos MP5 för första gången många år sedan. Så känslan bockas verkligen av också.

Bild

Formen
T150 är lite tjockare i topplinjen än T100 så den är mer chunky men efter att ha slagit den i 30 minuter var det inget jag tänkte på längre.
Bild

T150 Loft
Här pratar vi två grader starkare än på T100, så vi har från J3 - PW 19° 22° 25° 28° 32° 36° 40° 44°.
Det ska bli kul att se hur det här kommer påverka mitt spel, jag har idag inte tyckt att jag behöver slå längre med järnen men jag tror inte det kommer skada att få ut någon meter mer. Snarare kan det komma att vara med bekvämt att slå J8 istället för J7 i vissa lägen, eller PW istället för J9.

Skaft
Jag och Tommy Walter som gör utprovningarna här i Stockholmstrakten gick igenom de flesta skaften som erbjöds. Klassiska Dynamic Golf, Project X, AMT-serien, Nippon Modus i olika varianter testades. Vissa gynnade mig absolut inte, det var de lite tyngre hårdare skaften. Några skaft fick jag inte riktigt rätt känsla med, ibland kände jag att det var för stumt i svingen och ibland lite för svajigt. Vi landade i att jag fortsätter mer samma skaft som jag har idag men jag valde en svart finish på skaften. AMT White beskrivs så här, AMT Tour White is a tour-weighted option that features the lowest trajectory and spin in the AMT range och för mig passar det bra då jag tenderar att slå bollen högt ibland.

Ställ gärna frågor om utprovningen här i tråden!
Jag filmade en del som jag kommer lägga upp på Instagram.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

IMG_1848.JPG
IMG_1848.JPG (249.1 KiB) Visad 1587 gånger
Från dagens session…



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Har du spelat nått AP2 från Titleist tidigare, om hur är T150 jämfört Ap2?
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sohlberg skrev:Har du spelat nått AP2 från Titleist tidigare, om hur är T150 jämfört Ap2?
Yes jag har haft AP2 och AP3 innan och det här är väl en mix av dem två. Men mycket skönare att slå. Det är mycket mer smidd känsla än tidigare varianter. Det är nog starkare loft också så du lär slå lite länge.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

JohanAdministratör skrev: 19 aug 2023, 16:41
Sohlberg skrev:Har du spelat nått AP2 från Titleist tidigare, om hur är T150 jämfört Ap2?
Yes jag har haft AP2 och AP3 innan och det här är väl en mix av dem två. Men mycket skönare att slå. Det är mycket mer smidd känsla än tidigare varianter. Det är nog starkare loft också så du lär slå lite länge.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum


👍🏼 tack för infon
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Om jag förstått rätt, bara sett/slagit T100/S, så snackar vi samma-ish blad i mid-size dvs betydligt kortare än Ap2!?

Amt white är det närmaste man kan komma ett DG som steppats avs. vikt utan att tappa sitt DNA.
Så lätt som 106g (gissar att du har S300) var en omöjlighet förr och även om div. klubbmakare var inne på moi så nådde de inte så lågt. Fullvikt på wedge/J9 har aldrig varit neg. även för en hacker.

Själv köpte jag nyss grisen i säcken (apex 21 pro) med 95g grafit i stiff. Helt fucking fel profil på det skaftet och eftersom Reg. landade 10g till lättare så var vikt-valet inte fel men profilen adderade tyvärr hacker-lätthet som inte gick att få bort. Jag la på 8g blytejp och det gick ändå inte.
Bytte till DG black gold och fick lite styr på det hela. Amt white hade säkert hjälpt ytterligare.

Vad jag vill gå sagt (vilket inte alltid är självklart) är att val av skaft kan vara mer viktigt än bladet i sig.
Rent tekniskt är det nog små skillnader mellan T100 och T150.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

T150 har lite större blad på alla dimensioner jämfört med T100.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar