Att hantera tävlingsnerver?

Här snackar vi allmänt om golf...
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Icebabe skrev:Hur lär man sig att sluta vara spyfärdig av nervositet så fort man ska tävla? I morgon är det dags för seriespel igen, och redan nu känner jag ångesten i maggropen. Förra tävlingen jag spelade inledde jag med att toppa en järnåtta 20 meter. Tävlingen innan hade jag 12 i på ett par 4-hål. Jag är trött på att underprestera, men sanningen är att jag alltför ofta förvandlas till ett skakigt vrak så fort det är tävling.
I andra sporter brukar nervositeten kunna omvandlas till adrenalin, men golfen är annorlunda. Hur ska man tänka, egentligen?
Jag läste om en mental tränare och han pratade om två olika typer av nervositet.
Vi isolerar situationen till när du står på första tee och är nervös som fan med ångest. Sen tänker du efter hur du skulle reagera om du precis innan du ska slå ut får reda på att att tävlingeb är avbruten. Kommer du då känna dig besvijen är nervositeten positiv, bara att utsätta dig mer föe den. Kommer du å andra sidan att känna lättnad och att klumpe i magen släpper är det en ångestladdad nervositet över att du gör något du kanske egentligen inte vill.

Jag har kommit på att jag spänner mig lite extra när det är tävling och har svårt för att slappna av och hitta rytmen. För min del handlar det om att jag ska våga, för vågar jag inte göra fel kommer jag heller aldrig våga göra rätt. Det handlar dör mig om att när jag står vid bollen kastas in i en känsla av att jag är mer rädd för det som kan bli fel än vad jag känner glädje för det jag ska göra rätt.

Detta är även något jag känner stämmer överens med övriga livet och hur jag är som person, så inte en helt konstig grej att behöva träna på! :)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Skriv svar