Projekt: Online Coachning

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hej alla glada,

Ni känner nog mig ganska väl vid det här laget - jag är killen som älskar sporten men som kikar i varenda liten vrå för att hitta sätt att förändra, förbättra eller sticka ut. Mitt nästa uppdrag/projekt är därför något av det mest intressanta jag gjort på väldigt länge. Har ni läst på min hemsida på sistone så har jag insett att jag lärt ut golfen fel, jag har tagit rollen av en nitisk tekniktränare för en medelgoflare som egentligen behöver något helt annat. Coachning är ett begrepp som inte tog sin form hos mig för ens väldigt nyligen, men samtidigt är det något jag verkligen tror på.

Detta projekt är därför lite av en test-run, för att se om min idé funkar lika bra som jag är säker på att den gör. Konceptet är relativt enkelt, det är online-coachning. Det vill säga att du som spelare kan praktiskt taget befinna dig vart du vill i världen, med internets hjälp kan jag ledsaga dig till bättre resultat på golfbanan. Garanterat. Kaxigt? Javisst, men oj så utmanande, eller hur?

I vilket fall som helst vill jag erbjuda en möjlighet för ett par individer här på forumet - om intresset finns. Som kort och gott kommer få ingå i min första online-coachning-session. Jag kräver ingenting betalt, jag kommer göra det för att lära mig själv och förhoppningsvis dig som spelare. Vad jag skulle uppskatta är naturligtvis en symbolisk summa efter avslutad coachning förutsatt att du är nöjd med resultatet och mitt arbete.

Låter det bra? Bra! Då kör vi!
Här följer lite regler du bör tänka igenom om du är intresserad;

1. Jag har lite krav på de spelare som jag tar mig an, inte rent spelmässiga men inställning och villighet. Coachning på distans fungerar endast när en spelare verkligen är inställd på att arbeta och villig att lägga ner den tid och energi det tar. Vi pratar inte stora timtal i veckan men de timmar du gör på banan eller träningsområdet sker med full fokus och tillit till mina idéer och tankar.

2. Förstå att coachning och golfinstruktion inte är samma sak. Jag kommer vilja se dig slå vissa slag, men jag kommer inte analysera sönder dig eller din sving. Coachning bygger på att låta dig som spelare förbättra dig med den teknik som existerar. Skulle jag se några stora tekniska punkter kommer jag möjligen nämna dessa alternativt rekommendera dig att besöka en tränare. Teknisk golfinstruktion ger bäst resultat när ni träffas fysiskt.

3. Jag kommer att kräva statistik på saker som du kan tycka är jobbigt. Detta är mitt sätt att kunna följa dig, din golf och din utveckling. Detaljerad statistik kommer att ta tid från din sida, både på och utanför banan. Men det är vad vårt arbete kommer basera sig på. Denna statistik kommer kunna föras på olika sätt, bland annat genom Appar, Arccos eller GameGolf eller vanlig hederlig penna och papper. Ju mer statistik desto bättre.

4. Jag kommer att behöva se film på många av dina slag. Närspelsslag, fulla slag, puttar och så vidare. Kontinuerligt under säsongen! Detta bör inte vara ett problem idag då en enkel mobilfilm fungerar, men det hjälper mig att förstå spelaren jag coachar.

5. Jag kommer behöva få en ordentlig redogörelse av vad du äter, hur du tränar och vad du gör utanför golfbanan. Flera gånger per säsong. Precis som allt annat är det naturligtvis mellan dig och mig men alla dessa delar påverkar ditt spel hur du än spelar, därför vill jag veta.

Det kan även komma att bli fler regler och bestämmelser - men det kommer alltid att komma tillbaka till översta punkten. Är du dedikerad, intresserad och villig kommer jag inte kräva något jobbigt av dig. Jag kommer lägga ner mycket jobb å dina vägnar så jag hoppas du är villig att göra allt och lite till.

-------------------------------------

Vidare information:
Antal platser: 5 spelare kommer få denna möjlighet
Tidsram: Oklart i nuläget, målet är hela säsongen.
För vem: Alla är välkomna förutsatt att du förstår mina krav ovan. Se kommande "ansökan" för att vara med.
När: Vi kör igång när gruppen är spikad.
Hur: Se ovan. Jag vill även hålla kontinuerliga uppdateringar här på forumet.

Ansökan: Är du sugen på att vara med? Fyll i ett svar på följande frågor nedan så kommer jag inom 2 veckor välja de fem spelarna jag jobbar med.

Frågor:
Snittscore/HCP?
Mål med säsongen 2015?
Hur mycket tränar du idag?
Hur många rundor spelade du i veckan i snitt 2014?
Tränar du med någon instruktör idag?
Hur mycket tänker du träna säsongen 2015?
För du någon statistik idag?
Varför borde du få vara med?

Varför gör jag detta?
Jag älskar att utmana mig själv och prova nya saker. Jag kan verkligen se detta som en framtida affärsmodell och detta blir lite av ett försök bara. Som sagt får vi se hur det blir men min förhoppning är att detta projekt ska fungera som grund för mitt framtida arbete.

