Pegga INTE ner i motvind

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Andrew Rice la ut den här bilden på sin Facebook i går.
Det är siffror från Trackman som visar vad skillnaden blir om man peggar högt (vänster) eller lågt (höger) i motvind.
Som synes tjänar man ingen längd på att pegga lågt.

Hade varit intressant att se siffror på spridningen i sidled också.
Bilagor
driver_in_to_wind.jpg
driver_in_to_wind.jpg (27.72 KiB) Visad 5041 gånger
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Ingen längd i carry, men rullen då? I motvind har vi märkt att när polaren som slår sina höga drivrar bara får i stort sett 0-10m rull, medans mina rullar på 10-40m beroende på hårdhet i backen, och jag har 5-15m (svårt att uppskatta) lägre bollbana än han.

Skulle ha varit intressant att sett fulltständig information med rull och sidoskruv m.m
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Erikxson skrev:Ingen längd i carry, men rullen då? I motvind har vi märkt att när polaren som slår sina höga drivrar bara får i stort sett 0-10m rull, medans mina rullar på 10-40m beroende på hårdhet i backen, och jag har 5-15m (svårt att uppskatta) lägre bollbana än han.

Skulle ha varit intressant att sett fulltständig information med rull och sidoskruv m.m
Du har totallängden i kolumn två ;)
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Sandstream skrev:Du har totallängden i kolumn två ;)
haha, hur kunde jag missa det?

Då kan jag ju säga att mina tankar om hur våra riktiga bollar beter sig i jämförelse med hans data inte överensstämmer.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Skönt att se honom krossa en myt. Därtill ska nämnas att många spelare har problem att slå det nedpeggade låga slaget utan att sätta en jävla massa spinn i bollen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Skönt att se honom krossa en myt. Därtill ska nämnas att många spelare har problem att slå det nedpeggade låga slaget utan att sätta en jävla massa spinn i bollen.
Trackman är en riktig Mythbuster! :)

Några åsikter om rekommendationen att svinga lugnt när det blåser?
Som jag förstått så innebär det att man sätter mindre spinn på bollen och att den då flyger längre än om man tar i och sätter med spinn i bollen. Tänker främst på järnen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Skönt att se honom krossa en myt. Därtill ska nämnas att många spelare har problem att slå det nedpeggade låga slaget utan att sätta en jävla massa spinn i bollen.
Trackman är en riktig Mythbuster! :)

Några åsikter om rekommendationen att svinga lugnt när det blåser?
Som jag förstått så innebär det att man sätter mindre spinn på bollen och att den då flyger längre än om man tar i och sätter med spinn i bollen. Tänker främst på järnen.
Järnklubborna rekommenderar jag en nedgreppning och lite lugnare slag. Absolut! Med drivern fungerar det av min erfarenhet ganska dåligt då vi behöver farten för att få kontroll på bollen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

hehe, slår man så höga drives som jag, i rak motvind så vänder ju bollen nästan i luften... :P Känns också som att en låg bollbana bör skära vinden bättre?
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Järnklubborna rekommenderar jag en nedgreppning och lite lugnare slag. Absolut! Med drivern fungerar det av min erfarenhet ganska dåligt då vi behöver farten för att få kontroll på bollen.
Tackar! :)
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Så med andra ord ska man slå ett normalt slag i motvind?.
Skriv svar