Ang. HCP sänkning.

Här snackar vi allmänt om golf...
D21
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:59

Godkväll på er.

Har lirat golf i snart ett år och har bara ett par funderingar kring sänkning utav HCP. Blir man halshuggen om det inte finns någon markör med på banan när man sänker sig? Lirar med folk som inte har officielt HCP än men har rundor där jag sänker mig.

Så..
  • Vad är det som gäller? Ska man ha en markör med sig i samma boll för att få sänka sitt HCP numera?
  • Är det någon som aktivt tittar på vilka HCP ändringar som kommer in?
  • Finns det något straff om man gör detta? Kan man bli av med medlemskap, grönt kort osv?
Tack på förhand.
D21
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Egentligen så måste du ha en markör som har officiellt HCP (<--HCP36). Jag har dock svårt att tro att någon ifrån klubben skulle orka bry sig om en medelgolfare sänkte sig utan rätt markör. Har du gjort en runda över 36 poäng som följer regelboken utan t.ex mulligans så ser i alla fall inte jag några problem med att du sänker dig, trots att dina spelkamrater ännu inte har officiellt handikapp.

Ingen ifrån klubben kommer att gå in och titta på din statistik i efterhand.
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
D21
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:59

ricky skrev:Egentligen så måste du ha en markör som har officiellt HCP (<--HCP36). Jag har dock svårt att tro att någon ifrån klubben skulle orka bry sig om en medelgolfare sänkte sig utan rätt markör. Har du gjort en runda över 36 poäng som följer regelboken utan t.ex mulligans så ser i alla fall inte jag några problem med att du sänker dig, trots att dina spelkamrater ännu inte har officiellt handikapp.

Ingen ifrån klubben kommer att gå in och titta på din statistik i efterhand.

Absolut. Mulligans slutade jag lira med efter att jag gick ner till 36. Har hört exakt det du säger från andra jag spelat med som har officiellt HCP. Känns rätt bra att kunna sänka sig om det är så att man faktiskt gör en legit runda. Tack så mycket för svaret! :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ja, markör är vad som krävs. Det måste du ange vid registrering. Det är dock ingen från någon klubb som kommer dubbelkolla. Det är du som är ansvarig för att ditt HCP stämmer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
GolfSven
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 sep 2016, 10:45

Hej! Lånar tråden lite.

Jag och min fader tog grönt kort tillsammans i somras och har spelat ett antal 9 hålsrundor. Behövs det alltid en markör för att man ska kunna sänka sig eller gäller det bara från 36 och neråt?

För som det är nu spelar vi båda fortfarande på handicap 54 men vi brukar få runt 25-30 poäng på den banan vi spelar. Är det bara att anmäla detta på golf.se eller krävs det att vi har något med officiellt handicap med oss för att det ska räknas?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

GolfSven skrev:Hej! Lånar tråden lite.

Jag och min fader tog grönt kort tillsammans i somras och har spelat ett antal 9 hålsrundor. Behövs det alltid en markör för att man ska kunna sänka sig eller gäller det bara från 36 och neråt?

För som det är nu spelar vi båda fortfarande på handicap 54 men vi brukar få runt 25-30 poäng på den banan vi spelar. Är det bara att anmäla detta på golf.se eller krävs det att vi har något med officiellt handicap med oss för att det ska räknas?
Krävs det enligt reglerna? Ja det gör det.
Men återigen så är det du som spelare som har ansvaret, vill du sänka dig så (speciellt mellan 54 och 36) så gör det. Det är ju endast du själv som påverkas.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

MaxP skrev:
GolfSven skrev:Hej! Lånar tråden lite.

Jag och min fader tog grönt kort tillsammans i somras och har spelat ett antal 9 hålsrundor. Behövs det alltid en markör för att man ska kunna sänka sig eller gäller det bara från 36 och neråt?

För som det är nu spelar vi båda fortfarande på handicap 54 men vi brukar få runt 25-30 poäng på den banan vi spelar. Är det bara att anmäla detta på golf.se eller krävs det att vi har något med officiellt handicap med oss för att det ska räknas?
Krävs det enligt reglerna? Ja det gör det.
Men återigen så är det du som spelare som har ansvaret, vill du sänka dig så (speciellt mellan 54 och 36) så gör det. Det är ju endast du själv som påverkas.
Jag fick lära mig av en gammal pro att den som sänker sig fuskar aldrig. Något jag lever efter till fullo
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mikael316 skrev:
MaxP skrev:
GolfSven skrev:Hej! Lånar tråden lite.

Jag och min fader tog grönt kort tillsammans i somras och har spelat ett antal 9 hålsrundor. Behövs det alltid en markör för att man ska kunna sänka sig eller gäller det bara från 36 och neråt?

För som det är nu spelar vi båda fortfarande på handicap 54 men vi brukar få runt 25-30 poäng på den banan vi spelar. Är det bara att anmäla detta på golf.se eller krävs det att vi har något med officiellt handicap med oss för att det ska räknas?
Krävs det enligt reglerna? Ja det gör det.
Men återigen så är det du som spelare som har ansvaret, vill du sänka dig så (speciellt mellan 54 och 36) så gör det. Det är ju endast du själv som påverkas.
Jag fick lära mig av en gammal pro att den som sänker sig fuskar aldrig. Något jag lever efter till fullo
Ligger mycket i det.
Skriv svar