Ont i fingrarna

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Fick väldigt i högerhandens (högerspelare) fingrar, närmare bestämt mellan "mellersta leden" och "yttre leden", samt i den yttre leden efter ett ganska intensivt golfande såväl på range som på bana från att inte ha spelat golf alls, någonsin.

Sista hålet kunde jag knappt greppa klubban pga ren smärta så fort jag böjde fingrarna som runt klubban. Böjde jag dem helt vanligt kändes i princip ingenting.

Håller jag för hårt? För smala grepp? Dålig matta på rangen? Stress-skada?

Har vilat helt i över en vecka nu och värken är helt borta. På att imorgon igen :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Svårt att svara på. Någon med erfarenhet skulle nog behöva se en bild på hur du håller i klubban.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ont i fingrarna kan orsakas av flera olika saker - hur hårt du håller i klubban, hur mycket du slår i matta/mark och tidigare känslighet är ju bara några delar som spelar roll. Stressfaktur eller stresskada kan vara den mest logiska delen om du inte spelat på ett tag men som Sandstream skriver så skulle en bild på greppet kunna avslöja en del.
Användarens profilbild
jonas.ohlsson
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2015, 02:28
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Okej.

Jag ska ut en runda imorgon igen, ska se om jag kan ordna så att en vän tar en bild på mitt grepp.

Greppet i sig känns väldigt avigt men det var så som instruktören sa åt mig, så jag har övergått till att hålla så. Återkommer!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

jonas.ohlsson skrev:Okej.

Jag ska ut en runda imorgon igen, ska se om jag kan ordna så att en vän tar en bild på mitt grepp.

Greppet i sig känns väldigt avigt men det var så som instruktören sa åt mig, så jag har övergått till att hålla så. Återkommer!
Om det nyligen var en greppändring bakom kan jag också förstå att det känns i handen. Gissningsvis har du gått mer till ett fingergrepp vilket är ovant för många i början.
Skriv svar