Jag hoppas att ni uppskattar chansen och är intresserade!
//Max P
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Intressant, jag skulle gärna se de som deltar att göra trådar med deras tankar, problem, förbättringar osv.

Lycka till
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Vilken underbart fin grej.
Vore skitkul att vara med, men då jag ej arbetar för tillfället skulle d skita sig där.
Men vore grymt om man fick följa denna resan här på sidan el i ngn blogg el så. OM det tillåts av Max å spelaren ifråga såklart.
Tycker detta låter grymt mycket roligare att följa än Gör om mig på golf.se även om jag såklart kommer försöka följa de resorna oxå.

Hoppas man ses på någon bana ngn ggn.

Lycka till!!!
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Wolfsheim skrev:Vilken underbart fin grej.
Vore skitkul att vara med, men då jag ej arbetar för tillfället skulle d skita sig där.
Men vore grymt om man fick följa denna resan här på sidan el i ngn blogg el så. OM det tillåts av Max å spelaren ifråga såklart.
Tycker detta låter grymt mycket roligare att följa än Gör om mig på golf.se även om jag såklart kommer försöka följa de resorna oxå.

Hoppas man ses på någon bana ngn ggn.

Lycka till!!!
Att inte arbeta låter som att du har gott om tid för att träna - perfekt förutsättning med andra ord ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Låt mig återigen understryka att detta först och främst är ett projekt för mig. Det är inget jag gör för att tjäna pengar. Jag vill helt enkelt få erfarenhet av att jobba på detta sätt och försöka luska fram de bästa och mindre bra sakerna att göra.

Följer du reglerna ovan så är pengar inget problem. Anledningen till att jag skrev en symbolisk summa är kort och gott att jag förväntar mig kunna göra en stor skillnad i resultaten för deltagarna när vi är klara. Om du anser det vara värt det eller har möjlighet kan vi då diskutera eventuell fortsättning mot kompensation.

Naturligtvis kommer jag att föra journal på vad jag gör och den kan jag självklart dela här på forumet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

MaxP skrev:
Wolfsheim skrev:Vilken underbart fin grej.
Vore skitkul att vara med, men då jag ej arbetar för tillfället skulle d skita sig där.
Men vore grymt om man fick följa denna resan här på sidan el i ngn blogg el så. OM det tillåts av Max å spelaren ifråga såklart.
Tycker detta låter grymt mycket roligare att följa än Gör om mig på golf.se även om jag såklart kommer försöka följa de resorna oxå.

Hoppas man ses på någon bana ngn ggn.

Lycka till!!!
Att inte arbeta låter som att du har gott om tid för att träna - perfekt förutsättning med andra ord ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo men man ska kunna se sig själv i spegeln var dag oxå utan att känna sig som en luffare som utnyttjar saker. Typ.
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Haha, ja den känslan kan jag inte göra så mycket åt ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Skickar in iaf, å skulle man bli utvald så hoppas jag snart på att få en antällning. Det hoppas jag ju iofs på även om jag ej blir utvald. :)

Ska du ha ansökan här i tråden el på pm?
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ansökan här i tråden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Ok, här kommer min ansökan då även om d känns konstigt.

Frågor:
Snittscore/HCP?
Mitt nuvarande HCP ligger på 20,5. Började spela förra året och mestadels då förra hösten

Mål med säsongen 2015? Mitt första mål är att spela säkert på 18.0 i HCP. Andra målet är 14.0. Det första vet jag att jag kommer fixa men det andra kanske blir svårare. Men med god vilja så ska ju det såklat inte vara helt omöjligt heller.

Hur mycket tränar du idag? Idag så försöker jag träna så fort möjlighet ges. Puttränar tex medans jag tvättar kläder i källaren. Närspelet blir mest när jag har grabben varannan helg. Då han gillar gå ut på stora gräsmattan utanför där jag bor å slå bollar. Då passar jag ofta på att träna tex korta chippar mm

Hur många rundor spelade du i veckan i snitt 2014? På hösten då mitt golfande kom igång på riktigt så spelade jag iaf 2 rundor/ veckan. Det kommer förmodligen öka 2015.

Tränar du med någon instruktör idag? Inte för tillfället nej. Gick 6 ggr på gruppträning i vintras och tyckte det gav en del.

Hur mycket tänker du träna säsongen 2015? Så mycket som jag kommer kunna ha tid med. Vill nå mina mål och tom kanske gå längre så förstår att det inte bara går att gå på banan å spela utan kräver mer fokuserad träning än så.

För du någon statistik idag? Just nu bara på scoren på banan. Har funderat på att föra mer nogran statistik mer när golfsäsongen drar igång mer på allvar å vädret tillåter att komma ut mera.

Varför borde du få vara med? Jadu, det var en bra fråga. Kanske borde jag vara med för att jag tror mig ha goda förutsättningar att bli en mycket bättre golfare än jag e idag. Jag har blivit förälskad i spelet och har gett mig f*n på att jag ska bli så bra som jag bara kan bli. Hur bra det e det återstår att se. Men dit ska jag å kommer jobba hårt för det.


Tycker alla som kan borde ta denna chansen att testa. kanske e d just DU som blir utvald :)
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar