Bro Hof - Förslag om att köra vagn över green - sanning?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Mellan green o bunker brukar jag undgå att dra.
Jag vill att det gräset ska vara så orört som möjligt för att inte påverka närspelet.
Då bör man väl inte dra vagnen ens i närheten av green, eller är det något speciellt mellan green och bunker? ;)
Sant, på PGA National hade de rep från 30 meter och in. Det gillade jag!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:
Sandstream skrev:
JohanAdministratör skrev:Mellan green o bunker brukar jag undgå att dra.
Jag vill att det gräset ska vara så orört som möjligt för att inte påverka närspelet.
Då bör man väl inte dra vagnen ens i närheten av green, eller är det något speciellt mellan green och bunker? ;)
Sant, på PGA National hade de rep från 30 meter och in. Det gillade jag!
Ja, visst är det så. Den som inte drar sin vagn mellan bunker och green bör inte dra sin vagn i närheten av green ens :)

Rep etc kan ju vara bra för att visa vart det är okej att dra sin vagn men borde det inte göra rondtiderna längre?
Ibland är det rätt skönt att kunna dra fram vagnen när bollen för att se vilket läge man har och sen välja klubba.
Att vid varje tveksamhet behöva ta med sig putter, en wedge, en hybrid och en järnklubba känns lite jobbigt.

Sen tycker jag kanske att man ska skilja lite på banorna också. Skicket på en majoritet av svenska banor gör att huruvida någon dragit en vagn i närheten av green knappast lär märkas.
Spelade själv en bana i helgen som varit värd för en europatävling (vet inte exakt status på tävlingen) ett par dagar innan och banan skulle enligt uppgift vara i fantastiskt skick. Blev aningen besviken när flera greener var angripna av någon mossa och saknade gräs på en del ställen. Men på det stora hela var den i fint skick så jag menar bara att det är skillnad på banorna.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Finns rep på vissa hål på min hemmabana, en dag var jag lite för nära och banchefen kom. Han sa att jag inte fick gå där, ta med de klubbor du behöver = en wedge + putter. Detta stör mig, jag tar nästan alltid med mig bagen, jag vet inte hur bollen ligger och de få gånger jag tar med mig två klubbor brukar ena bli bortglömd. Enda gången jag tar en eller två klubbor är när jag slår slag som ligger i skogen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Jag kan bara hålla med om att dessa rep är spelförstörande. Oavsett hur nära du ligger vill du se läget innan du bestämmer klubba, gör du inte det så slarvar du. Att då välja klubba ibland 20 meter i från läget blir helt fel i min värld om du vill spela bra golf.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Jag kan bara hålla med om att dessa rep är spelförstörande. Oavsett hur nära du ligger vill du se läget innan du bestämmer klubba, gör du inte det så slarvar du. Att då välja klubba ibland 20 meter i från läget blir helt fel i min värld om du vill spela bra golf.
Nu för tiden tycker jag att spelare, tidningar och klubbar hetsar på om rondtiderna. Att spela bra golf verkar sekundärt. Det viktigaste är att Sven och Märta Stress ska hinna spela 18 hål på max 3 timmar en lördag kl 10.
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Jag kan bara hålla med om att dessa rep är spelförstörande. Oavsett hur nära du ligger vill du se läget innan du bestämmer klubba, gör du inte det så slarvar du. Att då välja klubba ibland 20 meter i från läget blir helt fel i min värld om du vill spela bra golf.
Nu för tiden tycker jag att spelare, tidningar och klubbar hetsar på om rondtiderna. Att spela bra golf verkar sekundärt. Det viktigaste är att Sven och Märta Stress ska hinna spela 18 hål på max 3 timmar en lördag kl 10.
Har en bara 2-3 timmar kan man spela 9 hål eller hålla sig på övningsområdet om det är bråttom. Tycker det jäktas om att korta ner rondtider och det jäktas hit och dit. Vill du spela 18 hål räkna med 3,5-4 timmar rondtid med eventuell uppvärmning till det. Tar du fotboll hockey eller annar fritidssyssla så ligger dessa aktiviteter på 2,5-3 timmar. Där är det aldrig några problem. 30-60 minuter verkar vara väldigt hårda att ta på.

