Ändring av loft

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Har ping i200 järnklubbor, från lobbwedge 58 gr till järn 5. I somras fick jag ett bra erbjudande att köpa Titeist T200, strax innan uppgradering av deras klubbor- PW till järn5. Upptäckte att det var ett alldeles för stort gap mellan PW och GW- det skilde nästan 20 m i längd. Detta kan ju bero på många saker, men vad jag upptäckte var att mina wedgar i pingsettet hade ökat sin loft. För GW som var 50 grader var den numera 52 grader. Kan denna förändring ske spontant genom användning? …eller har det varit fel från början?
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Järn7 skrev:Har ping i200 järnklubbor, från lobbwedge 58 gr till järn 5. I somras fick jag ett bra erbjudande att köpa Titeist T200, strax innan uppgradering av deras klubbor- PW till järn5. Upptäckte att det var ett alldeles för stort gap mellan PW och GW- det skilde nästan 20 m i längd. Detta kan ju bero på många saker, men vad jag upptäckte var att mina wedgar i pingsettet hade ökat sin loft. För GW som var 50 grader var den numera 52 grader. Kan denna förändring ske spontant genom användning? …eller har det varit fel från början?

Klubborna kan ändra sig, speciellt om man slår mycket på matta.

Loft/Lie kollar jag minst 2 gånger per säsong och det är rätt ofta Pron får bocka om dem lite för att dem har ändrat sig


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Mikaelanstad
Inlägg: 425
Blev medlem: 03 aug 2020, 09:06

Sen är inte T200 typ 43 grader på Pitchen? Dvs även om din GW skulle vara på 50 så har du 7 grader imellan. Det är rätt nära dessa 20m skillnad oftast.

Inte alltid men ofta brukar 4 grader vara runt 10m


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Callaway Rogue ST Max LS 9°
Spoon Cobra LTDx 15°
7-Wood Taylormade Sim 2 Max 21°
Järn: Taylormade P770
Wedgar: Titleist SM8 50/54/58°
Putter: Taylormade Del Monte
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Tackar. Detta stämmer därmed väl med vad jag uppfattar. Har sedan inköpet av I200-klubborna tappat ca 10 meter i längd med GW, vilket innebär egentligen 5 m i tappad längd pga ålder o krånglande rygg och 5 m pga de 2 graderna som klubbas har ändrats. Tidigare slog jag 90 m med GW, idag innan bockning då GW var 52 gr slog jag 80 m, efter ombockningen 85 m. Pw går 100 m, så fortfarande ett lite stort gap. Kanske kan den bockas ned till 48 gr?

Hoppas ni hänger med….
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jag förstår kopplingen de flesta gör mellan loft och längd.. men den haltar betänkligt.
Loft är en fitting-parameter som främst syftar till att justera bollbana. Längd är sekundärt även om det påverkas av just bollbana.

Logiken är kanske svår att förstå men det finns en orsak att en gammal j3 ratades då den sällan gick längre än en j4 om man inte träffade bra och hade klubbhastighet nog.

När det gäller T200 så blev domen klar för de flesta fitters ganska tidigt. De gick knappast att kombinera med T100 och även om T100s var närmare i loft så blev det ett mission impossible.

Konstruktionen är väldigt olika. T200 genererar mindre spinn och högre L-A och det är precis därför som loftet behöver vara lägre. Bollbanan blir för hög med ”det nya normala” avs. loft.

Sen 100m med pw visar först på medel/låg svinghastighet. I vissa fall (som en kompis) så handlar det om en kortslående teknik. När hans nya järn matchade hans förmåga så svingade han bättre och fick ut 10-15m till. Denna lilla ändring gjorde att han efter ett tag slog sina gamla wedgar 5-10m längre.

Vad man sällan kan ”få in i skallen” är att klubbor medger en viss sving och därför så kan det skilja i längd trots att man inte tycker att man svingar annorlunda eller att loft är olika.

För att få veta för sig själv, så tycker jag att man ska lofts om klubbor som man tycker går för kort och verkligen se hur lite det gör.
Samtidigt så tycker jag att de som har en skeptisk inställning till ”moderna loft” ska testa att bocka om dem till ett högre mer trad. loft. Skillnaden kommer, återigen, att bli liten i längd.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

@egon Jag fick en idé om att weak lofta mina T150. Vad gör det med klubbhuvudets utformning som jag borde tänka på?


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Du tar bort lite offset och får mer bounce. 1/1 på bounce.
Du kan se med en tejp under var du tar mark på sulan. Lite i-landsproblem om man är en hacker men det är i praktiken ganska viktigt.

I värsta fall (dålig bockning) kan det bli lite face-angle issues.

Jag liade om en wedge flat för en herrans massa år sedan och den blev så öppen att den såg helt konstig ut.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tack! Ska funderas vidare. Det gäller att någon riktigt duktig gör förändringarna alltsåZ


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 885
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 10 mar 2024, 08:37 Tack! Ska funderas vidare. Det gäller att någon riktigt duktig gör förändringarna alltsåZ


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Nej, inte nödvändigtvis.
Att bladet öppnar/stänger sig när man ändrar lie är bara fysik. Det behöver inte fixas på små förändringar men det går genom att montera om greppet.

Det är nästan likadant med effekten på bounce och on-/offset. Ren fysik.
Avs. detta bör man vara medveten om hur man ska förhålla sig och välja modell efter det.
T.ex så strongar man hellre en M än en F-grind pga. offset. Weaka.. tvärtom.
Bounce blir vad det blir men grinden styr hur mycket leading edge sitter i fh. till marken. En D eller K-grind weakar man inte om man inte ska adressera bakom högerfoten eller spela i öken.

Egon
Skriv svar