Bro Hof - Förslag om att köra vagn över green - sanning?

Här snackar vi allmänt om golf...
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Visst påverkas tempot men inte mycket om man gör det smart. Några minuter per genomsläpp max. Säg att man då behöver släppa igenom 4-5 tvåbollar så skulle det kunna handla om 10 minuter eller några minuter mer om det strular i genomsläppet. Personligen tycker jag ju att det kan vara värt att offra 10 minuter av min tid för att vara lite trevlig mot de andra 8 - 10 personerna som kommer efter.

Hade de önskat att spela i fyrbollar så hade de ju gjort det redan och jag anser det inte vara min rätt att bestämma för dem vilka de ska spela golf med. Känns bättre om de får göra det själva-

Att ha folk stående bakom sig och vänta hela tiden är ju inte roligt direkt. Sen behöver man kanske inte göra som vi brukar när vi spelar 3 o 4-bollar då vi nästan väntar in de som kommer bakom.

Är ju inte sällan man kommer bakom en 4-boll som inte vill släppa igenom men är synbart stressade av att ha folk bakom sig. Klassiker är när de springer av green efter ett hål. Måste vara skoj att spela så istället för att släppa igenom.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vill man bestämt spela i en tvåboll trots att det finns andra att spela ihop med tycker jag att man får finna sig att vänta ibland.
Hur man än släpper igenom (om man inte letar boll) så innebär det väntan och varför ska fyrbollen tvingas vänta flera gånger?
Henrik Engvall
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 okt 2015, 21:52
Ort: Jönköping
Kontakt:

Hej!

Detta är ganska vanligt att man gör så utomlands, speciellt i Australien. Min första runda i Australien spelade jag på Royal Melbourne och blev väldigt häpen när min medspelare tillika professionell drog upp vagnen och parkerade den på greenen på ettan (greenerna var bland de bästa jag någonsin spelat på). Han förklarade att man gör så här, det tar bara extra tid att gå runt greenen. Sen är greenerna så bra att det inte blir några märken.

Förmodligen samma tänk på Bro Hof :)
http://www.henriksgolfakademi.se - Golfinstruktion på nätet
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Henrik Engvall skrev:Hej!

Detta är ganska vanligt att man gör så utomlands, speciellt i Australien. Min första runda i Australien spelade jag på Royal Melbourne och blev väldigt häpen när min medspelare tillika professionell drog upp vagnen och parkerade den på greenen på ettan (greenerna var bland de bästa jag någonsin spelat på). Han förklarade att man gör så här, det tar bara extra tid att gå runt greenen. Sen är greenerna så bra att det inte blir några märken.

Förmodligen samma tänk på Bro Hof :)
Intressant att höra. Själv har jag spelat en hel del i USA och Europa där jag aldrig stött på fenomenet. Kanske vanligare öster ut då.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Henrik Engvall skrev:Hej!

Detta är ganska vanligt att man gör så utomlands, speciellt i Australien. Min första runda i Australien spelade jag på Royal Melbourne och blev väldigt häpen när min medspelare tillika professionell drog upp vagnen och parkerade den på greenen på ettan (greenerna var bland de bästa jag någonsin spelat på). Han förklarade att man gör så här, det tar bara extra tid att gå runt greenen. Sen är greenerna så bra att det inte blir några märken.

Förmodligen samma tänk på Bro Hof :)
Precis så var det. De hade hört att man gjorde så down under men hade inte tänkt igenom det ordentligt :D
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Bär nästan alltid men tycker definitivt att man bör få dra sin vagn mellan bunkern och greenen.

Hoppade in i en boll i somras där en av damerna hävdade att man inte får beträda green med bärbag? Hon hade nyligen tagit grönt kort och lärt sig det i utbildningen?
Det är ju den stora fördelen med att bära, jag går var jag vill. Ligger jag exempelvis långt om green, går jag helt enkelt över den. Är det alltså fel?
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Låter som samma dam som alltid står till höger om den som ska slå för att det e ett säkert ställe, å följer medspelaren tex in i skogen för att ställa sig till höger.

