Välja golfboll

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Size
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Hej.

Behöver tips på golfboll.
Hcp 18. Känner inte att det är värt att spela ProV1 eller de mer premium tourbollarna då jag inte har svinghastigheten för att få ut max.

Gillar mjuk känsla - spelade tidigare med NXT tour som jag gillade. Tycker Tour Soft och Trufeel är rätt trevliga också men som jag förstått är urathane att föredra?

Ge mig gärna lite tips på mjuka spinnbollar från olika märken som inte kostar skjortan.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Callaway Mavrik 4H
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Användarens profilbild
mikael.josefson
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:49

Visserligen en gammal modell men Wilson DX2 soft är i mitt tycke en väldigt prisvärd boll tror den är ersatt av Duo soft men jag är inte helt säker…
Du kan även hitta bra återvunna bollar på Out of bounds, NJ golf osv.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Sohlberg
Inlägg: 241
Blev medlem: 26 feb 2016, 08:40
Ort: Örebro

Callaway chrome soft kan jag rekommendera.
Driver: Cobra AeroJet 10.5
Spoon: Callaway Epic Max
FW5: Callaway Epic Max
Järn: Titleist 716 AP2 4-P
Wedge: Titleist 52-56-60
Putter: Odyssey White Hot OG One Wide
HCP: 15.6
Niklas
Inlägg: 1100
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Size skrev: 04 maj 2024, 22:26 Hej.

Behöver tips på golfboll.
Hcp 18. Känner inte att det är värt att spela ProV1 eller de mer premium tourbollarna då jag inte har svinghastigheten för att få ut max.

Gillar mjuk känsla - spelade tidigare med NXT tour som jag gillade. Tycker Tour Soft och Trufeel är rätt trevliga också men som jag förstått är urathane att föredra?

Ge mig gärna lite tips på mjuka spinnbollar från olika märken som inte kostar skjortan.
Costco Kirkland signature. Alltså om man någon gång har vägarna förbi Costco i Arninge och betalar för deras medlemskap. Jag är typ i chock hur bra den bollen är för priset.
Hcp: ~12
Size
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

mikael.josefson skrev: 05 maj 2024, 09:36 Visserligen en gammal modell men Wilson DX2 soft är i mitt tycke en väldigt prisvärd boll Bild tror den är ersatt av Duo soft men jag är inte helt säker…
Du kan även hitta bra återvunna bollar på Out of bounds, NJ golf osv.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Aldrig testat men ska definitivt göra det!
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Callaway Mavrik 4H
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Size
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Sohlberg skrev: 05 maj 2024, 12:30 Callaway chrome soft kan jag rekommendera.
Tack för rekommendationen, gillar den också de få gånger jag spelat med den.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Callaway Mavrik 4H
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Size
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 jul 2018, 13:43

Niklas skrev: 06 maj 2024, 08:14
Size skrev: 04 maj 2024, 22:26 Hej.

Behöver tips på golfboll.
Hcp 18. Känner inte att det är värt att spela ProV1 eller de mer premium tourbollarna då jag inte har svinghastigheten för att få ut max.

Gillar mjuk känsla - spelade tidigare med NXT tour som jag gillade. Tycker Tour Soft och Trufeel är rätt trevliga också men som jag förstått är urathane att föredra?

Ge mig gärna lite tips på mjuka spinnbollar från olika märken som inte kostar skjortan.
Costco Kirkland signature. Alltså om man någon gång har vägarna förbi Costco i Arninge och betalar för deras medlemskap. Jag är typ i chock hur bra den bollen är för priset.

Den var oväntad men kul! Inte varit där men hade vart roligt att testa om man får tag på en.
Hcp 18.2
Titleist T200 5-PW
Callaway Mavrik Pro
Callaway Mavrik 4H
Titleist SM9 48°
TaylorMade Milled Grind 54° + 58°
Ping Sigma G Tyne
Egon
Inlägg: 890
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Size skrev: 04 maj 2024, 22:26 Hej.

Behöver tips på golfboll.
Hcp 18. Känner inte att det är värt att spela ProV1 eller de mer premium tourbollarna då jag inte har svinghastigheten för att få ut max.

Gillar mjuk känsla - spelade tidigare med NXT tour som jag gillade. Tycker Tour Soft och Trufeel är rätt trevliga också men som jag förstått är urathane att föredra?

Ge mig gärna lite tips på mjuka spinnbollar från olika märken som inte kostar skjortan.
Först en liten rättelse … tour-bollar är inget du behöver slå hårt på för att få ut något Max, tvärtom.
Tour-bollar kan alla spela på. Prestanda är linjärt över alla grupper av spelare.

Det är när man kommer till mjukare 2/3-delsbollar typ. tour soft, trufeel, treosoft etc. som det blir lite krångligt. De funkar men är mjuka för att de som slår lösare ska få likvärdig tourboll-känsla.
Missta inte känslan för att garantera prestanda.

Skal såsom fusablend, och (cast-)urethane är överlägsna surlyn avs. greenside spinn. Tvärtom så är surlyn överlägset avs. slitage.

Tänker man längd över precision så är allt som inte är för mjukt bra. Går man på tour-bollar med samma mantra så är x varianterna oftast längre.

Tänker man ”het” boll så är det likadant som en het träffyta på ett järn. Den extra längden tar på precisionen i längd.

Med detta sagt.. v1 går för kort för mig så jag har blandat runt och hittat den nu utfasade tour speed. Tyvärr slits den väldigt fort.
Den är i linje med gamla project a som sedan blev nån v3 urethane (eller vad den heter).

Egon
Eliaswall
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 maj 2024, 15:52

Skulle tipsa om att testa dig fram till vilken boll som du tycker känns bäst att spela med.
Du kan köpa fina och billiga bollar här:
https://www.blocket.se/annons/1204752147
Skriv svar