Däremot är aspekter som gör att det inte flyter på jävligt irriterande. Människor som till exempel vägrar gå ihop och det ska stå fyra tvåbollar i rad och vänta på en fyrboll tex... sjukt frustrerande
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Mikael316 skrev:Däremot är aspekter som gör att det inte flyter på jävligt irriterande. Människor som till exempel vägrar gå ihop och det ska stå fyra tvåbollar i rad och vänta på en fyrboll tex... sjukt frustrerande
Om jag går i en fyrboll och det är två eller fler tvåbollar bakom släpper jag aldrig igenom. De kan gå ihop eller så kan de vänta :twisted:
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Mikael316 skrev:
Sandstream skrev:
MaxP skrev:Vill du spela 18 hål räkna med 3,5-4 timmar rondtid
Nu räknar jag en 18hålare med 4,5-5timmar. Man har blivit van att det tar den tiden på helgerna.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:Däremot är aspekter som gör att det inte flyter på jävligt irriterande. Människor som till exempel vägrar gå ihop och det ska stå fyra tvåbollar i rad och vänta på en fyrboll tex... sjukt frustrerande
Om jag går i en fyrboll och det är två eller fler tvåbollar bakom släpper jag aldrig igenom. De kan gå ihop eller så kan de vänta :twisted:
Eller så släpper man bara igenom och alla är glada. Er boll tappar väl max 2-3 minuter eller något ifall ni gör ett smidigt genomsläpp.

Själv tillhör jag den gruppen som kommer bakom i tvåbollar och det är ganska irriterande när folk tycker att deras tid (om det nu är tidsförlusten) är så otroligt viktigt att man inte kan visa respekt mot andra spelare. Smarta genomsläpp förlorar ingen på.

Sen kan det ju även vara så att de tvåbollarna som kommer bakom spelar t ex matchspel vilket ju inte passar alls lika bra att gå ihop med andra då. Eller så tycker de helt enkelt att det är betydligt trevligare att spela tillsammans än att göra det med helt andra nissar. Känns iaf som att valet att gå ihop ska styras av dem och inte av bollarna framför.

Detta självklart när det är lite lugnare på banan. Är det tjockt har ju inte tvåbollar alls företräde på samma sätt.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Golfprylar skrev:
Sandstream skrev:
Mikael316 skrev:Däremot är aspekter som gör att det inte flyter på jävligt irriterande. Människor som till exempel vägrar gå ihop och det ska stå fyra tvåbollar i rad och vänta på en fyrboll tex... sjukt frustrerande
Om jag går i en fyrboll och det är två eller fler tvåbollar bakom släpper jag aldrig igenom. De kan gå ihop eller så kan de vänta :twisted:
Eller så släpper man bara igenom och alla är glada. Er boll tappar väl max 2-3 minuter eller något ifall ni gör ett smidigt genomsläpp.

Själv tillhör jag den gruppen som kommer bakom i tvåbollar och det är ganska irriterande när folk tycker att deras tid (om det nu är tidsförlusten) är så otroligt viktigt att man inte kan visa respekt mot andra spelare. Smarta genomsläpp förlorar ingen på.

Sen kan det ju även vara så att de tvåbollarna som kommer bakom spelar t ex matchspel vilket ju inte passar alls lika bra att gå ihop med andra då. Eller så tycker de helt enkelt att det är betydligt trevligare att spela tillsammans än att göra det med helt andra nissar. Känns iaf som att valet att gå ihop ska styras av dem och inte av bollarna framför.

Detta självklart när det är lite lugnare på banan. Är det tjockt har ju inte tvåbollar alls företräde på samma sätt.
Om det kommer en ensam tvåboll har jag inga problem att släppa igenom dem. Men som jag skrev gör jag det inte om det är två eller fler tvåbollar. Då kan de gå ihop och vilken spelform de valt saknar betydelse.

Att släppa igenom innebär alltid att tempot påverkas.

Ska tillägga att jag inte har några problem att släppa igenom tvåbollar om jag är i en fyrboll som måste leta boll tex.
Skriv svar