Undrar hur dessa spelare tänker. Får inte bära sin bärbag över greenen? Varför intedå lixom? Blir det för tungt? Får ej en spelare över 87,4 kg beträda greenen? Ibland undrar man hur vissa tänker...
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Jugz skrev:Bär nästan alltid men tycker definitivt att man bör få dra sin vagn mellan bunkern och greenen.

Hoppade in i en boll i somras där en av damerna hävdade att man inte får beträda green med bärbag? Hon hade nyligen tagit grönt kort och lärt sig det i utbildningen?
Det är ju den stora fördelen med att bära, jag går var jag vill. Ligger jag exempelvis långt om green, går jag helt enkelt över den. Är det alltså fel?
Nej, det är tanten som har fel. Du får gå hur mycket du vill över green, med eller utan bag.

Däremot skulle folk kunna lära sig att stanna en bit i från hålet när de tar upp bollen eller tar ur flaggan.
Användarens profilbild
Jugz
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 okt 2015, 22:09

Tack för svar. Jag tyckte själv att det var bland det märkligaste jag hört, framförallt när hon inte kunde ge någon bra anledning.

Hon var definitivt ingen besserwisser utan frågade ofta om tips och råd. Ett trevligt sällskap och inte typen som häver ur sig saker utan grund. Anyway... då som nu tror jag att hon missuppfattade sin instruktör.
Hcp: 7.2
Driver: Ping G
Järn: Wilson Staff FG Tour V2 (4-pw)
Hybrid: Cobra 19°
Wedgar: Wilson 52° 56° 60˚
Putter: Ping Karsten
Golfprylar
Inlägg: 112
Blev medlem: 11 jan 2015, 22:59
Kontakt:

Sandstream skrev:Vill man bestämt spela i en tvåboll trots att det finns andra att spela ihop med tycker jag att man får finna sig att vänta ibland.
Hur man än släpper igenom (om man inte letar boll) så innebär det väntan och varför ska fyrbollen tvingas vänta flera gånger?
Tja dels säger ju etiketten att tvåbollar har företräde för fyrbollar under de tiderna som det inte är högt tryck på banan. Detta om man inte har ändrat vett & etiketten sedan jag tog gröna kortet för lite mer än 10 år sedan. Känns tveksamt då det inte finns någon anledning till det.

Sen kan man även fundera på för vilka det är jobbigast. Känns inte som någon stor grej för en fyrboll att släppa igenom några bollar samtidigt som det borde vara klart mer irriterande för de som inte kan få spela på. Vi alla har väl hamnat bakom folk som spelar långsamt vilket kan vara mycket frustrerande.

För mig är det ganska enkelt då förlusten för fyrbollen enbart kan räknas som minimal då det handlar om några minuter och inte mer. Jag är iaf redo att ge den tiden för att andra som spelar golf ska få en trevlig upplevelse. Jag anser inte att det på något vis är min uppgift att bestämma vilka helt andra människor ska behöva spela tillsammans med. Har klubben godkänt att tvåbollar spelar så förstår jag inte vad som skulle ge mig rätten att bestämma något annat.

Sen har jag flera gånger råkat ut för en situation som kan vara riktigt irriterande och det är när man spelar lite senare på dagen och har tänkt att spela 18 hål men kommer ifatt en fyrboll som bara ska spela nio hål. De vägrar då att släppa igenom vilket innebär att man sedan själv inte hinner spela de tänkta hålen utan också är tvingad att gå av efter nio. Det är jäkligt svårt att veta planerna för tvåbollen som kommer efter. Kanske har de inte 4 h att lägga på att spela en rond i en fyrboll utan kan max spela i 3h innan de måste iväg på X. Något som inte skulle vara ett problem om de får lira på i tvåboll och bli genomsläppt som de borde.
Goltillbehör, guider, tips och golfgodis - http://golfprylar.nu/
Skriv svar