Banor som hotas att läggas ner, eller redan är nerlagda

Här snackar vi allmänt om golf...
pga_robban
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 maj 2014, 21:33

Hej Jag vill starta en tråd om våra kära banor som hotas att läggas ner eller redan är nerlagda!
Jag flyttade upp till Uppsala från Sthlm och blev medlem i Kåbo GK som var en 9-hålsbana mitt i stan. Eftersom den låg mitt i stan, så kunde både juniorer och äldre lätt ta sig till banan. Alla medlemmar på Kåbo GK var som en familj.. Alla kände alla och ingen var osams med någon. Vi spelade tävlingar ihop och vanliga sällskapsrundor var "vardag" för denna lilla trevliga klubb.

Sommaren 2013 stod det grävmaskiner på 5áns green.. Bygg-gubbarna satte upp stängsel runt 3 hål och började gräva.. Mer jävla studenter till uppsala är att vänta... Men faktum var att Kommunen länge velat gräva bort banan och bygga hus, just där det ligger en golfbana.. Dom låvade oss ny mark att bygga ny bana på - men det är som alla vet bara lögner! Politikerna i denna stad spelar tyvärr inte golf och ser ingen tjusning med sporten..

Jaja.. Hur som helst så finns Kåbo Golfklubb inte längre.

Det som är fånigast är att bygget som startade från 5áns green över 6áns tee och ner på halva 7án, är snart färdigbyggda. Ingen plan att bygga mer finns inte.. Så varför kunde vi inte få vara kvar!!!!

Detta är 2áns tee. (Teeskylten står kvar)
Bild
In my TaylorMade golfbag:
Driver: TaylorMade SLDR
Spoon: TaylorMade R11 TP
Hybrid: TaylorMade SLDR
Järn: TaylorMade TP MC
Wedgar: Callaway Jaws, 52/58
Putter: TaylorMade Daddy Long Legs
Boll: Bridgestone Tour B-330
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sorgligt men det kommer nog bli allt vanligare.
Peter Hanson-projektet Sturup Park har också lagts ned. Någon som kan den historien?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Tyvärr så han jag inte med att spela Kåbo innan den lades ner. Min hemmabana Örbyhus GK gjorde en rekonstruktion i vintras, vi kommer ha årsmöte den 25/10 då får man nog lite mer information om hur klubben ser på framtiden, men jag tror det rullar på nästa år iaf.
Annars kanske man blir medlem på Uppsala GK eller GolfUppsala.

JohanAdministratör skrev:Sorgligt men det kommer nog bli allt vanligare.
Peter Hanson-projektet Sturup Park har också lagts ned. Någon som kan den historien?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Vet inte bakgrunden nedläggningen, men dom kanske ser ett ljus i tunneln ändå.

"Nu har det utkristalliserat sig en seriös intressent som kan tänka sig att driva golfbanan vidare." - Sten Ericsson, VD Sturup Park
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Läser idag att Kalix GK står inför nedläggningshot men att kommunen planerar att gå in med 14MSEK för dess överlevnad.
http://www.svenskgolf.se/artiklar/artik ... -golfklubb

Jag tycker självklart det är bra att golfen får leva vidare men luktar det inte lite Lex Leksands IF?

Skulle din hemkommun gå in och rädda din hemmaklubb? Vad anser de icke-golfande medborgarna i kommunen att de får betala golfarnas anläggning...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Läser idag att Kalix GK står inför nedläggningshot men att kommunen planerar att gå in med 14MSEK för dess överlevnad.
http://www.svenskgolf.se/artiklar/artik ... -golfklubb

Jag tycker självklart det är bra att golfen får leva vidare men luktar det inte lite Lex Leksands IF?

Skulle din hemkommun gå in och rädda din hemmaklubb? Vad anser de icke-golfande medborgarna i kommunen att de får betala golfarnas anläggning...
14 miljoner är en ganska stor summa....
Kommun jag är verksam i är väldigt anti-golf, det gäller att ligga på både en och två gånger om något ska göras. Att de skulle rädda golfbanan (som även här är enda i kommun) är totalt otroligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:Kommun jag är verksam i är väldigt anti-golf, det gäller att ligga på både en och två gånger om något ska göras. Att de skulle rädda golfbanan (som även här är enda i kommun) är totalt otroligt.
Det är förstås tråkigt, men föga förvånande ändå med tanke på hur kort säsongen är uppe hos dig :cry:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Kommunen gick väl in med 14miljoner pga att dom var borgenärer på 12.x miljoner redan. Att då gå in med 1.x miljoner för att rädda en anläggning där många invånare spenderar mycket av sin fritid låter bara sunt i mina öron.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Erikxson skrev:Kommunen gick väl in med 14miljoner pga att dom var borgenärer på 12.x miljoner redan. Att då gå in med 1.x miljoner för att rädda en anläggning där många invånare spenderar mycket av sin fritid låter bara sunt i mina öron.
Jag håller med om att det låter sunt, själv är jag bara avundsjuk. ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Kommunen gick väl in med 14miljoner pga att dom var borgenärer på 12.x miljoner redan. Att då gå in med 1.x miljoner för att rädda en anläggning där många invånare spenderar mycket av sin fritid låter bara sunt i mina öron.
Tills det går åt helvete. Då står de där med kanske 20-30 miljoner av skattepengarna som kunde ha gått till barn och gamla istället.

Jag är inte så mycket för verksamheter som i första hand riktas mot vuxna och som drivs med skattepengar.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

En bana/klubb som kanske försvinner:
http://www.svenskgolf.se/artiklar/artik ... tens-hotad
Skriv svar