Förberedelser inför KM

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hej alla!

Nu går vi ju in i KM-tider. Vissa banor har kanske redan haft KM men de allra flesta brukar ha det i augusti.

Jag tänkte därför starta en tråd för diskussion kring hur du förbereder dig för KM? För du ska väl ställa upp?
Om inte, varför inte det?

Själv spelar jag KM den 29 augusti så hela augusti ska ägnas åt att finslipa formen.
Tips på övningar mottages gärna!

Vad tror ni om att lägga fokus på närspel? Jag tycker det är lite sent att försöka utveckla svingen. Den tar mig fram till green för det mesta, så jag tänkte fokusera på att hitta känsla för putt och chip / pitch.

En annan sak jag undrar över är spelstrategi. Hur kan jag som amatör lägga upp en bra spelstrategi när jag vet att jag vid många tillfällen kommer hamna snett utanför den?

//Johan
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Hej alla!

Nu går vi ju in i KM-tider. Vissa banor har kanske redan haft KM men de allra flesta brukar ha det i augusti.

Jag tänkte därför starta en tråd för diskussion kring hur du förbereder dig för KM? För du ska väl ställa upp?
Om inte, varför inte det?

Själv spelar jag KM den 29 augusti så hela augusti ska ägnas åt att finslipa formen.
Tips på övningar mottages gärna!

Vad tror ni om att lägga fokus på närspel? Jag tycker det är lite sent att försöka utveckla svingen. Den tar mig fram till green för det mesta, så jag tänkte fokusera på att hitta känsla för putt och chip / pitch.

En annan sak jag undrar över är spelstrategi. Hur kan jag som amatör lägga upp en bra spelstrategi när jag vet att jag vid många tillfällen kommer hamna snett utanför den?

//Johan
Klubbmästerskapen är något som jag tidigare tyckt varit det absolut roligaste med hela säsongen. Nuförtiden är det för mig tyvärr inte lika hett och jag har fortfarande inte bestämt om jag ska ställa upp eller inte. Men på den tiden jag faktiskt spelade så försökte jag spela så mycket som möjligt inför bara för att förstå mitt spel och banan.

Jag som kan tjuvkika på din statistik Johan ser att du skulle behöva träna på inspel 80-140 meter framförallt för att skala slag.

Spelstrategi är alltid ett intressant ämne för oss hobbygolfare. Det största tipset jag ger alla spelare är att ha en väldigt klar spelplan. På hål 1 slår jag ut med X, och inte gå ifrån den planen. Ta ett par rundor där du skjuter in dig vad det är du vill göra och hur du vill spela och håll dig sen till planen (det är den svåra delen).
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Se till att värma upp på en annan range bara, så du får slå längre än 150 meter, Johan! :lol:

Jag ska också spela KM 29/8 men planerar inte att träna på något speciellt.
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Kan vara bra att spela ett par gånger från backtee också. Antar att det är den som kommer användas? Det är ju inte så ofta man spelar därifrån och det blir som en helt annan bana.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:Se till att värma upp på en annan range bara, så du får slå längre än 150 meter, Johan! :lol:

Jag ska också spela KM 29/8 men planerar inte att träna på något speciellt.
Rangekort är inhandlat på Kista som jag passerar på vägen ut. Ohållbart med 150 metersstopp som det är just nu.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Rangekort är inhandlat på Kista som jag passerar på vägen ut. Ohållbart med 150 metersstopp som det är just nu.
Ja, det är en parodi.
Skriv svar